elavatoor

۲۵ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای موتور آسانسور از چه روغنی استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه بیشتر آسانسورهای موجود در ایران از موتورهای گیربکسی استفاده می کنند لذا نیازمند این هستند که هر چند مدت (بستگی به میزان استفاده از آسانسوردارد) روغن آنها تعویض شود. روغن موتورهای زیادی در بازار وجود دارد که می توان برای موتور و چرخ دنده ها استفاده کرد. اما اینکه از چه روغنی باید استفاده شود بسیار مهم است زیرا بعضی از روغن ها برای چرخ دنده های ریز و کوچک طراحی شده اند و به همین جهت غلظت شان کم است تا به موتور فشار نیاید. اما برای موتور آسانسور که به نسبت از چرخ دنده های قوی تری بهره می برد لازم است که روغنی که برای گیربکس آن در نظر گرفته می شود از غلطت بیشتری برخوردار باشد تا در برابر افزایش دمای ناشی از اصطکاک چرخ دنده ها مقامت بیشتری از خود نشان دهد.

روغن مناسب برای اینکار

از همین رو روغنی که برای این منظور پیشنهاد می شود روغن موتور اتوماتیک مدل SEA 85W-140 از محصولات شرکت بهران می باشد که هم از غلطت خوبی برخوردار است و هم اینکه از نوع اتوماتیک می باشد. روغن های اتوماتیک با توجه به دمای هوا غلظت شان تغییر می کند و اصطلاحا پویا می باشند و به همین دلیل در فصول گرم و سرد سال کارایی موتور بهبود می یابد.

مقدار روغن مورد استفاده برای هر موتور

تجربه نشان داده که برای موتورهایی ایتالیایی مانند آلبرتوساسی، مونتاناری، الکمپ و همچنین برای موتورهای آلمانی و اسپانیایی نیز چیزی حدود ۴ لیتر روغن کافی می باشد و لذا شما می توانید با خریداری یک ظرف روغن ۴ لیتری، گیربکس موتور را کاملا پوشش دهید.

زمان تعویض روغن موتور:

با توجه به میزان استفاده از آسانسور، سرویسکار باید تشخیص دهد که روغن کی باید تعویض شود. در واقع سرویسکار مربوطه موظف است هر بار روغن موتور را از لحاظ سالم بودن، غلظت و تمیز بودن مورد بررسی قرار دهد و حداکثر هر ۶ ماه روغن موتور را تعویض نماید.

موارد ایمنی

۱) تعویض روغن موتور باید فقط و فقط توسط سرویس کار مربوطه صورت گیرد.

۲) حتما قبلا از تعویض روغن، تابلو سه فاز را خاموش نمایید تا از حوادث احتمالی جلوگیری شود.

۳) هنگام باز کردن پیچ مربوط به خروج روغن، حتما مد نظر داشته باشید که چیزی حدود ۳ الی ۴ لیتر روغن در گیربکس وجود دارد و سرعت خروج آن نیز بالا می باشد، لذا ظرف خالی که برای اینکار در نظر می گیرید باید بگونه ای باشد که روغن از آن لبریز نشود.

۴) پس از تعویض روغن قدیمی حتما آن را در ظرف مناسبی بریزید و به یکی از محل های تعویض روغن در شهرتان رفته و آن را با نسبت کمتر با روغن مرغوب معاوضه کنید. زیرا با اینکار هم برای شرکت مربوطه سود رسانی دارد و هم از آسیب های زیست محیطی جلوگیری می شود.

۵) هنگام تعویض روغن حتما از قیف استفاده نمایید تا از کثیف شدن موتور و کف موتورخانه جلوگیری شود.

 

 

بهترین دستورالعمل نوع  و مقدار و زمان تعویض روغن موتور یا گیربکس کاتالوگ یا دفترچه راهنمای شرکتهای سازنده موتورگیربکس و یا جداول معادل آن می باشد که همراه موتور گیربکس ارسال می گردد.

