elavatoor

۱۳ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اینترکام چیست؟

سیستم های اینترکام ها در اصل سیستم هایی هستند که به راحتی می تواند با آنها ارتباط تلفنی برقرار نمود. نکته ی جالبی که استفاده از این سیستم ها در بردارند، ارتباط برقرار کردن با ایستگاه های ارتباطی مختلف است. یعنی می تواند با یک سیستم اینترکام، در سطح پلنت با چندین سیستم ارتباط برقرار نمود که به طور کامل در دوره نصب آیفون تصویری آموزش داده می شود. 

البته برای استفاده از این ویژگی در سیستم اینترکام باید ایستگاه های ارتباطی در سطح پلنت نصب کنید. همه ی ما میدانیم که پیشرفت صنعت منجر شده است، تا برقراری ارتباط آسان تری برای اشخاص رخ دهد. در مکان هایی همچون کارخانه ها، ادارات، مراکز صنعتی و… که به راحتی امکان برقراری ارتباط وجود ندارد، عموما از سیستم های اینترکام استفاده می کنند.

این سیستم ها برای اعلام شرایط اضطراری در این مکان ها لازم است. در زمان های گذشته معمولا از بی سیم های مختلف برای برقراری ارتباط در چنین مکان هایی استفاده می کردند. امروزه با تولید اینترکام ها این ارتباط به راحتی و با کیفیت بهتر صورت می پذیرد. 

با استفاده از این سیستم می توان یک پیغام را از جانب اپراتور به تمام زیر مجموعه های خود ارسال نمود. علاوه بر آن کسانی که از سیستم های اینترکام استفاده می کنند، می توانند به راحتی با یکدیگر نیز ارتباط برقرار کنند. 

حال باید بدانیم این سیستم دارای چه تجهیزاتی می باشد. معمولا تمام اینترکام ها مجهز به بلندگو، پایه، کابل، جعبه تقسیم، کنسول اپراتور، کنترل پنل، زنگ و چراغ چشمک زن و… می باشند.

روش برقراری ارتباط سیستم های اینترکام با یکدیگر

زمانی که تصمیم می گیرید از یک سیستم اینترکام به سیستم دیگری ارتباط برقرار نمایید، باید به سه رشته سیم دسترسی داشته باشید. اما اگر قصد دارید این سیستم ها را با چندین گوشی مرتبط نمایید، بهتر است از مدل های دیجیتالی سیستم های اینترکام بهره مند شوید. 

این سیستم های دیجیتالی به کاربر این اجازه را می دهند تا به راحتی با 20 دستگاه دیگر ارتباط برقرار کند. می دانیم که گوشی مرکزی باید در میان مسیر نصب و مستقر شود. گوشی های دیگر نیز همگی با سه رشته سیم به این گوشی مرکزی متصل می شوند. 

اگر قصد دارید اینترکام خود را در فاصله ای بیش از 10 متر نصب کنید، بهتر است از سیم های ضخیم استفاده نمایید. علاوه بر آن اگر از گوشی های زیادی برای برقراری ارتباط با این سیستم استفاده می کنید، بهتر است حتما از یک تغذیه کمکی استفاده نمایید. 

سیستم های اینترکام
سیستم های اینترکام

روش های کد دهی بر روی سیستم اینترکام 

شما زمانی می توانید بر روی اینترکام کد دهی انجام دهید، که فقط از دو گوشی بر روی مدار استفاده شود. اگر استفاده از گوشی های زیادی مد نظر شماست باید بدانید که کد دهی بر روی این سیستم ها معنایی نخواهد داشت.

زیرا این حرکت بر روی تمامی گوشی ها منجر می شود کد از روی تمام گوشی های متصل شده پاک شود، و یا به صورت یکسان در آید. اگر قصد دارید کد دهی صورت گرفته بر روی سیستم های اینترکام را پاک کنید، کافیست به جای کد مورد نظر در زمان کد دهی، از کد 3300 استفاده نمایید. 

مزایای استفاده از اینترکام ها 

زمانی که شما اقدام به استفاده از اینترکام ها می نماید، می توانید در مورد شفاف بودن مکالمه، کیفیت صدای بالا و… اطمینان حاصل نمایید. به راحتی می توان با استفاده از این سیستم ها کنفرانس تلفنی بین ایستگاهی برقرار نمود. 

این ویژگی معمولا برای مکان هایی چون کارخانه های صنعتی بسیار پرکاربرد است. زیرا در این مکان ها برای دستیابی به افراد و برگزاری کنفرانس، ممکن است مشکلاتی پیش آید. به همین دلیل استفاده از سیستم های اینترکام به مدیران کمک می کند تا از فاصله های مشخص، با تمامی کارکنان خود به صورت کنفرانسی ارتباط برقرار نماید.

یکی دیگر از مزایای سیستم های اینترکام، قابلیت نصب هودهای مخصوص برای جذب نویز های صوتی می باشد. با این حرکت از کیفیت بالای صدا در سیستم برخوردار خواهید شد. حتی می توانید برای استفاده از این سیستم ها، از کلیدهای شستی، ضامنی،پدالی استفاده کرد. 

زیرا بیشتر افراد در محیط های کارخانه ای از دستکش های مخصوص کار استفاده می کنند. برای این که این دستکش ها را مدام خارج نکنند، می توانند از این قابلیت سیستم های اینترکام بهره مند شوند. 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

سنسور اورلود دیجیتال در آسانسور امکان حمل و نقل بار اضافی را نمی دهد. این سیستم بسیار هوشمندانه توسط سیم بکسل مربوطه فشار بار را اندازه گیری کرده و اجازه حمل بار اضافه و بیش از حد مجاز را به آسانسور نداده و آن را متوقف می کند. تمامی آسانسور ها برای داشتن امنیت کامل به این سیستم نیازمندند. همه ی ما می دانیم که در صورت نادیده گرفتن ظرفیت و استاندارد آسانسور، ممکن است مشکلات جبران ناپذیری پیش آید که گاهی به سختی می توان این مشکلات را برطرف نمود. علاوه بر زحمت زیاد در رفع مشکل، باید هزینه های گزاف و مشکلات ناشی از توقف آسانسور را نیز متحمل شد.

سنسور اورلود دیجیتال

سنسور اورلود یکی از مهمترین قطعات در آسانسور است که نقش مهمی را ایفا می کند. نصب و راه اندازی این قطعه بسیار ساده و آسان است. این سیستم از یک لودسل مخصوص و یک نشانگر که بر روی لودسل نصب شده تشکیل شده است. این سیستم با سنجش وزن در آسانسور اجازه ی تخلف در مورد ظرفیت آسانسور را به کاربران و مسافرین نمی دهد. در واقع وجود این سیستم در آسانسور سبب ایجاد امنیت بیشتر در آسانسور خواهد شد. تمامی آسانسور ها باید مجهز به این سیستم بوده تا از خطرات احتمالی ناشی از زیر پا گذاشتن حد ظرفیت آسانسور جلوگیری شود.

سنسور اورلود دیجیتال آسانسور

وجود سنسور اورلود در آسانسور الزامی است. این سنسور ها برای اندازه گیری وزن از دو حد مشخص FULL LOAD و OVER LOAD بهره می برند. برخی از سنسور ها در زیر کابین نصب شده و بسان ترازو وزن مسافرین و بار داخل کابین را اندازه گیری می کنند. بسیاری از سنسور هایی که در آسانسور نصب می شوند، از نوع سنسور هایی هستند که توسط سیم بکسل کابین میزان فشار ناشی از وزن داخل کابین را اندازه گیری کرده و در تشخیص بار اضافه به آن اجازه حرکت نمی دهند.

اهمیت نصب سنسور اورلود دیجیتال

همانطور که پیشتر هم گفته شد، برای حفظ امنیت بیشتر آسانسور باید آن را به سیستم سنسور اورلود تجهیز نمود. در غیر این صورت اعمال فشار بیش از حد مجارز به موتور و سیم بکسل ها سبب ساییدگی قطعات شده و در نهایت موجب کاهش عمر مفید آسانسور خواهد شد. جدا از فسودگی زود هنگام قطعات آسانسور، سقوط کابین و خطرات جبران ناپذیری از جمله خطرات جانی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین نصب این سیستم در آسانسور را جدی گرفته تا از بروز مشکلات خطر ساز جلوگیری شود. سیستم اورلود با تشخیص هوشمندانه و به موقع بار اضافی در کابین فرمان های متفاوتی از جمله فرمان اضافه بار یا اورلود را به تابلو فرمان آسانسور ارسال می کند. 

از روش های اندازه گیری وزن آسانسور می توان به:

  • اورلود هیدرولیکی
  • اورلود سیم بکسلی
  • اورلود زیر کابینی یا لود سلی 

اشاره نمود. 

 

انواع سنسور اورلود

باید دانست که تمامی آسانسور ها طبق استاندارد های ملی

حتما باید به سنسور اورلود دیجیتال مجهز باشند تا خطری جان مسافرین

را تهدید نکند. مهم ترین نوع اورلود طراحی شده برای آسانسور

اورلود سنجش بردار وزن و اورلود سنجش اثر وزن می باشد

که در این قسمت با آنها آشنا خواهیم شد.

