elavatoor

۲۰ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دلایل توقف آسانسور

- قطعی برق ساختمان

2- استفاده نامناسب و بیش از ظرفیت آسانسور

3- نقص مکانیکی و یا الکتریکی آسانسور از اصلی دلایل گیر کردن و توقف آسانسور میان طبقات است

نکات ایمنی آسانسور هنگام گیر کردن در کابین آسانسور چیست؟

1- زمانی که در آسانسور گیر کرده اید، هرگز تصور نکنید که می توانید به تنهایی خود را نجات دهید.

2- هرگز نباید اقدام به بیرون پریدن، بالا رفتن از آسانسور، باز کردن با اهرم و به واسطه اعمال فشار به درب های آسانسور یا هر کار این چنین دیگری بنمایید چون با خطرات بیشتری رو به رو خواهید شد.

3- خارج شدن از قسمت بالای باز کابین به علت امکان حرکت مجدد آسانسور خطرآفرین و مرگبار است در نتیجه بهتر است منتظر دریافت کمک از سوی متخصصان فنی بمانید.

4- اگر در چنین وضعیتی نگران خفگی و کمبود اکسیژن هستید، این نگرانی کاملا بی مورد و بیهوده است چرا که کابین آسانسور نسبت به هوا ایزوله نیست و اکسیژن به راحتی به داخل کابین راه پیدا می کند.

 

اگر کسی دلهره سقوط آسانسور را داشت باید نکات زیر را بداند:

هنگام گیر کردن و توقف آسانسور، سیستم ترمز اضطراری آسانسور فعال شده که یک سیستم مکامنیکی بوده و از کار نمی افتد.

به علاوه آسانسور دارای سیم بکسل با ضریب ایمنی بالا است که امکان پارگی آن ها در حد صفر است.

ایمنی آسانسور تنها به نصب آسانسور محدود نمی شود، بلکه به هنگام استفاده نیز باید نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت نمود.

برای نمونه ، تابلوی فرمان آسانسور در محلی نصب شده که دور از دسترس کودکان باشد. اما باز هم باید مراقب بود که کودکان به تنهایی سوار آسانسور نشوند.

شاید اگر خود کودک هم با دکمه ها بازی و منجر به خرابی آسانسور نشود، در صورت بروز خطا و مشکل پیش بینی نشده او قادر به انجام اقدام درست و استفاده از زنگ خطر آسانسور نخواهد بود.

همچنین آسانسور برای تعداد افراد و وزن مشخصی طراحی شده و این اطلاعات بر روی پلاک مشخصات در کابین آسانسور نوشته و در معرض دید قرار داده شده است.

اگر آسانسور به سیستم اعلام ظرفیت مجاز و غیر مجاز باشد بسیار فوق العاده خواهد بود اما در غیر اینصورت، استفاده کنندگان باید هنگام سوار شدن در آسانسور به این نکته توجه کنند و با وزن و جمعیتی بیش از توان آسانسور سوار نشوند.

نکته بعدی در ایمنی آسانسور ،مطمئن شدن از وجود کابین است.

کابین آسانسور

بسیاری اوقات به دلیل مشکلی که برای آسانسور رخ داده است، درب آسانسور باز شده اما کابین آسانسور به طبقه مورد نظر شما منتقل نشده است.

اگر در صورتی که مشغول صحبت و گفت و گو هستید، یا از عقب یا پهلو قصد ورود به آسانسور را دارید، ممکن است متوجه عدم حضور کابین نشوید.

پس همواره از وجود کابین به وسیله روشن بودن کابین یا دیدن تصویر خود در آینه کابین مطمئن شوید.

اما اگر با وجود رعایت تمام نکات ایمنی آسانسور در کابین گرفتار شدید، اصلا نترسید و شرایط را کنترل کنید.

می توانید از زنگ خطر آسانسور و یا تلفن همراه ، استفاده کنید.

اگر کمکی دریافت نکردید، با خونسردی و با صدای بلند درخواست کمک کنید. همچنین سعی کنید باطری گوشی خود را بیهوده هدر ندهید.

از بازی کردن با دکمه ها بپرهیزید.

در مورد تاریکی نیز نباید نگران نباشید. سیستم روشنایی دارای مدار جداگانه ایست، و تا چهار ساعت روشنایی کابین را پشتیبانی می کند.

سیستم های ایمنی آسانسور

نصب این سیستم ها از آن جهت است که آسانسور یک سیستم بدون اپراتور یا راهبر است و به صورت تمام اتوماتیک کار می کند.