شرکت های گوناگونی آسانسور تولید می کنند. بسیاری از محصولات آنها خصوصا" انواع موتورگیربکس های آسانسور در بازار ایران وجود دارد، نام تعدادی از این شرکتها به شرح زیر می باشد:

    شیندلر Schindler

    اوتیس Otis

    تی سن کروپ ThyssenKrupp

    آلبرتو ساسی Alberto Sassi

    مونتانری Montanati

    زیلابگ Ziehl Abegg

    نوا ام جی آی Nouva M,G,

    الکمپ Elcomp

    سیکور Sicor

    میتسوبیشی Mitsubishi

    توشیبا Toshiba

    شارپ Sharp

    کنه Kone

    آ ا گ AEG

    GEM

چند سالی است که بعضی از این شرکتها حذف مصرف روغن و مواد نفتی در موتور آسانسور را در طراحی های جدید اعمال نموده اند. (با حذف گیربکس)

گرچه در بعضی از انواع موتورگیربکس های آسانسور گروهی از این شرکتها از روغن موتور Lifetime استفاده می شود که اعلام شده نیاز به تعویض آن نیست، اما بخش عمده موتورگیربکس های موجود در ایران از نوعی است که نیاز به تعویض روغن دارد. روغن های مورد مصرف معمولا" به دو دسته تقسیم می شوند:

روغن های معدنی Mineral که از خانواده روغن های معمولی هستند و از تقطیر و فراوری نفت خام بدست آمده و با مواد افزودنی مخلوط می گردد که بیشتر در صنایع خودروسازی کاربرد دارد.

روغن های مصنوعی Synthetic  که این نوع تا حدودی مناسب آسانسور بوده و توسط پتروشیمی و بر اساس فرایندهای پیچیده شیمیایی تولید می گردد و دارای تحمل حرارتی بالاتری می باشد، این نوع روغن از کیفیت و عمر بالایی برخوردار و بعضی از این نوع روغن عمر طولانی دارد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

ریل در آسانسور نقش مهمی در هدایت وزنه تعادل و هدایت کابین بر عهده دارد.این وسیله بایستی به طور منظم روغن کاری و روانکاری گردد.تا مکانیزم آسانسور با ریتمی منظم به کار خود ادامه دهد.و از لرزش های متناوب در کابین خودداری شود.برای روانکاری ریل از روغن مخصوص سرویس آسانسور استفاده می گردد.معمولا در هر آسانسور کششی از یک جفت روغندان استفاده شده است.که یکی برای روغنکاری ریل  وزنه تعادل و دیگری برای روغنکاری ریل کابین تعبیه شده است.روغن موجود در روغندان در هر بار سرویس آسانسور توسط سرویسکار مورد چکاپ و بازبینی قرار می گیرد.و در صورت کم بودن روغن ، مقداری به آن اضافه می شود.در زیر اطلاعات بیشتری راجع به این محصول ارائه شده است.با ما همراه باشید.

روغن مخصوص سرویس آسانسور

یکی از فضاهایی که در هر بار سرویس آسانسور مورد بازبینی و چکاپ قرار می گیرد.فضای بالای کابین آسانسور است.در این مکان دو روغندان مشاهده می شود.که محتوای روغن مخصوص سرویس آسانسور درون روغندان قرار می گیرد.علت اصلی استفاده از روغن در ریل ، برای روانکاری ، هدایت بهتر کابین و وزنه تعادل و پیشگیری از لرزش های متناوب کابین آسانسور در طول حرکت بر روی ریل است.

این مهم زمانی به وجود می آید ، که آسانسور به طور منظم و در بازه زمانی مشخص مورد چکاپ و بازبینی قرار گیرد.و از وجود نقص احتمالی در آن پیشگیری شود.

روغن مخصوص سرویس آسانسور توضیحات

یکی از قطعات اساسی در آسانسور ریل است.این وسیله وظیفه هدایت کابین و وزنه تعادل به صورت عمودی را بر عهده دارد.و از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است.وظیفه اصلی روغن مخصوص سرویس آسانسور روانکاری و روغنکاری ریل در آسانسور است.از این روغن جهت روغن کاری مستقیم و یا روغن کاری از طریق روغندان های مخصوص آسانسور استفاده می گردد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

پاوریونیت

پاوریونیت

پاوریونیت ها اساساً به دو نوع هستند تک سرعته یا دو سرعته

پاوریونیت های هیدرولیک تک سرعته در بالابرهای هیدرولیک بالابر کارگاهی بالابر غذا بر و استفاده می گردد.