سنسور اورلود دیجیتال سنجش بردار وزن معمولا بر اساس سنسور استرین گیج

طراحی و ساخته می شود که به صورت مستقیم و غیر مستقیم

وزن بار داخل کابین را اندازه گرفته و در صورت وجود بار اضافه

امکان حرکت به آسانسور را نمی دهد. از انواع سنسور استرین گیج

می توان به اورلود کابلی، اورلود فریم و اورلود گوشه کابین اشاره نمود

که پر استفاده ترین آنها اورلود کابلی است. اورلود فریم کاربرد کمتری دارد.

دقیقترین آنها اورلود گوشه کابین آسانسور است که باید در نصب آن دقت بالایی داشت.

در غیر این صورت ممکن است عملکرد نرمالی نداشته باشد.

سنسور اورلود دیجیتال سنجش اثر وزن با تشخیص به موقع تأثیرات مکانیکی تغییر وزن در جسم دوم، وزن بار را اندازه می گیرد. این سنسور ها به سه دسته: القایی، ترانس تغییر و مغناطیسی تقسیم می شوند. که معمولا در زیر کابین نصب می شوند. 

 

انتخاب سنسور مناسب

انتخاب قطعات آسانسور از حساسیت بالایی برخوردار است. با انتخاب صحیح قطعات می توان تا چندین سال شاهد فعالیت نرمال آسانسور بود. سنسور ها قطعات مهمی در آسانسور هستند که هر کدام به روش خاصی در آسانسور کار می کنند. باید در انتخاب آنان دقت نمود. بهتر است برای تهیه ی سنسور های آسانسور به شرکت های سازنده ی سنسور سنجش وزن مراجعه نموده و از آنها در انتخاب نوع سنسور ها کمک گرفت.

در انتخاب سنسور مناسب باید به نوع آسانسور توجه ویزه نمود. چرا که سنسور های متنوعی برای آسانسور های کششی، هیدرولیک و پنوماتیک طراحی و ساخته شده است. جدا از نوع آسانسور باید به نوع کاربری آن نیز توجه داشت. البته باید مواردی همچون ظرفیت و وزن کابین، نوع سیستم تعلیق، تعداد سیم بکسل ها و نمره آنها، جهت فشار بار، تعداد توقف کابین، نوع مکانیک کار شده و … را مد نظر قرار داد. در ساخت آسانسور خود از نصب سنسور اورلود دیجیتال غافل نشوید.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

همیشه در سراسر دنیا افرادی هستند که به هر گوشه و کناری سفر می‌کنند تا تجربه‌هایی به یادماندنی را به دست بیاورند. یکی از محبوبترین تجارب هیجان‌انگیز که در چند ماه اخیر نامش زیاد به گوش می‌رسد، موضوع ساخت بلندترین آسانسور دنیاست که در پارک ملی ژانگ جیاجی کشور چین قرار دارد و نامش بایلونگ Bailong elevator است.

ارتفاع آسانسور این پارک 326 متر است و مردم چین آن را با نام آسانسور صد اژدها می‌شناسند. شاید جالب باشد که بدانید این آسانسور در سال 2002 میلادی ساخته و تکمیل شد اما در چند سال اخیر به دلیل ازدیاد شمار گردشگران خارجی پارک ملی ژانگ جیاجی، به شهرت آن افزوده شده است.

 

منطقه ولینگ یانگ Wulingyuan یکی از مشهورترین بخش‌های طبیعی در کشور چین است که بسیاری از تورهای گردشگری، توریست‌های خارجی را برای تفریح به آن می‌برند. این منطقه دارای صخره‌هایی با ارتفاعات زیاد است و همین موضوع سبب شده که مقامات مسئول چینی برای فتح این صخره‌ها، آسانسوری با ارتفاع 326 متر بسازند. 2 دقیقه طول می‌کشد تا این آسانسور مسافرانش را به بالای این صخره‌ها برساند و ظرفیت آن هم 50 نفر است.

آمارها نشان داده که روزانه حدود 20000 بازدیدکننده از آسانسور صد اژدها دیدن کرده و از آن استفاده می‌‌کنند. بد نیست بدانید که نام این آسانسور در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و حالا به عنوان یکی از مشهورترین دیدنی‌های کشور چین شناخته می‌شود. پیش از ساخت این آسانسور بی‌همتا برای رسیدن بر فراز این صخره‌ها، بازدیدکنندگان مجبور بودند تا از جاده‌ای بسیار خطرناک و پر پیچ و خم استفاده کنند؛ اما حالا وجود این آسانسور باعث شده تا گردشگران بتوانند، در امنیت کامل به تماشای بخش‌های مختلف پارک ملی ژانگ جیاجی بپردازند، پارکی که قبلا دیدن چشم انداز بسیاری از بخش‌های آن برای گردشگران امکان پذیر نبود.

 

با وجود این که ساخت مرتفع‌ترین آسانسور فضای باز دنیا، تاثیر بسزایی در رشد صنعت گردشگری چین داشت ولی افراد زیادی با ساخت آن مخالفت کرده و آن را سازه‌ای دانستند که به محیط زیست و طبیعت آسیب وارد کرده است. طرفداران این عقیده، معتقد هستند که وجود همین آسانسور باعث شد تا شمار رستورانها و مهمان خانه‌های کوچک نیز در این پارک ملی افزایش بیابد و در نتیجه آسیب بیشتری به طبیعت بکر این سرزمین وارد شود.

نکته‌ی دیگری که در رابطه با آسانسور صد اژدها بحث‌های متعددی را به راه انداخت، امنیت آن بود؛ به همین دلیل پس از تکمیل این سازه 10 ماه طول کشید تا آن را از زوایای مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار بدهند و اطمینانی صد درصدی برای گردشگران این ناحیه برای استفاده از این آسانسور فراهم کنند. جالب است بدانید، با وجود این آسانسور جذاب هنوز هم برخی از توریست‌ها ترجیه می‌دهند که از آن استفاده نکنند و با پیاده روی از زیبایی‌های طبیعت این ناحیه لذت ببرند. شما از کدام دسته هستید؟ دوست دارید، لذت هیجان سوار شدن بر آسانسوری که نامش در فهرست گینس ثبت شده را تجربه کنید یا خودتان به لمس طبیعت، بدون نیاز به این آسانسور بپردازید؟

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

آسانسورها  از وسایل بسیار کاربردی در هر ساختمان محسوب می‌شوند.  این دستگاه رفت و آمد در بین طبقات مختلف را بسیار آسان کرده است. امروزه استفاده از آسانسور ها در انواع ساختمانهای اداری ، مسکونی و مجتمعات بزرگ رواج دارد . حتماً تا به حال با تدابیر امنیتی که هنگام باز و بسته شدن درب های آسانسور از مسافران محافظت می‌کنند مواجه شده اید، در واقع فتوسل ها هستند که این وظیفه را انجام می دهند . فتوسل انواع مختلفی  دارد و در این مقاله به معرفی انواع فتوسل آسانسور و کارکردهای آن می پردازیم. همچنین اگر قصد خرید فتوسل آسانسور را دارید، با استفاده از این اطلاعات می توانید دقت بیشتری هنگام خرید داشته باشید.

 

فتوسل آسانسور چیست؟

سنسورهای موجود در هر آسانسور، قطعات مهمی هستند که ایمنی آسانسور را تامین می کنند. یکی از مهم‌ترین سنسور ها ، سنسور ورود و خروج است که در تمامی آسانسورها تعبیه می شود و از آسیب رسیدن به مسافران جلوگیری میکند . فتوسل همان چشم الکترونیکی و یا چشمی آسانسور می باشد.

 این سنسور وظیفه تشخیص هرگونه مانعی از جمله انسان و یا اجسام دیگر را دارد. در واقع زمانی که سنسور اشیاء متحرک کوچک و بزرگ مانند موتور، اجسام و یا افراد را  شناسایی کند؛ دستور بسته شدن درب آسانسور را ارسال نمی کند. با جلوگیری از بسته شدن درب آسانسور به ایمنی افراد کمک می کند . سنسورها در تمامی آسانسورها وجود داشته و یکی از اجزای اصلی آن محسوب می شوند . پارس ایمن بالابر این قطعه را تولید و در آسانسورها تعبیه می کند.

 فتوسل ها  چگونه کار می کنند؟

در واقع  کارکرد آنها بسیار ساده و در عین حال مهم می باشد . این قطعات در قسمت ورودی و معمولا در یک طرف درب آسانسور قرار می گیرند و  سیگنالهای نوری خود را به گیرنده ارسال می کنند. زمانی که وجود داشته باشد، توسط این سنسور ها تشخیص داده شده و سیگنال به گیرنده ارسال نمی شود . درنتیجه با صادر نشدن فرمان بسته شدن درب آسانسور، فتوسل از مسافرین محافظت می کند .

 

 انواع فتوسل آسانسور 

فتوسل ها در انواع مختلفی ساخته می شوند و با توجه به کارکرد  آسانسور مورد نظر روی آن نصب خواهند شد .  آشنایی دقیق با این محصول شما را خرید فتوسل آسانسور و نصب آن یاری می کند.

