elavatoor

۱۷ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فتوسل پرده ای آسانسور وکو WECO از قدیمی ترین سنسور های  پرده ای در دنیا به حساب می آید. در کشورمان ایران هم این سنسور مشتری های زیادی دارد این شرکت مدل های زیادی از سنسور های پرده ای را تولید و روانه بازار کرده است.

فتوسل نقطه ای با ایجاد یک شعاع نوری در مسیر ورودی کابین وجود هر مانعی اعم از انسان یا هر جسم دیگری را تشخیص داده ، کابین را از حرکت باز می دارد و مانع بسته شدن درب اتوماتیک کابین می شود . در برخی از کابین های تمام استیل ، انعکاس نور مادون قرمز ارسالی از طرف فرستنده ، گیرنده را در تشخیص صحیح وجود مانع دچار مشکل میکند که باید به این مسئله توجه شود.

 

 در درب های ساده کنتاکت رله خروجی فتوسل در مسیر سری استپ قرار دارد اما در درب های تمام اتوماتیک این کنتاکت در مسیر ورودی درب بازکن تابلوی فرمان قرار دارد همچنین خوب است این را هم بدانید که در آسانسورهای مجهز به درب نیمه یا تمام اتوماتیک ، فتوسل در حین حرکت کار نمی کند .

وظیفه فتوسل پرده ای مانند فتوسل نقطه ای میباشد با این تفاوت که تعداد زیادی مادون قرمز در عرض درب ایجاد شده ، در نتیجه دقت کنترل فتوسل افزایش می یابد . محل نصب فتوسل پرده ای هم بین لته های درب و بدنه کابین است پس باید دارای قطری حداکثر تا 8 میلیمتر باشد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

آسانسورها از به هم پیوستن لوازم بسیار زیادی به وجود می آیند که در بین آنها هم لوازم مکانیکی به چشم میخورد و هم لوازم الکتریکی در بین لوازم مکانیکی میتوان به اصلی ترین قطعه بعد از موتور اشاره کرد به نام سیم بکسل. سیم بکسل ها در آسانسورهای کششی کابین و قاب وزنه را به هم متصل میکنند و توسط فلکه موتور باعث حرکت کابین و قاب وزنه میشود.

بخش های مختلف اجزای سیم بکسل

سیم بکسل ها بسته به نوع کاربری آسانسور-ظرفیت-توقف و نوع موتور در سایز ها و انواع مختلفی تولید و انتخاب میشوند که در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد آنها میپردازیم.

تاریخچه سیم بکسل :

در بین سال های ۱۸۳۱ الی ۱۸۳۴ فردی به نام ژلیوس آلبرت که مهندس معدن نیز بود در آلمان اولین سیم بکسل را اختراع نمود.او مدیر یک معدن نقره در آلمان بود. در آن زمان آنها از طناب ها استفاده میکردند اما رطوبت زیاد معدن و همچنین اصطحکاک طناب ها با دیواره های سنگی باعث میشد که طناب ها طول عمر مفید کمی داشته باشند. آلبرت برای رفع این مشکل چند رشته مفتول را برداشته و به دور یک هسته فلزی بافت و با روش ریسندگی موفق شد طناب های فلزی بسیار باریکی ایجاد کند.سپس همین روش را با سه رشته سیمی که بافته بود با یک هسته فلری انجام داد تا ضخامت آن بیشتر شود و اینگونه بود که توانست سیم بکسل های امروزی را اختراع کند.

سیم بکسل ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که در شکل بالا به صورت خیلی ساده به آن اشاره شده است.

نحوه نصب و اندازه گیری سیم بکسل

نحوه قرارگیری سیم بکسل

نحوه نصب سیم بکسل بر روی آسانسور به این صورت است که آنها در سیستم های یک به یک توسط سر بکسل ها بالای یوک متصل میشود. سر بکسل ها وظیف یکسان سازی کشش بکسل ها را توسط فنر ها و لاستیک ها و همچنین گوه های خود دارند اما این به آن معنا نیست که تمام متعادل سازی کشش آن ها را میتوانند به عهده گیرند بلکه استفاده از آنها باعث توزیع مطلوب تر نیرو در بین بکسل ها میشود اما به صورت کلی باید هنگام نصب کشش سیم ها تنظیم گردد.