قابلیت کارکرد با برق تک فاز و سه فاز را دارند. پاوریونیت های دو سرعته معمولا در آسانسور  هیدرولیک استفاده می شود و حرکت و توقف نرم و بدون شوک و صدای کم از خصوصیات این پاورپونیت ها می باشد.

پاورهای این شرکت با بهترین متریال جهت مقاصد مختلف طراحی و ساخته می گردد. پاورهای آسانسور هیدرولیک بلین آلمان یا ویتور ایتالیا می باشند که با شیر هیدرولیک های مناسب حرکت بسیار نرم و بدون شوک ایجاد می نمایند. پاورهای دو سرعته بیشتر در بیمارستان ها آسانسور خودرو بر آسانسور هیدرولیک آسانسور خانگی (Home Lift) استفاده می گردد.

سرعت حرکت از ۰/۲ الی  ۰/۶ متر بر ثانیه می باشد.

جهت مشاوره بهتر در انتخاب سیستم هیدرولیک لطفاً با دفتر فروش تماس حاصل فرمایید.

جک

جک در آسانسورهیدرولیک بسیار با اهمیت است.در صورت عدم کیفیت کافی جک،تعویض جک کار ساده ای نبوده به همین جهت می بایست در هنگام انتخاب جک از بهترین کیفیت و مارک استفاده کرد.

WITTUR با امکانات تولید بسیار مجهز خود قادر به تولید انواع جک های آسانسورهای هیدرولیک میباشد. جکها پس از تولید یک به یک در شرایط سخت تست می شوند . جک های دو و سه مرحله ای از جمله حک های بسیار حساس و دقیق بوده که WITTUR توانای تولید بالاترین کیفیت این جک ها را دارا است.

WITTUR همچنین جک های دو تکه و سه تکه را که نیاز به دقت بسیار بالا دارند را تولید میکند. مزیت این محصول حمل و نفل و انتقال و نصب ساده تر در داخل چاه آسانسور است.

انواع پاور

o پاورهای mini با خروجی روغن ۳۵-۱۸ لیتر بر دقیقه برای آسانسورهای کوچک و Home Lift ها

o پاورهای استاندار با خروجی روغن ۸۰۰-۵۵ لیتر بر دقیقه برای آسانسورهای خانگی _ تجاری و ماشین برها

o پاورهای خاص جهت آسانسورهای فوق سنگین

 پاور یونیت مجهز به اینورتر HI POWER UNIT

o مجهز به درایو ۳vf

o کاهش برقی مصرفی

o بسیار دقیق و در رسیدن به طبقه

o کاهش نیاز به خنک کننده و گرم کننده

o سرعت تا ۱m/s

o بازدهی بالا

o عدم فشار به برق شبکه

پاور یونیت شیر الکترونیکی HE POWER

o پاورهای الکترونیکی دارای برد الکترونیکی بوده که توانایی تحمل فشارهای بالاتر از حد معمول را داراست.

o بازدهی بالاتر

o دقت بالا در رسیدن به طبقه

o نیاز کمتر به خنک کننده و گرم کننده

o قابلیت تنظیم و انتخاب بیشتر

o سرعت تا ۱m/s

o قابلیت تنظیم به صورت کامپیوتری

o ضعف این پاورها فقط پیچیدگی و وابستگی بیشتر در خدمات پس از فروش است.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

 

 وزنه ایست که باعث می شود تعادل در آسانسور برقرار شود. کابین آسانسور توسط سیم بکسل ها از طرف انتهایی به قاب وزنه متصل باشد و این سیم بکسل ها روی فلکه اصلی موتور به حرکت در می بیایند (سر  میخورند) و از طرفی دیگر سیم بکسل ها به کابین متصل اند و باعث می شوند تا کابین در حالت تعادل قرار بگیرد. هر یک از وزنه های قاب وزنه دارای وزنی بین ۳۵ الی ۴۰ کیلوگرم است که داخل آن از جنس چدن یا بتن پر شده است و با روکش پلاستیکی و یا گالوانیزه آن را می پوشانند تا به دستان نصاب و راه انداز که باید این وزنه ها را داخل قاب وزنه تعادل آسانسور بگذارد، آسیبی نزند. سازه قاب وزنه باید طوری محکم و قوی ساخته شده باشد که در صورت قرار گیری وزنه ها درون آن و حرکت کردن و ایستادن ناگهانی آن در هنگام عمل کردن ترمز اضطراری(پاراشوت) هیچ گونه شکستگی رخ ندهد و هرگز وزنه های درون آن به بیرون از قاب وزنه راه نیابند.