 

مدل اول :  فتوسل  نقطه ای یا چشمی 

 

فتوسل چشمی آسانسور  یا نقطه ای  در بخش کناری درب آسانسور قرار می گیرند. این سنسور ها سیگنال را به شکل یک نقطه به گیرنده ارسال می کنند و به همین دلیل است که به آنها نقطه ای گفته می شود. محل نصب این فتوسل ها در ارتفاع 50 تا 70 سانتی متر از سطح زمین در نظر گرفته می شود.

این قطعات تنها یک نقطه ی خاص را پشتیبانی می کنند. معمولا این بخش از وسط تا پایین آسانسور است. قیمت این فتوسل ها پایین تر از نوع دیگرشان است. البته قیمت بیشتر به معنای این است که قطعات به کار رفته در این بخش کمتر هستند و به همین دلیل تولید آن هزینه ی کم تری بر می دارد، به همین منوال هنگام فروش فتوسل آسانسور نیز این هزینه پایین تر خواهد بود. بهتر است با توجه به نیاز خود و کارکردی که برای آن در نظر دارید، دست به انتخاب بزنید. پیش از خرید ابتدا با بک متخصص صحبت کنید تا شما را در این مورد راهنمایی کند.

از اجزاء  این نوع فتوسل از جمله می توان به  منبع تغذیه ، سیم ، مدار فتوسل آسانسور، لیزر و قطعاتی که برای فرستادن یک سیگنال از سمت فرستنده یکطرفه درب آسانسور به سمت دیگر آن لازم هستند، اشاره کرد.

فتوسل پرده ای 

 فتوسل پردهای اسانسور مانند فتوسل نقطه ای  کار می کنند و عملکردشان شبیه به هم می باشد . چیزی که این دو را از هم متمایز می کند نقاط تحت پوشش هریک است. همانطور که پیش تر نیز به این موضوع اشاره شد؛  فتوسل های نقطه ‌ای تنها یک نقطه را تشخیص می دهند اما فتوسل پرده ای قادر به تشخیص و تحت پوشش گرفتن چندین نقطه است و بصورت کامل تمام سطح درب آسانسور را پوشش می دهد.

در واقع فتوسل پرده ای تقریباً تمام سطح ورودی درب آسانسور را بررسی می کند و به همین دلیل به آن پرده نوری آسانسور نیز گفته می‌شود . در صورت تشخیص شیئ کوچک نیز درب آسانسور بسته نخواهد شد و این یعنی دقت و امنیت در بالاترین سطح ممکن تامین می‌شود .

به دلیل  کنترل بالا و امنیت بیشتر در مواقع بسیاری از فتوسل های پرده ای استفاده می کنند . محل نصب فتوسل پرده ای بین لته های درد و بدنه کابین است. به همین دلیل است که این قطعه دارای قطری حداکثر ۸ میلیمتر می‌باشد . فتوسل های پرده ای در دو نوع متحرک و ثابت تولید شده و بیشتر از نوع ثابت آن استفاده می شود .

 

  فتوسل های پرده ای گیرنده ها و فرستنده های بیشتری نسبت به نوع نقطه ای دارند. به همین دلیل قیمت آن ها بیشتر می باشد. از قطعات این سنسور می‌توان به مبانی و تغذیه ، میله های آهنی ، فرستنده ها و دیگر اجزا مورد نیاز اشاره کرد.  سیم کشی فتوسل آسانسور نیز بسیار مهم است و اگر به درستی انجام نشود، کارکرد کلی آن زیر سوال خواهد رفت.

 

تفاوت فتوسل نقطه‌ای و فتوسل پرده ای چیست؟

  چنانچه پیش از این نیز به این موضوع اشاره شد مهمترین تفاوت این دو تعداد نقاط تحت پوشش می باشد در واقع در ساخت فتوسل پرده ای آسانسور دقت بیشتری به خرج داده شده و تعداد سنسورهای آن بالاتر می‌رود . در نتیجه امنیت و ایمنی آن نسبت به فتوسل نقطه ای افزایش می یابد.

 یکی دیگر از تفاوت های بین این دو این است که فتوسل های پرده ای به دلیل وجود سنسور های زیاد و همچنین گیرنده های متعدد امکان خرابی شان افزایش می یابد. در نتیجه ممکن است است این خرابی ها روی عملکرد آسانسور تاثیر منفی بگذارند که در صورت رسیدگی به موقع به این قطعات و همچنین نحوه سرویس و نگهداری آسانسور، می‌توانید از این خرابی ها تا حد چشمگیری جلوگیری کنید .

قیمت آن ها نیز متفاوت است. به طبع ساختار فتوسل نقطه ای ارزان تر از فتوسل پرده ای تمام می شود و این نکته در قیمت فروش آن ها موثر خواهد بود. همانطور که پیش تر نیز به این نکته اشاره شد، قطعات به کار گرفته شده در فتوسل نقطه ای کمتر هستند.

پارس ایمن بالابر با بیش از ۱۲ سال سابقه کاری درخشان و هم یاری بهترین متخصصین و مهندسین اقدام به طراحی و تولید انواع بالابر ها و آسانسور ها برای مجتمعات مسکن ، اداری-تجاری و مجتمعات کرده است. این مجموعه برای هر یک از آسانسور ها از بهترین قطعات از جمله بهترین نوع فتوسل ها استفاده می کند . با توجه به محل مورد نظر برای نصب آسانسور و همچنین نوع آسانسور یکی از فتوسل ها در ساخت آن به کار گرفته می شود .

اگر قصد خرید فتوسل درب آسانسور را دارید و امنیت آن برایتان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، می توانید از طریق شماره های زیر با ما در تماس باشید . همچنین متخضضین ما از طریق  مشاوره رایگان ما می توانند شما را در تصمیم گیری تان یاری کنند .

 نصب فتوسل آسانسور

این مرحله بسیار مهم است زیرا نصب درست آن کارکرد دقیق تری به دست می دهد. توجه به اجزای تشکیل دهنده ی فتوسل، محل نصب آن، اطمینان از کارکرد درست آن و عدم آسیب به این طعه باید در نصب آن مورد توجه قرار بگیرند. فتوسل یکی از قطعات آسانسور است که بسیار اهمیت دارد و نباید از آن غافل شد. رعایت ایمنی و نکات نصب اصولی توصط سک نصاب حرفه ای به صورت کامل رعایت می شود. پارس ایمن بالابر یا کادری مجرب نصب انواع آسانسور و نصب فتوسل آسانسور را انجام می دهد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰
  • آسانسور کششی

از انواع آسانسور، آسانسور کششی است. این آسانسورها بر اساس ماشین آت‌وود کار می‌کنند. این نوع آسانسور متشکل است از دو وزنه‌ بر دو سر یک نخ که از روی یک قرقره عبور می‌کند. در آسانسورهای کششی نیز بر یک سر سیم‌بکسل، کابین آسانسور و بر سر دیگر، کادر وزنه و سیم بکسل از روی فلکة موتور عبور می‌کند.

آسانسور کششی یکی از انواع آسانسور است. آیتکس ارائه‌کننده خدمات آسانسور

برخی از انواع آسانسورهای کششی

در آسانسور کششی، از موتور آسانسور، برای بالا و پایین بردن کابین آسانسور و از کادر وزنه، برای کاهش فشار وارد بر موتور استفاده می‌شود. در ماشین آت‌وود همواره وزن وزنه‌ها ثابت و برابر هستند؛ به همین خاطر با وارد کردن نیروی بسیار کمی به هر طرف، سیستم جابه‌جا می‌شود. اما در این نوع از آسانسورها وزن کابین آسانسور همواره در حال تغییر است و اگر کادر وزنه هم وزن ظرفیت کابین آسانسور باشد برای بالا و پایین بردن کابین در زمان خالی بودن فشار بسیار زیادی به موتور وارد می شود، به همین خاطر وزن وزنه همواره نصف ظرفیت کابین است این امر باعث می‌شود که در زمان خالی و پر بودن کابین نصب نیروی مورد نیاز در حالت قبل به موتور وارد شود. به همین خاطر، در این نوع آسانسور به موتوری با قدرت حالت قبل نیاز خواهیم داشت و این امر باعث بهینه‌سازی در مصرف انرژی خواهد شد.

آسانسور کششی، از انواع آسانسورها، طناب‌کشی‌های مختلفی دارد.

انواع مختلف طناب‌کشی‌های آسانسور کششی

در این نوع آسانسورها کادر وزنه در اطراف و درون چاه آسانسور قرار دارد و موتور آسانسور و فلکه موتور در فضایی به نام موتورخانه و بالای چاه آسانسور قرار می‌گیرد.

نوع دیگری از آسانسورهای کششی نیز وجود دارد به نام “Room Less ” که در آن دیگر نیازی به موتورخانه نیست.

نصب آسانسورهای کششی معمولاً در مراحل پایانی ساخت ساختمان انجام می‌شود و نیاز به داشتن فضایی برای چاه آسانسور و موتورخانه دارد. نصب این گونه آسانسورها در حدود یک ماه زمان می‌برد.