اندازه آن ها با قطر نامی آنها مشخص میگردد که این عدد توسط شرکت سازنده اعلام مشود. اما راهی برای اندازه گیری قطر سیم بکسل در صورتی که شرکت سازنده اطلاعات کافی در اختیار ما قرار ندهد موجود است این کار با کولیست انجام میگردد اما باید دقت داشت که اندازه گیری قطر آن هم روش مخصوص خود را دارد و باید بدانیم که چگونه سیم بکسل و کولیست را در دست بگیریم تا بتوانیم قطر دقیق آن را اندازه بگیریم.

 

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

وظیفه کرپی سیم بکسل آسانسور

کرپی آسانسور را می‌توان یکی از قطعات مکانیکی آسانسور دانست.

زیرا این قطعه در مرحله دوم از نصب آسانسور استفاده می‌شود. درواقع نقش اساسی کرپی، محکم نگه داشتن حلقه سیم بکسل‌ها و حفظ نیروی کششی درآن‌ها است.

 

نصب این قطعه باید با دقت بسیاری صورت گیرد چرا که این قطعه شرایط خاصی برای نصب دارد.

در آسانسور 40 قطعه اصلی وجود دارد که این قطعه را می‌توان به عنوان یکی از قطعات اصلی آسانسور دانست.

در هر دوره سرویس لازم است این قطعه به درستی بررسی شود تا از خسارات ناشی از خرابی آن جلو گیری شود.

کرپی از سه قطعه تشکیل شده است :

 

    بخش اول قسمت U شکل

    بخش دوم شبیه زین اسب است

    بخش سوم آن مهره ها می باشند

 

کرپی آسانسور معمولا از جنس فولاد، استینلس استیل، چدن است.

یک قسمت از سر سیم بکسل به وسیله کرپی به بالای کابین آسانسور متصل شده و یک سر دیگر آن پس از عبور پولی‌ها و سیستم تعلیق به وزنه‌های تعادل اتصال می‌یابند.

 

و به این ترتیب به صورت اتومات تنظیم کششی سیم بکسل با کرپی ها صورت می‌گیرد .

یکی از نکات مهم و قابل توجه این است که حداقل سه کرپی باید به اتصالات سیم بکسل به وزنه تعادل و کابین متصل باشد.

حداکثر فاصله کرپی‌ها نسبت به هم باید 30 برابر قطر سیم بکسل‌ها باشد.

نحوه قرارگیری مهره‌ها باید به سمت پایین و قسمت U شکل آن در قسمت کوتاه‌تر سیم بکسل است، قرار گیرد.

روش اندازه گیری قطر سیم بکسل

 

داخل بکسل رشته سیم‌های فلزی در هم تابیده وجود دارد.

این رشته‌ها دور یک هسته فولادی مفتولی شکل تابیده شده است و جنس این هسته نشان دهنده انعطاف آن است.

 

 با توجه به جنس هسته سیم بکسل‌ها انواع مختلف و کارایی گوناگونی دارند.

از معروف‌ترین و بهترین سیم بکسل‌ها، سیم بکسل گوستاولف آلمان است که دارای مقاومت بسیار زیادی است.

 

اغلب در آسانسورها  از سیم بکسل‌هایی با قطرهای ۸، ۱۰، ۱۱و ۱۲ میلی متر استفاده می‌گردد.

سیم بکسل‌های با قطر ۸ و ۱۰ میلی متر نسبت به بقیه قطر ها کاربرد بیشتری دارند.

از کولیس می‌توان برای اندازه گیری قطر سیم بکسل استفاده کرد.

 

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

چاله آسانسور چیست؟

برای آشنایی با چاله آسانسور ابتدا لازم است تعریف چاه آسانسور را بدانیم. چاه آسانسور فضایی عمودی از پی تا سقف موتورخانه در پشت بام ساختمان است که آسانسور و تجهیزات آن نظیر ریل حرکتی، وزنه تعادل و کابین آسانسور در این فضا در حرکت است.