فضای اختصاص یافته به وزنه تعادل ۳۰ سانتی متر می باشد.ازین مقدار در واقع ۷ سانتی متر فاصله متحرک تا ثابت یعنی به منظور فضای بین دیوار تا وزنه تعادل و ۱۰ سانت نیز فاصله متحرک تا متحرک می باشد. فضای پر شده توسط وزنه تعادل را بر اساس نوع وزنه از جدولی که در این مقاله آموزشی برای شما نوشته شده است پیدا خواهید کرد. ابعاد جدول ذیل توسط افرادی که می دانند وزنه تعادل آسانسور چیست گرد آوری شده است و به شما ارائه می دهیم. در این جدول در واقع وزنه چدنی و یا سربی و بتنی شامل عرض ، مقدار جرم و نیز نوع ناودانی استفاده شده برای قاب وزنه اعلام گردیده. مقتضی است پیش از طراحی، مقادیر قابل ساخت وزنه ها از سازنده استعلام گردد. وزنه هایی که بیشترین استفاده را در صنعت دارند  دارای عرض های ۷۷ ،۸۷ ،۹۷ سانتی متر می باشند. در جدول ذیل برخی ردیف ها عرض وزنه تکرار گردیده است در موارد یاد شده جرم هر یک از وزنه ها بیشتر فرض شده است .

نکته بسیار مهم در وزنه تعادل آسانسور

جدول ذیل بر اساس تجربی بوده متخصصینی که می دانند وزنه تعادل آسانسور چیست از آن آگاه هستند. این اعداد صرفا جهت آموزش مبانی طراحی استفاده گردیده است، همچنین برای استفاده در هر آسانسور می بایست پیش از هرگونه انجام عملیات وزنه ریزی در قاب وزنه به محاسبه ی تحمل بار مخصوص در زمان پاراشوت را در خصوص قاب وزنه انجام داد.

وزنه تعادل کابین می تواند در پشت کابین و یا در مجاور آن تعبیه گردد انتخاب محل وزنه تعادل به شرایط چاه بستگی دارد.در صورتی که چاه عمق زیادی داشته باشد. توصیه میشود وزنه تعادل در پشت کابین تعبیه شده و در مواردی که چاه دارای دهنه زیاد باشد توصیه می گردد وزنه تعادل در کنار کابین تعبیه گردد. ابعاد وزنه تعادل آسانسور باید با توجه به نکاتی که گفته شد باشد در غیر این صورت امکان نصب وجود ندارد
چند اصطلاح مهم در نقشه خوانی برای قاب وزنه

CW width عرض وزنه تعادل می باشد که معمولا از سازنده آن استعلام می گردد. CW به شما ابعاد وزنه تعادل آسانسور را مشخص می کند.

فاصله بین ریل ها یا نوک تا نوک ریل ها که با توجه به نوع کفشک ها نوع قاب وزنه و وجود ترمز ایمنی تعیین می گردد. در صورتی که سیستم دارای ترمز ایمنی باشد این مقدار از حداقل ۶ سانتی متر الی ۷٫۵ سانتی متر انتخاب می گردد. بنابراین اگر از سیستم ترمز ایمنی تدریجی (پاراشوت) استفاده شده باشد به اندازه ۱۵ سانتی متر به عرض وزنه تعادل اضافه می شود. اگر چنانچه قاب وزنه ترمز ایمنی نداشته باشد، می بایست مقدار فاصله وزنه تا نیش به نیش ریل ها از سازنده استعلام گردد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

 ورود آسانسور به ایران با سفر ناصرالدین شاه به فرنگ آغاز شد؛ ناصرالدین شاه در سفرنامة خود در توصیف آسانسور می‌نویسد: «رفتیم به مریض‌خانه سنت توماس اسبابی دارند که ناخوش را روی تخت گذاشته از توی اتاق زیر می‌کشند به مرتبه بالا می‌برند. بسیار تماشا داشت که ناخوش حرکت نکند…»
ناصرالدین‌شاه از دیدن آسانسور در فرنگ مشعوف می‌شود و به این‌ ترتیب، آسانسور وارد ایران شد!