ساختار آسانسور کششی برحسب ماشین آتوود است و از وزنه و موتور استفاده می‌شود. این نوع آسانسور معمولاْ در مراحل پایانی ساخت ساختمان نصب می‌شود و نصب آن یک ماه زمان نیاز دارد.

در ادامه مقاله «آشنایی با انواع آسانسور» به بررسی آسانسورهای هیدرولیک می‌پردازیم.

  • آسانسورهای هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک یکی از انواع آسانسور است. در گذشته آسانسورهای هیدرولیک بر اساس قانون پاسکال کار می‌کردند؛ به گونه‌ای که ظرفی پر از روغن که در سمتی سطح مقطع کوچک و در سمت دیگر سطح مقطع بزرگتری داشت و با فشار آوردن به یک سمت، سمت دیگر دستگاه در جهت عمودی جابه‌جا می‌شد. اما آسانسورهای امروزی متشکل است از موتور الکتریکی پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک که همة این وسایل در چاهک آسانسور و در زیر کابین قرار می‌گیرد.

آسانسور هیدرولیک از انواع آسانسور است. آیتکس، خدمات آسانسور

یک آسانسور هیدرولیک

در آسانسورهای هیدرولیک به دلیل وجود نداشتن کادر وزنه تمام بار کابین آسانسور و مسافران توسط سیستم جک هیدرولیک جابه‌جا می‌شود این امر باعث نیاز به موتورهای قوی‌ترین نسبت‌به آسانسور کششی می‌شود؛ موتور این آسانسورها به همراه یک شیر الکتریکی مخصوص -که اصطلاحاً پاوریونیت نامیده می‌شود- در ظرف روغن غوطه‌ور هستند و وظیفه تامین فشار روغن برای جک هیدرولیک را دارند.

 در این انواع آسانسور تنها در حرکت رو به بالا نیاز به کار کردن موتور وجود دارد و حرکت رو به پایین آسانسور تنها با باز شدن شیر پاوریونیت صورت می گیرد. به صورت کلی، می‌توان گفت میزان انرژی مصرفی آسانسورهای هیدرولیک برابر با آسانسورهای کششی است.

آسانسور هیدرولیک، از متداول‌ترین انواع آسانسور- آیتکس، خدمات آسانسور

آسانسور هیدرولیک، از متداول‌ترین انواع آسانسور

به دلیل وجود سیستم جک هیدرولیک از این انواع  آسانسورها در ساختمان‌های با بیش از پنج طبقه استفاده نمی‌شود.  با وجود این محدودیت، اخیراً ا آسانسورهای هیدرولیک در مصارف خانگی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند. در اروپا ۷۰ درصد از آسانسورهای زیر پنج طبقه هیدرولیک هستند. این امر به خاطر نرمی در زمان حرکت، خرابی آسانسور و استهلاک بسیار کم، توانایی جابه‌جایی بارهای بسیار سنگین، امکان ایجاد آسانسورهای زیبا و شیشه‌ای، عدم نیاز به موتورخانه در پشت‌بام و امنیت بسیار بالا در هنگام وقوع زلزله است.

آسانسورهای هیدرولیکی به‌دلیل کم بودن استهلاک و خرابی، نرمی حرکت و توانایی بالای حمل‌ونقل، امکان زیباسازی آسانسورها، عدم نیاز به موتورخانه و امنیت بالا، در مصارف خانگی و ساختمان‌های زیر پنج طبقه محبوبیت دارد.

یکی دیگر از انواع آسانسورها، آسانسورهای مغناطیسی‌ است. در ادامه به‌بررسی آسانسورهای مغناطیسی می‌پردازیم.

  • آسانسورهای مغناطیسی

همه ما تاکنون با آهنرباها بازی کرده‌ایم و زمان نزدیک کردن قطب‌های ناهمنام آهنربا شاهد فرار آهنرباها از هم بوده‌ایم. اساس کار آسانسورهای مغناطیسی نیز به همین شیوه است. در چاهک این آسانسورها، به‌جای قرار دادن ریل آسانسور در دیواره‌ها آهنربای مغناطیسی کار می‌گذارند در کف آسانسور نیز یک آهنربای مغناطیسی با  قطب مخالف آهنربای واقع در دیواره ها وجود دارد، با اتصال برق نیروی رانش باعث بالا رفتن آسانسور می‌شود.

آسانسور مغناطیسی نوعی آسانسور است. آیتکس ارائه دهنده خدمات آسانسور

آسانسور مغناطیسی

این نوع آسانسورها بدون استفاده از کابل و موتور کار می‌کنند؛ حتی امکان حرکت چند کابین آسانسور در یک چاه وجود دارد. این تکنولوژی حتی امکان حرکت افقی را به  کابل‌های آسانسور را می دهد. از آسانسورهای مغناطیسی می‌توان به‌عنوان انقلابی در صنعت آسانسور یاد کرد. چون با وجود این آسانسورها دیگر هیچ محدودیتی در طراحی ساختمان‌های بلند وجود نخواهد داشت.

این آسانسورها  بسیار امن‌تر از سایر آسانسورهاست. اما به علت قیمت بسیار بالای این آسانسورها نصب این آسانسورها به‌صورت عمومی رواج  پیدا نکرده است.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

تا به حال تصور کردید در آسانسور قرار دارید و ناگهان برق برود. در این زمان چه اتفاقی می‌افتد. یکی از سوالاتی که بیشتر افرادی ترس از آسانسور دارند این است که اگر برق برود چه کاری باید انجام دهیم؟ در صورتی که در حال حاضر نگرانی برای رفتن برق در حین کارکرد آسانسور نیست؛ چون که امروزه بیشتر آسانسورها سیستم باتری اضطراری دارند. سیستم باتری اضطراری آسانسور در زمان رفتن برق فعال می‌شود و اتاق آسانسور را به نزدیک ترین طبقه می‌رساند. سیستم برق اضطراری آسانسور که به آن یو پی اس هم می‌گویند یکی از ملزومات استاندارد نصب آسانسور است که حتما باید رعایت شود.

باتری اضطراری آسانسور,باطری اضطراری آسانسور,برق آسانسور,

کارکرد باتری اضطراری آسانسور

سیستم باتری اضطراری آسانسور به این صورت کارایی دارد که در زمان رفتن برق در مدت زمان پایین تر از ۳۰ ثانیه، وارد مدار می‌شود و آسانسور را به نزدیک ترین طبقه هدایت می‌کند. نحوه کارکرد برق آسانسور به این شکل است که پس از قطع شدن برق اصلی و شهر، زمانی که آسانسور درایو دار باشد مگنت باز شده و موتور با کمک نیروی باتری که تعبیه شده است به دو بخش فشار وارد می‌کند.

دلیل این که موتور به دو بخش نیرو می‌دهد ایت است که بتواند سمتی که نیرو و آمپر پایین تری از موتور می‌کشد را شناسایی کند که این فرآیند به وسیله میکروکنترلری که در تابلو فرمان آسانسور تعبیه شده انجام می‌گیرد. همچنین پس از شناسایی قسمتی که آمپر کمی دارد، کابین آسانسور در همان سمت در نزدیک ترین طبقه می‌ایستد و درب باز می‌شود. لازم به ذکر است باتری اضطراری آسانسور در تابلو فرمان آسانسور قرار می‌گیرد.

اهمیت استفاده از باتری اضطراری آسانسور

سیستم برق آسانسور که باتری باشد چه یو پی اس باید در آسانسور وچود داشته باشند. باید به این نکته توجه داشت که کابینت‌های قدیمی هم قابلیت اجرای برق اضطاری را دارند و باید این سیستم روی آن‌ها پیاده شود تا ایمنی آسانسور تامین گردد. امروزه وجود باتری اضطراری آسانسور یکی از ملزومات استاندارد آن است.

یو پی اس و باتری اضطراری

در بعضی از آسانسور از باتری اضطاری در صورتی که در برخی دیگر از یو پی اس برای سیستم برق اضطراری استفاده می‌کنند که انتخاب هر یک از آن‌ها به نوع و مدل آسانسور و همین طور ارتفاع چاه و چاهک آن بستگی دارد. باتری اضطراری و یو پی اس در میزان طول عمرشان تفاوت دارد. یو پی اس معمولا بین چهار الی پنج سال طول عمر مفید دارد و بازدهی می‌دهد؛ در حالی طول عمر باتری اضطاری عموما یک الی دو سال است. البته تفاوت دیگری از باتری اضراری و یو پی اس که می‌توان به آن اشاره کرد قیمت تهیه آن‌هاست. یو پی اس قیمت بیشتری نسبت به باتری اضطراری دارد و کیفیت آن هم بیشتر است.

باتری اضطراری آسانسور,باطری اضطراری آسانسور,برق آسانسور,

برق اضطراری آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک دارای برق اضطراری است. این آسانسور به دلیل این که در آن از روغن برای نیروی محرکه استفاده می‌کنند. در زمان قطعی برق نیروی کمی نیاز است تا کابین آسانسور را به پایین ترین طبقه برساند. در آسانسرو هیدرولیک تنها با باتری، فرمان به مدار ارسال شده و پس از آن شیرهای کنترل فشار فعال می‌گردند تا روغن به مخزن برگردد در این زمان پیستون آسانسور جمع شده و کابین به پایین ترین طبقه می‌رسد.