این فضا به دیوارها، دیوارهای اضطراری و درب های طبقات  محصور است. لازم است که این فضا حتما عمودی و شاقول شده و بدون هیچگونه خمیدگی باشد. همچنین هیچ تجهیزات دیگری مانند سیم کشی، شیر های آب، گاز و…  غیر از تجهیزات و متعلقات آسانسور نباید در چاه آسانسور نصب و یا عبور داده شوند.

ابعاد چاه آسانسور

ابعاد چاه اسانسور نیز با توجه به نوع آسانسور و معماری ساختمان مشخص می شود. چاهک آسانسور (Pit)، چاله پایینی آسانسور در پی ساختمان است. چاله در آسانسور در حقیقت، قسمتی از چاه آسانسور است و فضای مورد نیاز برای تعمیرکار آسانسور، نصب ضربه گیر یا بافر و… را فراهم می آورد.

ضربه گیر یا بافر چیست؟

وسیله ای است که ارتجاع لازم برای برخورد ناگهانی و پیش بینی نشده کابین و کف چاهک را فراهم می آورد تا کمی از انرژی جنبشی کابین را کاهش دهد. اما لازم به ذکر است که ضربه گیر، سبب توقف کابین نمی شود و فقط از شتاب آن کم می کند. برای متوقف کردن آسانسور، حتما باید از سیستم ترمز ایمنی استفاده کرد.

آماده سازی چاله آسانسور اولین مرحله نصب آسانسور است. ارتفاع لازم از کف چاله آسانسور تا کف اولین سطح، قبل از عملیات بتون ریزی کف چاله ی آسانسور ،حداقل 190 سانتی متر باید باشد. افزایش برج ها و ساختمان های آسمان خراش، نیاز به آسانسور و همچنین ایمنی هرچه بیشتر آن را افزایش داده است.

اختصاص فضای مناسب برای چاله آسانسور از اقدامات اولیه فراهم آوردن ایمنی آسانسور است. به همین خاطر به ارائه اطلاعاتی جهت تعیین هرچه مناسب تر ابعاد آسانسور می پردازیم.

تعیین ابعاد عرض چاله آسانسور

اولین نکته ایی که حتما باید در نظر گرفته شود، اینست که گرچه آسانسور برای حمل افراد طراحی شده و به کار می رود، اما از آن برای حمل اثاثیه سنگین نظیر یخچال نیز استفاده می شود.

عرض یخچال ها بین 70 تا 80 سانتی متر متغییر است. پس با چنین پیش بینی و نیز اعمال خطاهای احتمالی، درب آسانسور می بایست حداقل 160 سانتی متر باشد. نکته قابل توجه دیگر اینست که درب های اتوماتیک به فضای بیشتری نسبت به درب های لولایی نیاز دارند.

پس ابعاد چاله آسانسور باید به گونه ایی تنظیم شود که فضای مورد نیاز برای درب های اتوماتیک نیز لحاظ شده باشد. به عنوان مثال، برای درب اتوماتیک با عرض 80 سانتی متر، عرض چاله آسانسور حداقل می بایست 160 سانتی متر در نظر گرفته شود.

تعیین ابعاد عمق آسانسور

اگر ابعاد عرض چاله آسانسور برای یک آسانسور 5 نفره، 160 سانتی متر لحاظ کرده باشیم، برای هر فرد می بایست 10 سانتی متر عمق چاله را افزایش دهیم.

نیز مناسب تر است برای آسانسورهای 8 نفره و بیشتر، عرض 170 سانتی متر در نظر گرفته شود. در واقع، عمق چاله آسانسور، 30 الی 40 سانتی متر از عرض آن بیشتر در نظر گرفته می شود.

تعیین ارتفاع چاهک آسانسور

حداقل ارتفاع چاهک یا چاله پایینی آسانسور ،یک متر و نیم است. ابعاد چاهک 10 سانتی متر بزرگتر از  ابعاد چاله ی آسانسور می باشد.