گفته می‌شود ناصرالدین شاه پس از بازگشت از فرنگ دستور نصب آسانسوری در کاخ گلستان صادر کرد. بعدها آسانسوری در پالایشگاه آبادان در زمان احمدشاه نیز نصب شده است؛ اما امروزه دیگر اثری از این آسانسورها وجود ندارد
پالایشگاه آبادان گفته شده از اولین آسانسورها در ایران در پالایشگاه آبادن بوده، ظاهراٌ اثری از آن نیست.

صنعتی شدن آسانسور در ایران

 تاریخچه آسانسور در ایران با ناصرالدین شاه به‌پایان نمی‌رسد. تولید انبوه و صنعتی شدن آسانسور در جهان با اختراع اوتیس و همچین الکتریکی شدن موتورهای آسانسور در حدود 150 سال قبل صورت گرفت و شرکت‌های اوتیس و شیندلر اولین کسانی بودند که تولید آسانسور را به‌صورت صنعتی شروع کردند.

اما صنعتی شدن آسانسور در ایران در حدود 80 سال پیش و با رونق گرفتن ساخت‌وساز در زمان پهلوی اول و با نصب آسانسور در ساختمان‌های اطرف میدان سپه، باشگاه افسران و صورت گرفت. این آسانسورها توسط کارشناسان خارجی و به کمک اولین نسل از متخصصین ایرانی راه‌اندازی شدند
از سال 1335 به بعد را می‌توان دوران رشد صنعت آسانسور در ایران نامید؛ زیرا در این سال‌ها آپارتمان‌سازی به شیوه امروزی رونق یافته بود.

ابتدا آسانسورها به‌طور کامل و بسته‌بندی‌شده از خارج از کشور به ایران وارد می‌شدند. اما به‌تدریج شرکت‌های ایرانی برای فروش و نصب آسانسور در ایران به‌وجود آمدند و در سال ۱۳۴۵ اولین کارگاه تولید درب و کابین آسانسور توسط «اوکسن الکسانی» با کپی‌برداری از روی درب و کابین‌های شرکت‌های آسانسور اروپایی به‌وجود آمد.

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

کابین اسانسور را بر اساس نوع متریال به کار رفته در داخل آن دسته بندی می‌کنند که به صورت کلی به 3 دسته تقسیم می‌شوند. که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها و نوع کاربردشان می‌پردازیم.

کابین آسانسور شیشه‌ای

هر یک از کابین های آسانسور با توجه به متریال تولید شده دارای قیمت های متفاوت می‌باشند ، برای مثال در هنگام ساخت آسانسور شیشه ای نیاز به استفاده از شیشه های چند جداره با قطر های بالا می‌باشید که از لحاظ استاندارد آسانسور هم مورد تایید باشد. همین موضوع به صورت مستقیم بر روی قیمت آن به نوع شیشه بستگی دارد و باید قیمت روز شیشه محاسبه و برآورد شود. کاربرد کابین شیشه ای معمولا در آسانسور فضای باز یا اسانسور های داخل در مجتمع تجاری ، مراکز خرید مورد استفاده قرار میگیرد ، دلیل استفاده از این نوع داشتن ویوو کلی از فضای داخل و یا طبیعت در قسمت بیرون و فضای باز میباشد که جلوه خاصی را به مسافران اسانسور میدهد.

کابین آسانسور ام دی اف(MDF)

کابین آسانسورMDF یکی از اصلی ترین کابین ها در صنعت اسانسور ایران و جهان می‌باشند ، این کابین ها به دلیل داشتن قیمت پایین نسب به کابین شیشه ای و استیل از مورد تقاضای عموم است ، کیفیت کابین های ام دی اف بالا می‌باشند. کاربر انواع کابین ام دی اف در ساختمان ها و محتمع های مسکونی است که دارای تعداد طبقات کم دارند ، دلیل استفاده از ام دی اف در تعداد واحد های کم این است که کابین ام دی اف بسیار سنگین می‌باشد همین موضوع سبب می‌شود تا نتواند وزن سنگین را تا ارتفاعات بسیار حمل کند همچنین ممکن است در برج ها و ساختمان هایی با ارتفاع زیاد مورد پسند عموم نباشد..