سرویس باتری آسانسور

باتری آسانسور هر چند کارایی خیلی مهمی دارد اما باید سرویس شود و نگاز به نگهداری دارد. این کار باید به وسیله سرویس کار آسانسور و ماهانه انجام بگیرد. تست برق اضطراری آسانسور باید مجازی انجام گیرد و در این زمان سرویس کار آسانسور به صورت کاملا دستی برق اصلی را قطع کرده تا از سلامت کارکرد باتری مطمئن گردد.

باتری اضطراری آسانسور,باطری اضطراری آسانسور,برق آسانسور,

باتری اضطراری آسانسورهای چند کابین

سیستم باتری اضطراری در آسانسورهای چند کابینت با آسانسورهای معمولی کمی تفاوت دارد. در آسانسورهای چند کابین معمولا از ژنراتور استفاده می‌شود چون که ژنرتور توان و ظرفیت خیلی بالایی دارد. همچنین آسانسور چند به آسانسورهایی گفته می‌شود که در ساختمان‌های اداری و مسکونی برج نصب می‌شوند. در این مدل آسانسور در زمانی که برق قطع گردد آسانسور به سمت لابی می‌رود و در آن‌جا متوقف می‌شود؛ در این مدل آسانسور ژنراتور جای باتری را گرفته و تمامی فرآیندها را او انجام می‌دهد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

تا به حال به این فکر کرده اید که اگر در حال استفاده از آسانسور هستید، برق قطع شود و شما درون کابین آسانسور محبوس شوید، شاید تصور این اتفاق برای ده دقیقه هم ترسناک باشد، مخصوصاً برای کسانی که در حالت عادی هم استفاده از آسانسور برایشان هراسناک است. راه حلی که برای این گونه مواقع در نظر گرفته شده است، استفاده از برق اضطراری آسانسور است. در ادامه این مقاله به مزایای استفاده از برق اضطراری، انواع آن و… می پردازیم.

سیستم برق اضطراری آسانسور چیست و چگونه کار می کند ؟

سیستم برق اضطراری آسانسور چیست و چگونه کار می کند ؟
سیستم برق اضطراری آسانسور چیست و چگونه کار می کند ؟

با توجه به امکان قطع برق مداوم به دلایل مختلف، در حال حاضر استفاده از سیستم برق اضطراری از مهم ترین مواردی است که در نصب آسانسور مورد توجه قرار می گیرد. معمولاً به منظور امکان استفاده از آسانسور حتی در شرایط بی برقی، از دو تکنولوژی استفاده می شود که هر کدام آز آن ها با توجه به نوع آسانسور، ظرفیت آن، طول ارتفاع چاه آسانسور  و… به کار برده می شوند و عبارتند از:

  • استفاده از باتری اضطراری آسانسور
  • استفاده از سیستم برق اضطراری یا UPS (Un-interruptible Power Supply)

تفاوت استفاده از باتری اضطراری و UPS آسانسور

پیش تر گفتیم که با در نظر گرفتن یک سری از فاکتورها مانند مدل آسانسور، ظرفیت آسانسور، نوع آن و… از باتری یا UPS استفاده می شود. مهم ترین تفاوت این دو تکنولوژی در عمر و ماندگاری آن ها است. سیستم UPS به نسبت باتری دوام بیشتری دارد و می تواند بین چهار تا پنج سال عمر مفید داشته باشد در صورتی که عمر مفید باتری اضطراری آسانسور حداکثر دو سال است. هم چنین کیفیت شارژ و دشارژ UPS بهتر است پس قیمت تمام شده آن هم نسبت به باتری اضطراری بیشتر است.

سیستم برق اضطراری (UPS) آسانسور و مزایای آن

سیستم برق اضطراری (UPS) آسانسور و مزایای آن
سیستم برق اضطراری (UPS) آسانسور و مزایای آن

برق اضطراری آسانسور یا منبع تغذیه بدون وقفه آسانسور (Un-interruptible Power Supply) دستگاهی است که به منظور پیشگیری از امکان عدم استفاده از آسانسور در زمان های قطعی برق استفاده می شود. به منظور استفاده بهینه از UPS آسانسور، بهتر است آسانسور و تجهیزات جانبی آن به وسیله افراد متخصص به صورت دوره ای مورد بازرسی و نظارت قرار گیرد تا در زمان قطعی برق یا نوسانات آن، آسانسور به خوبی کار کرده و امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.

سیستم برق اضطراری آسانسور یا همان UPS، نه تنها از طریق تأمین انرژی مورد نیاز آسانسور به کاربران کمک می کند تا بتوانند از این وسیله در شرایط بی برقی استفاده کنند، بلکه کارکرد محافظتی هم دارد و در زمان بروز نویزها و نوسانات برق که ممکن است به دلیل سیستم برق خانگی یا ورودی برق شهری اتفاق بیفتد، از آسانسور محافظت کند و باعث افزایش طول عمر آسانسور شود.

هم چنین UPS ها می توانند به باتری های داخلی و خارجی مجهز شوند تا هر گاه لازم بود برق تک فاز و سه فاز آسانسور یا هر وسیله برقی دیگری را تأمین کنند.

کارکرد برق اضطراری آسانسور

معمولاً انرژی حاصل از باتری اضطراری آسانسور در زمان قطعی برق، در مدت زمان حداکثر ۳۰ ثانیه وارد مدار الکتریکی آسانسور می شود و آسانسور را به نزدیک ترین طبقه هدایت می کند؛ ولی نحوه کارکرد برق اضطراری آسانسور به این صورت است که در زمان قطعی برق، موتور آسانسور با استفاده از باتری، به دو سمت (بالا و پایین) نیرو وارد می کند تا به این وسیله جهتی را که نیرو و آمپر کمتری از موتور آسانسور می گیرد، شناسایی کند. این پروسه توسط یک میکروکنترلر که در تابلو فرمان آسانسور وجود دارد، انجام می شود.

پس از شناسایی جهتی که آمپر کمتری از موتور آسانسور می گیرد، کابین آسانسور به همان سمت هدایت می شود و در نزدیک ترین طبقه توقف می کند و در آسانسور باز می شود.

سرویس برق اضطراری آسانسور چیست و هر چند وقت باید انجام شود ؟

همان طور که می دانید نمی توان سیستمی را در دنیا یافت که نیاز به سرویس، نگهداری و تعمیرات نداشته باشد و سیستم برق اضطراری آسانسور نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ به ویژه اینکه خرابی یا از کار افتادن چنین سیستم هایی می توانند باعث ایجاد اختلال در استفاده از دستگاه آسانسور و حتی ایجاد ترس و اضطراب یا مشکلات جدی تر افرادی شوند که در زمان قطعی برق در کابین آسانسور محبوس می شوند. از این رو بهتر است با استفاده از افراد متخصص و با راهنمایی این گونه افراد، سیستم برق اضطراری آسانسور مرتباً مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

قطعات تشکیل دهنده UPS آسانسورها

یک سیستم برق اضطراری یا UPS، خود از بخش های متفاوتی تشکیل شده است، از جمله:

  1. دستگاه یکسوکننده شارژ
  2. باتری (در اکثریت USP ها، از نوع باطری های سیلد اسید است.)
  3. دستگاه مبدل جریان برق DC به AC
  4. کلید غیرهادی

استفاده از UPS در آسانسور

استفاده از UPS در آسانسور
استفاده از UPS در آسانسور

UPS ها با استفاده از انرژی ذخیره شده در آن ها، باعث راه اندازی دستگاه ها و پیشگیری از توقف نابهنگام آسانسورها می شوند. به طور کلی از دو نوع UPS در آسانسورها استفاده می شود:

  • UPS های با توان پایین

این سیستم های برق اضطراری، (UPS) فقط برای تأمین برق روشنایی کابین آسانسور و سامانه بازکننده در آسانسور، آلارم خطر در آسانسور و در آسانسورهای هیدرولیکی فعال کردن شیر الکتریکی پمپ هیدرولیک استفاده می شود و در تأمین برق موتور الکتریکی و درایو آن تأثیری ندارد.

USP توان پایین، با قطع شدن جریان برق ورودی، وارد مدار می شود و با فراهم کردن بخش های مهم در آسانسور، کابین آن را به نزدیک ترین طبقه هدایت می کند و پس از توقف کامل در آن طبقه، در کابین آسانسور باز می شود.

  • UPS های با توان بالا

این مدل از UPS ها به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت و امکان راه اندازی موتور الکتریکی و فراهم کردن برق تمامی تجهیزات کابین آسانسور در مدت زمان قطعی برق را امکان پذیر می کند.

یک نکته مهم دیگر در مورد UPS های توان بالا این است که این دستگاه ها تنها در هنگام قطع برق در آسانسورها یا در هر دستگاه دیگری استفاده نمی شوند بلکه آن ها به عنوان یک سیستم حفاظتی برای قسمت های الکتریکی آسانسور هم به کار می روند و به این صورت از امکان خرابی آن پیشگیری می کند.