برق چاله آسانسور

برای روشنایی چاله به طور معمول چراغ هایی به نام چراغ تونلی استفاده می شود. اما هر چراغ دیگری که حداقل دارای IP 44 باشد را نیز می توان مورد استفاده قرار داد. بهتر است نصب این چراغ ها به صورت عمودی و به نحوی باشد که کابل ورودی به چراغ به سمت پایین قرار گیرد. تا از ورود هرگونه آب و رطوبت به داخل چراغ جلوگیری شود.

فاصله نصب چراغ ها نیز، هر دو طبقه یعنی تقریبا هر 5 متر فاصله مناسبی است. به این ترتیب که اولین چراغ روشنایی در 50 سانتی متری زیر سقف چاهک آسانسور که موتور آسانسور روی آن قرار دارد، نصب شده و چراغ های بعدی به فاصله حداکثر 7 سانتی متر تا پایین چاله نصب می گردند.

مناسب ترین مکان نصب چراغ ها، کنار ریل وزنه تعادل است چون مزاحم بقیه تجهیزات آسانسور نخواهد بود. آخرین چراغ نیز در انتهای 50 سانتی متری انتهای چاهک آسانسور نصب می گردد که یک پریز برق باید در کنار آن قرار داده شود.

سرخط این پریز باید از بقیه روشنایی ها جدا بسته شود تا هنگامی که کلید بقیه چراغ ها خاموش می شود، این چراغ روشن بماند. نصب این چراغ از آن جهت الزامی است که چاله آسانسور مکانی بسته و کم نور است و این چراغ ها هنگام سرویس آسانسور مورد نیاز است.

برخلاف گذشته که از کلیدهای تبدیل استفاده می شد تا خاموش کردن چراغ ها هم از انتهای چاله آسانسور و هم از موتورخانه امکان پذیر باشد، امروزه برای تمام چراغ ها یک کلید یک پل در موتورخانه آسانسور نصب می شود تا هنگام مراجعه به موتورخانه قبل از شروع به کار، برق آسانسور نیز قطع شود.

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

کاربر شالتر آسانسور

بطور کلی به میکروسوئیچ‌هایی که در انتها و ابتدای چاه آسانسور نصب می‌شود، شالتر آسانسور گفته می‌شود. یکی از خطرات احتمالی خروج کابین آسانسور از محدوه‌ی حرکتی مجاز و  برخورد آن به کف یا سقف چاه آسانسور می‌باشد. از این رو این قطعه برای جلوگیری از برخورد کابین آسانسور با کف چاهک آسانسور و همچنین برخورد آن با سقف چاه آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد. شالتر همچون یک کلید قطع و وصل عمل می‌کند. بطوریکه در صورت برخورد قطعات مکانیکی آسانسور با آن، سیستم ایمنی آسانسور را فعال می‌کند و باعث قطع جریان برق موتور آسانسور و مانع از ادمه‌ی حرکت کابین آسانسور می‌شود. تعداد شالتر آسانسور بستگی به نوع تابلو فرمان دارد و از ۴ تا ۶ لیمیت سوئیچ می‌توان در ردیف‌های مختلف چاه آسانسور استفاده نمود. در تابلو فرمان‌ درایو‌ دار آسانسور ۴ شالتز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که هرکدام از شالتر‌ها یا میکروسوئیچ‌ها وظایف متفاوتی دارند. اما در کل عضوی از سیستم ایمنی آسانسور به شمار می‌روند.

مدار سری ایمنی در آسانسور

 

برای پی بردن به اهمیت و کارکرد شالتر آسانسور باید مدار سری ایمنی در آسانسور را بشناسید. مدار سری بدین معنی می‌باشد که قطعات الکتریکی و الکترومکانیکی آسانسور بصورت سری و پشت سرهم به یکدیگر متصل هستند. در این حالت در صورت ایراد و قطع شدن مدار در هریک از این قطعات آسانسور، مدار فرمان و یا بهتر است بگوییم مدار ایمنی آسانسور قطع شده و با توجه به فرامین تابلو فرمان آسانسور، موتور گیربکس آسانسور متوقف و کابین نیز از حرکت می‌ایستد. میکروسوئیچ آسانسور به عنوان یک کلید قطع و وصل در مدار سری قرار می‌گیرد. در صورت فعال شدن شالتر‌ها و میکروسوئیچ‌ها مدار سری قطع خواهد شد.