کابین استیل آسانسور

از شیک ترین و گران ترین کابین های آسانسور میتوانیم به نوع استیل آن اشاره کرد این نوع به دلیل داشتن طراح و زیبایی مینیمالی که دارد سبب شده است در مراکز پر رفت و آمد و شلوغ بسیار کار آمد و مورد پسند عموم مردم باشد. به همین دلیل استفاده از کابین استیل در ساختمان هایی با ارتفاع بسیار زیاد و تعداد طبقات زیاد مورد استفاده قرار میگیرد، کابین استیل دارای وزن کمتر نسبت به کابین اسانسور MDF میباشد همین موضوع سبب شده است در ارتفاعات زیاد مورد استفاده قرار بگیرد.

قیمت کابین اسانسور

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

انواع بافر (ضربه گیر) آسانسور

دو نوع کلی از ضربه گیرها وجود دارند:

۱ . نوع جمع کننده انرژی

۲ . نوع مستهلک کننده انرژی

۱ – ضربه گیر نوع جمع کننده انرژی با حرکت برگشتی برای سرعتهای تا ۱ متر بر ثانیه و بدون حرکت برگشتی برای سرعتهایی تا ۱/۶ متر بر ثانیه می تواند به کار گرفته شود.

۲ – ضربه گیر نوع مستهلک کننده انرژی مستقل از سرعت اسمی آسانسور به کار گرفته میشود. یک دور اندازه اجباری ، سرعت موتور را کنترل نموده و در صورتی که ضروری باشد. هنگام رسیدن به طبقه توقف اول یا آخر ، سرعت کابین را به حدی کم می کند تا سرعتی که کابین در موقع نشستن به روی ضربه گیر دارد از سرعتی که ضربه گیر برای آن طراحی شده زیادتر نباشد.

ضربه گیر پلی اورتان (جمع کننده انرژی)

ضربه گیرهای پلی یورتان یا همان پلی اورتان در برخی کشورها برای سرعت اسمی پائین مورد استفاده قرار می گیرند.

ضربه گیر فنری (جمع کننده انرژی)

قطعه اصلی این نوع ضربه گیرها معمولا یک فنر مارپیچ ساخته شده از مقطع گرد یا مربع است.

ضربه گیر هیدرولیکی (مستهلک کننده انرژی)

در مقایسه با نیروی بازدارندگی فزاینده ضربه گیرهای فنری، ضربه گیرهای هیدرولیکی یا روغنی می توانند طوری طراحی شوند که در حین عمل توقف نیروی ثابتی را اعمال نمایند که در نتیجه بازدارندگی ثابت خواهد بود. ضربه گیر باید توانایی تبدیل انرژی جنبشی کابین (یا وزنه تعادل) به حرارت را داشته باشد. همچنین انرژی پتانسیل ناشی از کاهش سطح که مساوی با جابجایی ضربه گیر است را به انرژی حرارتی تبدیل کند.

ضربه گیر آسانسور نوع هیدرولیکی

ضربه گیر از نوع لاستیکی یا پلی یورتان برای سرعتهای کمتر از یک متر بر ثانیه و ضربه گیر فنر حلقوی تا سرعت ۱/۶ متر بر ثانیه و ضربه گیرهای هیدرولیک برای سرعتهای بیش از ۱٫۶ متر بر ثانیه عمدتا به کار برده می شوند. شکل های (۳ و ۲) موقعیت قرارگیری ضربه گیر را نشان می دهد لازم به ذکر است که ضربه گیر از نوع فقط فنر مورد تایید نیست بلکه باید این فنر با فلز همراه شده باشد.

 

.

 

.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

 

کمان برقی آسانسور همانند قفل آسانسور از متعلقات درب آسانسور می باشد. این وسیله در جهت باز و بسته شدن آسانتر درب طبقه آسانسور بکار برده می شود. کمان درب آسانسور هنگامی که کابین از حرکت باز می ایستد غیر فعال شده و با فشار جک توسط اهرم خود، اهرم قفل را به عقب کشیده و در نهایت به درب طبقه مورد نظر اجازه باز شدن می دهد. این وسیله بر روی کابین نصب شده و یکی از قطعات جانبی آسانسور محسوب می گردد.