USP مناسب برای آسانسورها

از انواع سیستم های برق اضطراری می توان به انواع USP 5100، GT750 USP ، USP 3150L، USP 300B .

نحوه شارژ برق اضطراری آسانسور

اگر بخواهیم اصول کارکرد سیستم های برق اضطراری آسانسورها یا همان UPS ها را شرح دهیم به این گونه است که UPS با تبدیل جریان AC به DC اقدام به شارژ باتری می کند و در واقع جریان الکتریکی را در خود ذخیره می کند؛ به محض اینکه برق قطع شود یا جریان برق دچار نویز یا نوسان شود، اینورتر یا مبدل جریان برق DC به AC بلافاصله با تبدیل ولتاژ جریان برق DC باتری به جریان AC، ولتاژ مورد نیاز موتور آسانسور را بدون وقفه تأمین می کند و آسانسور به کار خود ادامه می دهد و کابین را به نزدیک ترین در هدایت می کند.

سرویس برق اضطراری آسانسور

UPS، باتری بلک‏اوت و ژنراتور از سیستم های تأمین برق اضطراری آسانسور هستند. اگر مایل نیستید که هزینه زیادی برای خرید تجهیزات کنید، می توانید از باتری اضطراری آسانسور یا همان باتری بلک اوت استفاده کنید ولی همان طور که پیش تر اشاره کردیم، عمر مفید این باتری ها حداکثر دو سال است و برای این که از نظر کیفیت عملکرد در بهترین حالت خود باشد، حتماً باید به صورت دوره ای مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد. چنانچه تمایل دارید با صرف هزینه بیشتر، از امکانات بیشتری هم استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از UPS است؛ این سیستم علاوه بر عمر طولانی و مفید (حداکثر ۵ سال) در حفاظت از قطعات الکترونیکی مختلف آسانسور هم نقش به سزایی دارد و می توان با استفاده از آن در هزینه های تعمیرات و نگهداری از موتور آسانسور صرفه جویی به عمل آورد.

قیمت برق اضطراری آسانسور

همان طور که گفتیم برای تأمین برق اضطراری آسانسور می توان از سه سیستم باتری بلک اوت یا همان باتری اضطراری آسانسور، UPS یا دستگاه ژنراتور استفاده کنید ولی از آن جایی که بسیاری از برندهای مختلف این دستگاه ها ساخت کشوری جز ایران هستند یا قطعات و تجهیزات آن ها وارداتی است، معمولاً نرخ متغیری دارند که با توجه به افزایش یا کاهش قیمت دلار، در نوسان است؛ ولی به طور کلی، قیمت انواع باتری های اضطراری آسانسور از نرخ برق اضطراری آسانسور یا UPS پایین تر است؛ در صورتی که قیمت ژنراتور از هر دو مورد قبلی بالاتر است. ناگفته نماند که استفاده توأمان UPS و ژنراتور مطمئن ترین و امن ترین شیوه تأمین برق اضطراری آسانسور است چرا که UPS می تواند برخی از اشکالات ژنراتور را نیز پوشش دهد.

برق اضطراری بالابر

مکانیزم عمل بالابر، خصوصاً اگر بالابر هیدرولیکی باشد، بسیار به آسانسور شبیه است؛ هر چند که از نظر فنی تفاوت هایی دارند. اما از آن جایی که از سیستم های بالابر بیشتر در کارخانه های بزرگ و مراکز صنعتی استفاده می شود، در اکثر آن ها از سیستم برق اضطراری استفاده می شود. معمولاً بالابرها انواع متفاوتی دارند:

  • بالابر ساختمانی: از این نوع بالابر بیشتر در ساخت و ساز ساختمان ها استفاده می شود و برای حمل مصالح و جا به جایی آن بین طبقات کاربرد دارد.
  • بالابر متحرک: در کارخانه های صنعتی بزرگ استفاده می شود.
  • بالابر ثابت: بیشتر در کارگاه ها و تولیدی هایی با ظرفیت پایین استفاده می شود.

در مواقع قطع برق، در بالابرها بیشتر از باتری اضطراری استفاده می شود.

سخن پایانی

با توجه به قطع برق های فراوانی که خصوصاً در فصل های گرم سال شاهد آن هستیم، امکان استفاده منظم از آسانسورها وجود ندارد که می تواند در ساختمان های بلند و با طبقات متعدد، برای ساکنین مشکل ساز باشد؛ هم چنین با قطع ناگهانی برق، امکان محبوس شدن کاربران در کابین آسانسور و ایجاد هراس و وحشت زیاد است؛ از این رو استفاده از باتری اضطراری یا سیستم برق اضطراری یا UPS بسیار متداول است. سیستم برق اضطراری علاوه بر این که جریان برق لازم برای فعالیت موتور الکتریکی آسانسور را در زمان قطعی برق تأمین می کند، موتور و سایر تجهیزات الکترونیکی را در برابر خطرات ناشی از نویزها یا نوسانات برقی محافظت می کند.

سیستم برق اضطراری یا UPS آسانسورها دو نوع هستند، USP هایی با توان پایین و با توان بالا. سیستم های برق اضطراری با توان پایین برق جانبی آسانسور را تأمین می کنند و سیستم های برق اضطراری با توان پایین برق موتور الکتریکی آسانسورها را مهیا می کنند.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

آسانسور از به هم پیوستن لوازم بسیار زیادی به وجود می آیند که در بین آن ها هم لوازم مکانیکی به چشم می خورد و هم لوازم الکتریکی. در بین لوازم مکانیکی می توان به اصلی ترین قطعه بعد از موتور اشاره کرد، قطعه ای به نام سیم بکسل.

سیم بکسل شامل یک مغزی و یکسری سیم فولادی می شود که از یک سمت به کابین آسانسور متصل است و از سمت دیگر به وزنه تعادل وصل شده است. سیم بکسل با حرکت کابین آسانسور و وزنه تعادل  حرکت می کند و در واقع نیروی محرکه آسانسور به وسیله موتور به سیم بکسل منتقل می شود و کابین آسانسور با آن جا به جا می شود. به دلیل اهمیت نقش سیم بکسل در آسانسور، در این مقاله به طور مفصل درباره آن خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید.

سیم بکسل آسانسور چیست و چه کارایی دارد؟

سیم بکسل آسانسور چیست و چه کارایی دارد؟
سیم بکسل آسانسور چیست و چه کارایی دارد؟

سیم بکسل های آسانسور بسیار مهندسی شده و از فولاد یا کامپوزیت های دیگر ساخته شده اند. هم چنین آن ها اغلب سیم های مجزا  نیستند بلکه چندین رشته سیم با اندازه های مختلف هستند که به هم پیچیده شده اند. یک کابل یا سیم بکسل معمولی می تواند دارای بیش از ۱۵۰ رشته سیم باشد و دقیقاً طوری طراحی شده است که محکم و انعطاف پذیر بوده و عمر طولانی داشته باشد.

آسانسورها به دو شیوه اصلی حرکت می کنند و در بین طبقات بالا و پایین می روند. در ساختمان های دو تا چهار طبقه که ارتفاع کم است، معمولاً برای انتقال کابین آسانسور در بین طبقات از جک های هیدرولیکی استفاده می شود. جک ها می توانند در سطح زمین یا روی زمین قرار گیرند یا تک مرحله ای یا تلسکوپی باشند.

اگر تعداد طبقاتی که قرار است آسانسور در بین آن ها جا به جا شود، اندک است، استفاده از جک های هیدرولیکی، عاقلانه ترین کار است. ولی وقتی تعداد طبقات به ۵ عدد می رسد شما باید به دنبال استفاده از گزینه های جایگزین یعنی استفاده از سیم بکسل باشید خصوصاً وقتی ارتفاع آسانسور از صد فوت بیشتر شود تنها گزینه استفاذه از سیم بکسل است. تنها استثنایی که می تواند وجود داشته باشد، استفاده توأمان از سیم بکسل و جک های هیدرولیکی است که به آن سیم هیدرولیکی گفته می شود.

در آسانسورهای کششی، سیم بکسل ها وزنه تعادل و کابین را به هم متصل می کنند و با استفاده از فلکه موتور، حرکت وزنه تعادل و کابین آسانسور را باعث می شوند.

ساختار سیم بکسل آسانسور چگونه می باشد؟

ساختار سیم بکسل آسانسور
ساختار سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور از دسته سیم هایی تشکیل شده است که حول یک محور مرکزی که در اصطلاح به آن مغزی می گویند، پیچیده می شود. این دسته های سیم، خود از پیچیدن چند رشته مفتول ساخته می شوند و به همین خاطر در آخر به سیم بکسل یک نمای مارپیچی می دهند.

مغزی سیم بکسل، خصوصاً در هنگام تحمل بار زیاد و فشار، نقش مهمی در نگهداری رشته های سیم بکسل دارد. معمولاً جنس مغزی سیم بکسل از فولاد، کنف یا دیگر الیاف طبیعی است. اگر مغزی سیم بکسل از جنس فولاد باشد، استحکام سیم بکسل بیشتر می شود و اگر جنس مغزی از کنف باشد، قدرت کششی آن بیشتر می شود. ولی به طور کلی، مغزی سیم بکسل را از جنس کنف درست می کنند.