انواع میکروسوئیچ آسانسور

 

به‌طور کلی شالتر آسانسور را می‌توان به ۲ نوع زیر تقسیم‌بندی نمود:

 

    شالتر عقربه‌ای یا پروانه‌ای

    شالتر غلطکی NF

 

پیش از آنکه به معرفی انواع لیمیت سوئیچ آسانسور بپردازیم، ذکر این نکته نیز ضروری است که شالتر‌های آسانسور از نظر کارکرد نیز به موارد زیر طبقه‌بندی می‌شوند که هرکدام وظایف خاصی را در سیستم ایمنی برعهده دارند:

 

    شالتر حد بالا و پایین

    شالتر دورانداز بالا و پایین

    شالتر قطع کن سرعت تند بالا و پایین

 

در چاه آسانسور دورترین شالتر‌ها به عنوان مشخص‌کننده‌ی حد مجاز حرکت کابین آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرند. شالتر‌های نزدیک نیز نقش شناسایی و راه‌اندازی را برعهده دارد. در میان این دو شالتر نیز، لیمیت سوئیچ تند اندازی قرار می‌گیرد که با توجه به درایو دار شدن آسانسور‌ها، این نوع شالتر حذف خواهد شد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

کابین آسانسور اولین جایی است که ساکنان و مهمانان به محض ورود به آپارتمان آن را مشاهده می کنند. درب و کابین و تزئینات و ظاهر آسانسور شماست که کلاس کار ساختمان شما را نشان می دهد و تزئینات و طرح کابین آسانسور باید طوری باشد که با حس و حال معماری و نمای ساختمان همخوانی داشته باشد.

یکی از اصلی ترین و پر اهمیت ترین قسمت ها در نصب آسانسور، کابین آسانسور (Cabin یا Car) می باشد. کابین یکی از قطعات مکانیکی آسانسور بوده و مهمترین قسمت از آسانسور است که مسافران با آن در ارتباط مستقیم می باشند.

کابین آسانسور به اتاقک فلزی گفته می شود که مسافرین یا بار در داخل آن قرار گرفته و با حرکت عمودی در داخل چاهک آسانسور به حرکت در آمده و طبقات ساختمان را طی می کنند. کابین آسانسور با توجه به ظرفیت افراد استفاده کننده و متناسب با ترافیک طبقات محاسبه می گردد.

کابین آسانسور از سه بخش عمده شامل چهارچوب (یوک)، سکو (محل استقرار مسافر یا بار بر روی آن) و دیواره‌ ها (شامل کف، سقف، دیواره‌های جانبی، پوشش‌های داخل و تزئینات داخل کابین آسانسور) تشکیل شده است.

درب کابین آسانسور بیشتر وظیفه حفاظت از مسافرین و جلوگیری از برخورد آنها با دیواره چاه به هنگام حرکت آسانسور را عهده دار می‌باشد. یوک کابین شامل دو بخش (یوک بالا و یوک پایین) بوده و در برگیرنده تمام کابین آسانسور می باشد. در واقع تمام وزن کابین و مسافرین توسط یوک به سیم بکسل‌ ها وارد می‌شود.

دو نکته در طراحی و ساخت کابین های آسانسور:

    طراحی زیبا و جذاب کابین

    ایمنی مسافران

جنس کابین آسانسور و ابعاد آن

بدنه کابین آسانسور از جنس ورق فولادی به ضخامت حداقل 1/5 میلیمتر و کف و سقف آن حداقل 2 میلیمتر می‌باشد. بدنه به صورت لته های به عرض 30 تا 40 سانتی متر و به طول ارتفاع کابین آسانسور ساخته و پیچ و مهره می شوند. لبه لته ها حداقل به اندازه 3/5 سانتیمتر برگشته تا ضمن امکان پیچ و مهره نمودن آنها به یکدیگر باعث تقویت بدنه نیز شود. ارتفاع مفید کابین حداقل 2 متر می باشد.