کمان برقی آسانسور

عملکرد مکانیزم درب های آسانسور بدین صورت است که تا زمانی که کابین در حال حرکت است به هیچ وجه درب های طبقات باز نخواهند شد و این مهم تنها برای حفظ ایمنی در آسانسور توسط قفل و کمان درب آسانسور لحاظ شده است. اما هنگامی که کابین متوقف می شود، همزمان با توقف آن کمان درب آسانسور که بر روی کابین سمتی که قفل درب طبقه قرار گرفته است، نصب شده، با یک فشار اهرمی به زبانه قفل آسانسور درب را باز می کند. البته فقط درب طبقه مورد نظر باز می شود و مابقی درب ها بسته خواهند ماند. کمان ها به دو صورت برای درب های لولایی یا معمولی و درب های اتوماتیک همانند  کشویی و تلسکوپی و … در آسانسور بکار برده می شوند.

این قطعه تشکیل شده است از یک بویین مغناطیسی و نیز یک اهرم و جک که بر روی کابین آسانسور سمتی که قفل ایمنی درب طبقه قرار گرفته است نصب می شود. وظیفه این وسیله این است که تا زمان رسیدن کابین به طبقه مورد نظر، اجازه باز شدن به درب  طبقه را  ندهد. اما بعد از متوقف شدن کابین این وسیله از کار افتاده و توسط اهرم خود، که با فشار جک عمل می کند، اهرم قفل درب را به عقب کشیده و اجازه باز شدن به درب طبقه را می دهد. در واقع از کمان درب آسانسور برای باز نمودن درب طبقه مورد نظر هنگام توقف کابین استفاده می شود. این وسیله در دو مدل مکانیکی و برقی به بازار عرضه می شود. معمولا کمان های مکانیکی را همزمان با درب کابین سفارش می دهند.

اما نوع برقی آن را می توان به صورت جداگانه نیز سفارش داد.

نوع عملکرد کمان برقی بدین صورت است :

که هنگامی که درب کابین آسانسور به هر علتی دچار مشکل شده باشد و از کار افتاده باشد،

تا زمانی که مشکل برطرف شود با بهره گیری از روش های دیگر می توان از آسانسور استفاده کرد. اما این موضوع در مورد استفاده از کمان مکانیکی صدق نمی کند و در صورت از کار افتادن درب کابین، آسانسور بلا استفاده خواهد ماند و برای حفظ ایمنی باید حتما مشکل درب کابین رفع شده تا بتوان اژ آسانسور استفاده نمود.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

بافر آسانسور

ار بافر آسانسور چیست؟

بافر آسانسور را می‌توان آخرین سیستم ایمنی آسانسور در هنگام سقوط آسانسور یا افزایش سرعت نامی آسانسور دانست. هنگام پایین آمدن آسانسور زمانی که سرعت آسانسور در حدود ۱۵ درصد بیشتر از سرعت نامی باشد و هیچکدام از قطعات ایمنی آسانسور فعال نشود، بافر عمل می‌کند و از شدت ضربه به کابین جلوگیری می‌کند. بافر آسانسور بر روی بتنی ته چاهک آسانسور نصب می‌شود. به قسمتی بتنی که بافر روی آن قرار می‌گیرد سکوی کف چاه می‌گویند. سکوی ضربه‌گیر باید طبق استاندارد آسانسور نصب شوند تا از مقاومت و ایستایی مطلوب برخوردار شود. بافرهای آسانسور در راستای مرکز ثقل کادر وزنه تعادل آسانسور و کابین آسانسور نصب می‌شوند. حداقل ارتفاع سکوی ضربه‌گیر باید ۵۰ سانتی‌متر باشد و دلیل این امر بوجود آمدن جان پناه برای تعمیرکاران آسانسور است. بافر بیشترین اثرگذاری را در زمان حضور تعمیرکاران یا سرویس‌کاران آسانسور در ته چاهک دارد.

اگر نمیدانید تفاوت چاهک آسانسور با چاه آسانسور چیست، توضیحات کلمان را در مقاله چاهک آسانسور دنبال کنید.