انواع سیم بکسل آسانسور

انواع سیم بکسل آسانسور
انواع سیم بکسل آسانسور

انواع سیم بکسل در آسانسور می توانند کارایی متفاوت داشته باشند. سیم بکسل آسانسور را می توان با توجه جنس مفتول به کار رفته در آن، نوع بافت یا تاب سیم بکسل و هم چنین مغزی آن به چند دسته تقسیم بندی کرد:

انواع سیم بکسل از لحاظ جنس مفتول به کار رفته در آن

انواع سیم بکسل از لحاظ جنس مفتول به کار رفته در آن
انواع سیم بکسل از لحاظ جنس مفتول به کار رفته در آن
  1. مفتول فولادی بدون روکش: این نوع سیم بکسل ها برای محیط های مرطوب مناسب نیستند پس زمانی می توان از آن ها استفاده کرد که رطوبت محیط کم باشد زیرا این سیم بکسل ها فاقد روکش و مستعد زنگ زدگی هستند.
  2. مفتول فولادی استیل: اگر برای محیطی گرم و مرطوب می خواهید سیم بکسل تهیه کنید، این نوع از سیم بکسل مقاومت خوبی در مقابل گرما و زنگ زدگی دارد و قطعاً برای شما مناسب است.
  3. مفتول فولادی گالوانیزه: همان طور که از اسم این نوع سیم بکسل پیداست، برای محیط هایی ساخته شده اند که درصد رطوبت در آن ها بسیار بالاست و احتمال زنگ زدگی بسیار زیاد است.

انواع سیم بکسل از لحاظ نوع بافت و تاب آن

انواع سیم بکسل از لحاظ نوع بافت و تاب آن
انواع سیم بکسل از لحاظ نوع بافت و تاب آن

چگونگی بافت رشته سیم های به کار رفته در سیم بکسل برای پیشگیری از باز شدن سیم ها اهمیت زیادی دارد. معمولاً در صنعت آسانسور برای سیم بکسل از دو نوع بافت «معمولی» یا «لنگ» استفاده می شود که هر دو این ها می توانند راست پیچ یا چپ پیچ باشند. با این حال بافت «معمولی» رایج تر است.

از دیگر بافت های سیم بکسل می توان به بافت استاندارد، بافت سیل و بافت وارینگتون اشاره کرد.

  • بافت استاندارد: در این نوع بافت، مفتول ها دارای قطر یکسانی هستند و انعطاف سیم بکسل بالا است.
  • بافت سیل: در سیم بکسل هایی که دارای بافت سیل هستند، قطر مفتول خارجی بیشتر از قطر مفتول داخلی است تا مقاومت سایشی سیم بکسل بیشتر شود.
  • بافت وارینگتون: در بافت وارینگتون از رشته مفتول هایی با قطر مختلف به کار می رود و به صورت یکی در میان از آن ها استفاده می شود. مقاومت بافت وارینگتون از بافت سیل بیشتر است.

انواع سیم بکسل از لحاظ اندازه

انواع سیم بکسل از لحاظ اندازه
انواع سیم بکسل از لحاظ اندازه

اندازه های متداول سیم بکسل های مورد استفاده در آسانسورها ۶، ۶.۵، ۸، ۱۰ و ۱۱ میلی متر است.

سیم بکسل کششی

سیم بکسل برای جا به جایی کابین آسانسور در بین طبقات مورد استفاده قرار می گیرد چراکه ویژگی اصلی هر سیم بکسلی، برخورداری از مقاومت کافی در برابر نیروی کششی است. مقاومت کششی به فاکتورهایی مانند ضخامت و  قطر سیم بکسل بستگی دارد. از این روی مقاومت کششی هر سیم بکسل با توجه به ویژگی های آن  تعیین می شود.

اساس حرکت آسانسورهای کششی، استفاده از نیروی محرکه و سیم بکسل است. آسانسورهای کششی یک به یک سیستم ساده ای دارند. این آسانسورها دارای یک فلکه موتور و یک فلکه هرزگرد هستند و طریقه بکسل بندی آن ها به این صورت که یک سر سیم بکسل به کابین آسانسور وصل است و سر دیگر آن به یک وزنه تعادل وصل می شود و سیم بکسل از روی فلکه هرزگرد و فلکه موتور عبور می کند به این صورت هرگاه حرکت کابین رو به بالا باشد، حرکت وزنه تعادل رو به پایین است و به این شکل حرکت کابین راحت تر می شود.

سیم بکسل کششی با نیروی بالا

این مدل از سیم بکسل در مواقعی که قرار است آسانسور با سرعت بالا حرکت کند یا ارتفاع ساختمان زیاد است و آسانسور تحت سایش زیادی قرار دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم بکسل آهنی

این مدل سیم بکسل تقریباً در تمام کاربری های آسانسور قابل استفاده است.

نحوه روغن کاری سیم بکسل آسانسور

نحوه روغن کاری سیم بکسل آسانسور
نحوه روغن کاری سیم بکسل آسانسور

روغن کاری سیم بکسل آسانسور برای پیشگیری از زنگ زدگی آن ها و همین طور به منظور کاهش اصطکاک و حرکت روان سیم بکسل از روی فلکه موتور و فلکه هرز گرد انجام می شود. روغن کاری اگر به صورت دوره ای و منظم انجام شود، باعث دوام بیشتر سیم بکسل و طول عمر آن می شود، معمولاً در هنگام نصب این روغن کاری انجام می شود ولی پس از آن هم به صورت مرتب الزامی است. اغلب بهتر است روغن کاری از جایی انجام شود که رشته های سیم بکسل در آن قسمت ها بازتر می شوند تا روغن به خوبی به داخل رشته ها نفوذ کند. هنگام چرخش سیم بکسل از روی فلکه موتور و فلکه هرزگرد بهترین زمان روغن کاری آن است.

بهتر است روغن مورد استفاده برای روغن کاری سیم بکسل آسانسور، قابلیت نفوذ زیادی در سیم بکسل داشته باشد و بتوان با استفاده از آن تمام قسمت های داخلی و سطوح خارجی سیم بکسل ها را پوشاند و از آن ها دربرابر زنگ زدگی محافظت کرد.

هم چنین تعداد دفعات روغن کاری به میزان آلودگی محیط، میزان کارکرد و… باز می گردد. توجه به این نکته الزامی است که روغن کاری بیش از اندازه می تواند برای سیم بکسل مفید نباشد چراکه میزان اصطکاک را کاهش می دهد و باعث سرخوردن سیم ها می شود. از طرفی روغن زیاد باعث می شود گرد و غبار بیشتری که جذب سیم بکسل می شود باعث فرسایش و خوردگی سیم ها شود.

جنس سیم بکسل آسانسور از چیست؟

جنس سیم بکسل آسانسور از چیست؟
جنس سیم بکسل آسانسور از چیست؟

همان طور که در بخش انواع سیم بکسل راجع به جنس رشته های سازنده سیم بکسل گفتیم، سیم بکسل ها از رشته هایی درهم بافته شده ساخته شده اند، جنس این رشته ها می تواند از مفتول بدون روکش یا غیرگالوانیزه  و از جنس آهن باشد که در این صورت، امکان زنگ زدگی آن زیاد است. هم چنین این رشته های سازنده سیم بکسل ها می توانند از جنس مفتول فولادی گالوانیزه باشند که در این صورت دارای روکشی هستند که آن ها را در مقابل زنگ زدگی ایمن می کند. از این نوع سیم بکسل ها بهتر است در آب و هوای مرطوب استفاده شود. سیم بکسل های دیگری هم وجود دارند که از جنس فولاد استیل هستند. این سیم بکسل ها بسیار مقاوم هستند و هم در مقابل زنگ زدگی و هم در مقابل حرارت مقاومت بالایی دارد.

سیم بکسل ها دارای مغزی هم هستند که در اغلب موارد جنس این مغزی ها کنفی است؛ مغزی های کنفی از الیاف طبیعی و غیرطبیعی ساخته  می شوند. هر چند که برای ساخت مغزی سیم بکسل ها از الیاف طبیعی استفاده می شود، ولی الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلین نیز برای ساخت مغزی استفاده می شود. نوع دیگری از مغزی، مغزی های فولادی است. در این سیم بکسل ها، در واقع رشته های فلزی سیم بکسل دور یک مغزی فولادی تابیده شده است.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

یکی از قطعات مهم در نصب آسانسور کششی شاسی موتور می باشد در واقع شاسی موتور یک سازه فلزی می باشد که موتور آسانسور و فلکه هرزگرد روی آن قرار گرفته و کلیه قطعات مکانیکی آسانسور به ان متصل هست و در واقع کل وزن سیستم مکانیکی آسانسور مانند کابین آسانسور و سیم بکسل ها و دیگر قطعات وابسته روی آن سوار می شود. بنابر مطالب فوق قطعاتی که روی شاسی موتور نصب و مونتاژ می گردد شامل موتور آسانسور و فلکه هرزگرد می باشد و البته کل وزن کابین آسانسور و قاب وزنه آسانسور بهمراه وزنه ها و سیم بکسل ها و غیره را هم باید به حساب آورد بنابراین باید در ساخت شاسی موتور آسانسور و همینطور ساخت دال بتونی در سقف چاه آسانسور نکات بسیار زیادی رعایت شود تا بهترین استحکام برای آسانسور بوجود آید و باید طبق استاندارد نصب آسانسور این موارد بصورت کامل رعایت گردد. البته نحوه ساخت شاسی موتور آسانسور بهمراه کلیه امور مربوط به جوشکاری و مستحکم سازی آن در کلاس آموزش نصب آسانسور شرکت آموزش داده می شود.