 

حد فاصل بین بدنه کابین آسانسور و سطح داخلی دیواره چاه آسانسور حداکثر 5 سانتی متر و حداقل 2 سانتی متر در اندازه گیری ها باید مد نظر قرار گیرد. علت ساخت بدنه به صورت قطعات کوچکتر جهت امکان سهولت نصب و مونتاژ آن در داخل چاه و همچنین باز کردن و مونثاژ آن از داخل چاه می باشد. طبق استاندارد EN-81 سقف کابین آسانسور باید به نحوی ساخته شود که حداقل بتواند وزن دو نفر را بدون انحراف دائمی در آن تحمل کند. کف کابین آسانسور از ورق فولادی است که ممکن است جهت کاهش سر و صدا مقداری چوب نیز در آن بکار رود. روی کف جهت تزیینات داخل کابین آسانسور از سنگ گرانیت، سرامیک و یا کفپوش ضد خش و در داخل کابین های خودرو بر از ورق آجدار با نظر معمار طراح یا کارفرما به صورت سلیقه ای استفاده می شود. بدنه کابین نیز با توجه به کار برای آسانسور می تواند از پوشش های MDF یا استیل روی تخته های نئوپان تزیین گردد.

 

بخش های مهم کابین آسانسور شامل دیواره ها، کف، سقف آسانسور بایستی از لحاظ مکانیکی مستحکم باشد. نکته ای که در مورد کابین آسانسور حائز اهمیت است مقاومت کابین در برابر نیرو های وارده در زمان حرکت کابین یا هنگام عمل کردن ترمز ایمنی (پاراشوت) و یا برخورد با‌ ضربه گیرهای ته چاهک است. باید دانست اتاقک، یوک کابین، کفشک ها، دیواره های کف و سقف کابین آسانسور بایستی توان تحمل فشارهای وارده را داشته باشند.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

فتوسل وکو

یک آسانسور باید از هرجهت برای استفاده افراد ایمن و مطمئن باشد. به همین علت سازندگان و طراحان آسانسور همواره به فکر تجهیز کردن این وسیله برای حمل مطمئن افراد هستند. درون آسانسورها یک سری سنسور وجود دارد که در هنگام باز و بسته شدن درب آسانسور به‌صورت خودکار و اتوماتیک عمل می‌کند. فتوسل وکو از قدیمی‌ترین و مشهورترین برند سنسورهای درب آسانسور است.

 

شرکت وکو (WECO) به‌عنوان یک تأمین‌کننده اصلی انواع ردیاب درب‌ها در جهان شناخته شده است. این شرکت در سال ۲۰۰۰ توسط متخصصان و مهندسان باتجربه در این صنعت تأسیس شد. وکو در تولید قطعات الکترونیکی آسانسور تبحر داشته و از آن زمان به بعد تبدیل به یک اسم برجسته در صنعت قطعات آسانسور شده است. این شرکت با استفاده از خلاقیت و نوآوری به تولید قطعات و لوازم آسانسور پرداخته و همواره پیشرو در صنعت تحقیق و توسعه داخلی، طراحی عملی، کنترل دقیق کیفی و نوآوری مداوم در محصولات خود توانسته در بین تمامی رقبایش در این حوزه بسیار قابل‌اعتماد عمل کند.

مکانیزم عملکرد آسانسور حرکت و جابه‌جای افراد در بین طبقات است. استفاده از آسانسور در ساختمان‌هایی با طبقات زیاد متداول است. یکی از مهم‌ترین کاربرد آسانسور، جابه‌جایی آسان افراد در کنار تأمین امنیت آنان به هنگام ورود و خروج از آن است. برای رسیدن به این هدف طراحان و مهندسین به فکر گذاردن سنسوری بر روی درب آسانسور شده تا به هنگام باز و بسته شدن آن صدمه‌ای به افراد وارد نشود.