انواع بافر آسانسور

به طور کلی بافرها به دو نوع جذب کننده ی انرژی و مستهلک‌کننده ی انرژی تقسیم‌بندی می‌شوند:

بافر جذب کننده انرژی AT

در این نوع بافر از فنر یا لاستیک فشرده شده برای جذب انرژی استفاده می‌شود. کاربرد ضربه گیر جذب‌کننده‌ی انرژی(Accumulation Type) برای سرعت‌های تا یک متر بر ثانیه است. بافرهای جذب‌کننده‌ی انرژی به دو نوع ضربه‌گیر فنری و ضربه‌گیر پلی اورتان طبقه بندی می‌شوند.

بافر ضربه گیر فنری

این نوع ضربه گیر از قدیمی ترین نوع بافر آسانسور است. ساختمان بافرهای فنری از یک فنر مارپیچ با مقطع دایره‌ای تشکیل شده است. دو نوع فنری که در این نوع بافرها استفاده می‌شود فنر لول و فنر تخت است. در حال حاضر کاربرد این نوع از بافرها در سیستم آسانسور بسیار کم است.

بافر پلی اورتان

از این نوع بافر برای آسانسورهای با سرعت نامی پایین استفاده می‌شود. ماده‌ی پلی اورتان از واکنش شیمایی پلی‌یول و ایزوسیانات تشکیل می‌شود. پلی اورتان به دو نوع فوم‌های نرم و محکم تقسیم می‌شود و در صنعت آسانسور جایگاه و کاربرد بسیار خوبی دارد. فوم‌های محکم و سخت پلی اورتان از نظر حرارتی نیز عایق بسیار خوبی هستند.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

جک و پاور یونیت هیدرولیک

جک های این شرکت از سیلندر های ایتالیایی ساخته می شود. این شرکت امکانات ساخت انواع جک به صورت تلسکوپی یا ساده را در اندازه و ابعاد مختلف دارا می باشد.

موارد استفاده در انواع بالابرهای هیدرولیک و آسانسور هیدرولیک و آسانسور های خانگی می باشد.

جک و پاوریونی

پاوریونیت

پاوریونیت ها اساساً به دو نوع هستند – تک سرعته یا دو سرعته

پاوریونیت های هیدرولیک تک سرعته در بالابرهای هیدرولیک – بالابر کارگاهی – بالابر غذا بر و … استفاده می گردد.

قابلیت کارکرد با برق تک فاز و سه فاز را دارند. پاوریونیت های دو سرعته معمولا در آسانسور  هیدرولیک استفاده می شود و حرکت و توقف نرم و بدون شوک و صدای کم از خصوصیات این پاورپونیت ها می باشد.

پاورهای این شرکت با بهترین متریال جهت مقاصد مختلف طراحی و ساخته می گردد. پاورهای آسانسور هیدرولیک بلین آلمان یا ویتور ایتالیا می باشند که با شیر هیدرولیک های مناسب حرکت بسیار نرم و بدون شوک ایجاد می نمایند. پاورهای دو سرعته بیشتر در بیمارستان ها – آسانسور خودرو بر – آسانسور هیدرولیک – آسانسور خانگی (Home Lift) استفاده می گردد.

سرعت حرکت از ۰/۲ الی  ۰/۶ متر بر ثانیه می باشد

جک در آسانسورهیدرولیک بسیار با اهمیت است.در صورت عدم کیفیت کافی جک،تعویض جک کار ساده ای نبوده به همین جهت می بایست در هنگام انتخاب جک از بهترین کیفیت و مارک استفاده کرد.

WITTUR با امکانات تولید بسیار مجهز خود قادر به تولید انواع جک های آسانسورهای هیدرولیک میباشد. جکها پس از تولید یک به یک در شرایط سخت تست می شوند . جک های دو و سه مرحله ای از جمله حک های بسیار حساس و دقیق بوده که WITTUR توانای تولید بالاترین کیفیت این جک ها را دارا است.

WITTUR همچنین جک های دو تکه و سه تکه را که نیاز به دقت بسیار بالا دارند را تولید میکند. مزیت این محصول حمل و نفل و انتقال و نصب ساده تر در داخل چاه آسانسور است.

 

  • fatemeh rahmdell