 



نحوه ساخت شاسی موتور آسانسور و نکات مربوط به آن:
 

  • در ساخت شاسی موتور موتور باید از تیر آهن با سایز بالا مانند تیر آهن سایز 18 و ناودانی نمره 14 و... استفاده نمود
  • جوشکاری در ساخت شاسی موتور باید بصورتی بسیار دقیق انجام شود که هیچ فضای خالی در جوش وجود نداشته باشد
  • شاسی موتور باید کاملا صاف و تراز ساخته شود و کلیه آهن آلات مورد استفاده در آن باید کاملا صاف باشند
  • باید قبل از جوشکاری کلیه آهن آلات را بخوبی سیقل داد تا هیچ زایده ای نداشته باشند
  • شاسی موتور آسانسور باید بگونه ای ساخته و فیکس شود که جلوی ایجاد لرزشهای عمودی و افقی کابین آسانسور گرفته شود
  • شاسی موتور باید طوری ساخته شود که حفظ زاویه آلفا بخوبی در آن حفظ شود و فاصله عمودی مناسبی بین فلکه موتور و فلکه هرزگرد آسانسور در آن وجود داشته باشد

 

 

قطعات لازم برای ساخت شاسی موتور گیربکس آسانسور با ناودانی و تیر آهن:
 

  • ناودانی صنعتی
  • تیرآهن صنعتی بال پهن
  • تیرآهن بال باریک
  • قوطی صنعتی
  • نبشی صنعتی
  • ورقهای آهن با ضخامت بالا

 

 

نحوه ساخت شاسی موتور آسانسور در کارخانه:

 

اگر شاسی موتور آسانسور توسط کارخانه ساخته شود معمولا مراحل زیر برای ساخت ان طی میگردد:
 

  • ابتدا مواد خام مانند تیر آهن و ناودانی و... از انبار دریافت می شود
  • آهن آلات بخوبی صاف و تمیز شده تا زایده نداشته باشند
  • در این مرحله آهن آلات برش خورده به واحد برش رفته تا برشکاری روی آنها انجام گردد
  • سپس قطعا برش خورده تحویل قسمت پانچ و پرس میگردد
  • بعد از آن قطعات مربوطه به قسمت جوشکاری تحویل داده می شود
  • پس از جوشکاری ، شاسی موتور به قسمت شستشو رفته تا مراحل شستشوی نهایی روی آن انجام شود
  • در این مرحله شاسی موتور آسانسور به قسمت رنگ رفته تا فرایند رنگ کاری آن انجام گردد
  • در نهایت در این مرحله به کوره حرارتی خشک شدن رنگ ارسال میگردد

 

ساخته شدن شاسی موتورهای گیربکس یا گیرلس در کارخانه این مزیت را دارد که معمولا زاویه آلفای خوبی در شاسی مربوطه بوجود آمده و همچنین شاسی موتور از ظرافت و زیبایی بهتری برخوردار می باشد.

 

توجه نمایید که حرکت فلکه موتور آسانسور بهمراه حرکت چرخ دنده های موتور ممکن است باعث ایجاد لرزش در حرکت کابین آسانسور شود بهمین دلیل باید کل شاسی موتور آسانسور به همراه موتور گیربکس آسانسور بر روی قطعاتی به نام لرزه گیر قرار گیرند. زیرا لرزه گیر زیر شاسی موتور نوسانات آسانسور را به کابین آسانسور و همچنین به سازه ساختمان انتقال نمی دهد و باعث می شود که حرکت کابین آسانسور بسیار نرم تر باشد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

تابلو سه فاز تشکیل شده از سه فیوز برای ایمنی سیم کشی آسانسور که بر اثر اضافه جریان ناشی از اتصالات کوتاه به وچود می آید. تابلو سه فاز دارای شینه نول و ارت و ترمینال های سه فاز و نول و ارت است . دو کلید مینیاتوری نیز (روشنایی چراغ تونلی و ..) درون آن تعبیه شده است. بر روی درب آن نیز یک کلید سه فاز غلطکی و سه چراغ سیگنال وجود دارد. روشن بودن چراغ ها نشان دهنده وجود سه فاز و دلیل کلید سه فاز قطع کامل مدار سه فاز اسانسور است.

با چرخاندن کلید گردان روی این تابلو، برق کل سیستم آسانسور، بجز برق روشنایی ها و پریزها قطع خواهد شد.

تابلو سه فاز، برق ۳ قسمت مختلف را تامین می کند:

  1. برق موتور و تابلوی کنترل
  2. برق چراغ های چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه
  3. برق پریزهای چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه

کابل اصلی برق آسانسور :

برق تمام سیستم آسانسور، چراغ ها و پریزهای موجود در موتورخانه و چاله آسانسور توسط یک کابل ۵ رشته که از کنتور عمومی می آید تامین می شود. کنتور عمومی برای ساختمان هایی که آسانسور دارند، یک کنتور ۳ فاز است که تمامی ساکنین آن مجتمع مسکونی در پرداخت هزینه های مصرفی آن شریک هستند. این کنتور در کنار سایر کنتورهای برق، یعنی در تابلوی کنتورها نصب می شود.

کابل سه فاز:

اینکه این کابل ۵ رشته ای از چه نمره ای باشد بستگی به توان موتور، ظرفیت آسانسور، راندمان موتور و پارامترهای دیگر تعیین میشود.

معمولاً برای آسانسورهای -۵/۵ کیلو وات و کمتر- و تا ارتفاع ۶ طبقه ، که ظرفیت جابجایی ۴ تا ۶ نفر را دارند، از کابل ۵ در ۶ استفاده می شود. و برای موتورهای آسانسور با توان ۹/۵ کیلو وات که معمولاً ظرفیت جابجایی ۱۰ نفر را دارند، از کابل ۵ در ۱۰ استفاده می‌شود.

از این ۵ رشته سیم، ۳ رشته برای فازهای برقِ ۳ فاز، یک رشته برای نول و یک رشته برای ارت استفاده می شود.

نکته: وقتی می گوییم یک کابل ۵ در ۶ (۵*۶) است، یعنی در داخل آن کابل ۵ رشته سیم با نمره ۶ قرار گرفته است.

پس این کابل اصلی بایستی از کنتور عمومی شروع شود و با استفاده از لوله برق فولادی یا لوله برق نسوز به داخل چاله آسانسور برسد و بعد از آنجا به سمت بالا و تا اتاقک موتورخانه امتداد یابد و به تابلو  وصل شود. لوله های فولادی یا لوله های نسوز که کابل اصلی از داخل آن رد شده بایستی به فاصله هر ۲ متر به دیواره چاله آسانسور با بست محکم شود.

توجه کنید که چون تابلو سه فاز  در نزدیکی درب ورودی به موتورخانه نصب می شود، شما بایستی طول کابل برق اصلی را کمی بلندتر در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که بعداً طول کابل کوتاه نمی آید.

تابلو سه فاز در آسانسور

نصب تابلو سه فاز آسانسور:

  • ابتدایی ترین کار مرحله راه اندازی (برق کشی اسانسور) است
  • تابلوی سه فاز توسط 4 پیچ و رول پلاک و در حوالی تابلو فرمان اسانسور و در ارتفاع 120 الی 140 سانتی متر از کف موتور خانه نصب می گردد.(بهتر این است نزدیک درب ورودی موتور خانه قرارگیرد).

کابل کشی تابلو سه فاز :

توسط  کابل سه فاز  که از درون چاه اسانسور به موتور خانه می رسانیم و فاز R-S-T را به ترمینال های تابلو وصل می کنیم. و سیم نول کابل (معمولا به رنگ آبی است) را به شینه نول و سیم زرد-سبز را به شینه ارت وصل میکنیم.

تابلو سه فاز در آسانسور

بعد از وصل برق ورودی تابلوی سه فاز از ترمینال های خروجی تابلو (RST, نول و ارت) بهمرا یک سیم به تابلو فرمان وصل میکنیم.

  • RST تابلوی سه فاز به RST تابلو فرمان وصل می شود.
  • نول هر دو تابلو بهم وصل می شوند.
  • شینه ارت هر دو تابلو نیز به یکدیگر وصل می شوند.
  • خروجی کلید مینیاتوری هم به ترمینال FLC تابلو فرمان وصل می گردد.
  • تمام سیم های یاد شده درون داکت قرار گرفته و به سمت تابلو فرمان هدایت می شوند.
  • حتما از شماره و سرسیم استفاده گردد.

 

  • fatemeh rahmdell