 

نحوه عملکرد این سنسور در آسانسور بسیار ساده و اما مهم است. به این صورت در یک طرف درب آسانسور فرستنده‌ای تعبیه شده که امواج الکترومغناطیسی خود را به‌صورت سیگنال‌های نوری به سمت گیرنده می‌فرستد. حال تصور کنید که چیزی مانع از ارسال سیگنال به گیرنده شود؛ در این حالت درب آسانسور به شکل اتوماتیک بسته نخواهد شد تا زمانی که آن شیء کنار رفته و ارسال سیگنال نوری به گیرنده صورت بگیرد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

سنسور چشمی یا فتوسل آسانسور و کاربرد آن

فتوسل آسانسور یا سنسور چشمی آسانسور، یکی از اجزای سیستم ایمنی آسانسور است و با توجه با اهمیت بالای امنیت مسافران، لزوم استفاده از فتوسل در تمامی آسانسورها احساس می شود. فتوسل آسانسور از بسته شدن خودکار درب تا قبل از جاگیری و استقرار کامل مسافران جلوگیری می کند. فتوسل یا چشمی آسانسور روی ورودی کابین نصب می شود و بررسی موانع در ورودی کابین را بر عهده دارد. می توان گفت تشخیص زمان باز و بسته شدن درب آسانسور به نحوی که مسافران به صورت کامل در کابین مستقر شده و یا از آن خارج شده باشند، جزو وظایف فتوسل آسانسور است. تشخیص کلیه موانع از جمله انسان، اشیاء، اتومبیل، بار و… که در مسیر ورودی کابین قرار دارند، توسط فتوسل انجام می شود.

 

این قطعه یکی از مهمترین سنسورهای آسانسور است که در تمامی آسانسورها نصب می شود. چشم الکترونیکی یا چشمی آسانسور نام های دیگر فتوسل هستند.

فتوسل آسانسور، چشم الکترونیکی یا چشمی آسانسور است که وظیفه تشخیص هر گونه مانعی را بر عهده دارد. این سنسور با شناسایی اجسام متحرک کوچک و بزرگ و حتی مسافران، از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری می کند و مانع از بسته شدن درب آسانسور می شود. سنسورهای چشمی در تمامی آسانسورها همچون آسانسور خودروبر، آسانسور بییمارستانی و… تعبیه می شود و از اصلی ترین قطعات آسانسور محسوب می شوند. فتوسل آسانسور با جلوگیری از بسته شدن درب به ایمنی مسافران کمک می کند. کارکرد فتوسل به این شکل است که در قسمت ورودی درب آسانسور نصب می شوند و سیگنال های نوری را به گیرنده ارسال می کنند.

 

در واقع یک یا چند شعاع نوری از یک فرستنده که در یک سمت ورودی کابین نصب است، ارسال می‌شود و گیرنده‌ای در سمت دیگر ورودی قرار دارد. هر زمان که مانعی در این بین قرار گیرد، سنسور تشخیص داده و سیگنالی به گیرنده ارسال نمی شود. بنابراین فرمان بسته شده درب آسانسور صادر نمی شود و از مسافرین محافظت خواهد شد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

برای هر آسانسور به ازای هر طبقه باید یک شاسی وجود داشته باشد (به جز آسانسورهای خاص) شاسی طبقه دارای یک شستی فشاری جهت اخطار، نمراتور و دو فِلِش نما جهت تشخیص حرکت کابین به سمت بالا و پایین است.به مجموعه کلیدهایی که جهت کنترل حرکت کابین، بررسی وضعیت کلی آسانسور (نشان دهنده های جهت و نمراتور)، زنگ و استُپ اضطراری و … بر روی پنل خاص درون کابین آسانسور قرار دارد، شاسی درون کابین می گویند.درصد شاسی های ایرانی دارای کیفیت مطلوب و قابل قبولی هستند و تنها قسمت شستی و نمراتور آن ممکن است خارجی باشد. شاسی های داخل معمولا دارای شستی به تعداد طبقات، نمراتور یا LCD، کلید تهویه کابین، شستی Door close، شستی Door open، لامپ روشنایی اضطراری که هنگام قطع برق روشن می شود تا شخص درون کابین دچار استرس نگردددکمه آژیر یا زنگ خطر….شاسی های داخل به صورت تمام قد و نیم قد تولید می شوند.
شستی های احضار وظیفه فرمان دهی آسانسور جهت حرکت کابین به بالا و پایین را دارد که در داخل کابین و در داخل طبقات کنار درب آسانسور نصب می گردد. شستی های علاوه بر زیبایی در فریم و رنگ های متنوع و اشکال  مختلف نمایش جهت و مطابق با هر سلیقه ای قابل ارائه می باشد و به طور مثال بدنه شستی ها می توانند از جنس استیل برنز و آلومینیوم ( با پوشش های آنا دایز رنگی ،پودر استاتیک و رنگ کوره ای ) و نیز نشان دهندهای جهت می تواند از نوع ثابت (LCD) ، (LED) یا Seven segment باشد
خیلی از ما شاید متوجه نقطه های برجسته زیر نوشته های کلید آسانسور نشده باشیم یا شاید دیده باشیم و معنی آن را ندانیم .
این نقاط برای کسانی طراحی شده که از نعمت دیدن بی نصیب هستن یا کسانی که بینایی خود را مادرزادی و یا بر اثر تصادف از دست دادند مورد استفاده قرار می گیرد. این نقاط همان خط بریل است.
خطی که روشن دلان با لمس آن می توانند متوجه علایم شوند و برای مثال طبقه مورد نظر را برای رفتن انتخاب کنند.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

سوال متداول بسیاری از مدیران ساختمان و افراد استفاده کننده از آسانسور این است که چگونه آسانسور را تعمیر کنیم .سرویس آسانسور باعث بهبود عملکرد مانیزم آسانسور می گردد.و از بروز خرابی های بی مورد در آسانسور پیشگیری می شود.بسیاری از مدیران ساختمان با یک شرکت ارائه دهنده خدمات آسانسور قرارداد منعقد می کنند.و آن شرکت با اعزام سرویسکار به صورت ماهانه به محل سرویس آسانسور را به انجام می رساند.

این سوال همواره مد نظر مدیران ساختمان قرار می گیرد این که چگونه آسانسور را تعمیر کنیم .که کمتر دچار خرابی های بی مورد شویم.باید به این نکته توجه نمود که می توان با یک شرکت ارائه دهنده خدمات آسانسور قرارداد سرویس سالیانه منعقد نمود.و پس از پایان مدت قرارداد آن را تمدید نمود.شرکت ارائه دهنده خدمات آسانسور با توجه به قرارداد موظف است حداقل ماهی یکبار آسانسور سرویس نماید.و در زمان خرابی آسانسور رفع نقص احتمالی را انجام نماید.شرکت آسانسوری با توجه به ظرفیت آسانسور ،قرارداد بیمه مسئولیت آسانسور را نیز با یک شرکت بیمه منعقد می نماید.تا علاوه بر بهبود مکانیزم آسانسور ، امنیت افراد استفاده کننده از آسانسور نیز تامین گردد.

معمولا شرکت ارائه دهنده خدمات آسانسور سرویسکار را به محل پروژه آسانسور اعزام می نماید.

 

پس از انجام خدمات جنرال سرویس آسانسور توسط سرویسکار ، قرارداد توسط شرکت به عنوان پیمانکار و مدیر ساختمان به عنوان کارفرما منعقد می شود.در هر بار سرویس آسانسور ، سرویسکار ابتدا قطعات موجود در موتورخانه شامل موتور آسانسور ، تابلو فرمان آسانسور ، گاورنر ، فلکه هرزگرد ، سیم بکسل فلکه اصلی موتور و سایر موارد را مورد بازبینی قرار می دهد.پس از این مرحله درب های طبقات و کابین آسانسور مورد بازبینی قرار می گیرد.

 

در مرحله بعد کابین آسانسور ، مکانیزم سردرب و قطعات موجود در سقف کابین آسانسور مورد بازبینی قرار می گیرد.سرویسکار با استفاده از کلید سه گوش آسانسور به بالای سقف کابین آسانسور رفته و روغندان ، سیم بکسل ، ریل  ، جعبه رویزیون و سایر قطعات را مورد بازبینی قرار می دهد.و در مرحله آخر قطعات موجود در چاهک اسانسور مورد بازبینی قرار می گیرند.

  • fatemeh rahmdell