پس وجود سیستم های ایمنی برای عمل کردن در شرایط اضطراری و حفظ جان سرنشینان لازم و حائز اهمیت است.

سیستم های ایمنی آسانسور به دو دسته مکانیکی و الکترونیکی تقسیم می شوند. اما همگی توسط تابلو فرمان که یک سیستم مرکزی است، قابل کنترل هستند.

سیستم های مکانیکی ایمنی آسانسور

پاراشوت : سیستم ترمز اضطراری کابین آسانسور است. زمانی که سرعت آسانسور بیشتر از حد مجاز باشد و احتمال سقوط آزاد کابین وجود دارد، در زمان کوتاهی کابین را متوقف و از سقوط آن جلوگیری می کند.

سیستم قفل درب طبقه آسانسور : طراحی این قفل به گونه ای است که به محض حرکت و خروج از تراز طبقات، تا توقف کامل در طبقه موردنظر از باز شدن درب ها جلوگیری می نماید.

ضربه گیر یا بافر : در قسمت چاهک آسانسور نصب شده و ضربه وارد آمده را کاهش می دهند.

سیستم های الکتریکی ایمنی آسانسور

سیستم الکتریکی ایمنی آسانسور

فتوسل : سنسور الکتریکی موجود در پشت درب های کابین است که در صورت وجود مانع جهت بسته شدن درب آسانسور، مانع از بسته شدن درب ها می شود.

سری استپ : مجموعه سوییچ ها در چاهک آسانسور را گویند که با عملکرد آن ها برق موتور آسانسور قطع شده و آسانسور از حرکت باز خواهد ایستاد.

سوییچ کنترل بار (اورلد) : سوییچی است که در بالای کابین آسانسور قرار گرفته و چنانچه تعداد مسافران و بار آسانسور بیش از توان و حد مجاز آسانسور باشد، برق موتور را قطع کرده و از حرکت آسانسور جلوگیری می کند.

آژیر خطر (سیستم هشدار دهنده) : برای اطلاع وضعیت اضطراری در آسانسور تعبیه شده است که شامل زنگ خطر و یا آیفون داخل کابین آسانسور است.

سیستم ارت یا اتصال به زمین : خوب است بدانیم چاه ارت نزدیک به چاله آسانسور است که در صورت بروز اتصالی در سیستم های الکتریکی آسانسور، برای انتقال جریان الکتریکی موتور به زمین به کار می رود.

ایمنی تابلو فرمان : وظیفه تابلو فرمان، پردازش سیگنال های دریافتی از سنسورها، سوییچ ها و سری استپ است. این سیستم زمانی که هر کدام از جریان های دریافتی قطع و یا ضعیف شود، به طور خودکار جریان برق را قطع کرده و در نتیجه موتور آسانسور متوقف خواهد شد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

در نوامبر سال 2018، شش نفر برای رفتن به لابی مرکز خرید جان هنکوک (John Hancock) شیکاگو از طبقه نود و پنجم سوار آسانسور شدند. اما اوضاع زمانی بد شد که یکی از کابل‌های آسانسور پاره شد و آسانسور از طبقه هشتاد و چهارم تا طبقه یازدهم سقوط کرد. یکی از مسافران این آسانسور به خبرگزاری سی بی سی شیکاگو گفت: “لحظه‌ای که کابل پاره شد و سقوط کردیم، من مطمئن بودم که خواهیم مرد. ما به سمت پایین می‌رفتیم و کاملا مطمئن بودم که در حال سقوط هستیم تا اینکه صدایی شنیدم و آسانسور پس از لحظاتی ایستاد.”

بله، به طرز شگفت‌آوری این سقوط ختم به خیر شد و هیچ یک از مسافران به بیمارستان منتقل نشدند و مصدومیتی جدی برای آن‌ها رخ نداد. جالب اینکه با وجود طی بیش از 70 طبقه، مسافران در ابتدا فکر می‌کردند تنها چند طبقه سقوط کرده‌اند! به دلیل عدم وجود فضای باز بین طبقات، تلاش آتش نشانان برای نجات افراد درون آسانسور سه ساعت تمام طول کشید.

حال سؤال این است که چگونه ممکن است یکی از بدترین اتفاقات ممکن یعنی سقوط آسانسور رخ دهد و هیچ یک از سرنشینانان حتی مصدوم هم نشوند؟ خوشبختانه آسانسورها دارای ویژگی‌های امنیتی زیادی هستند و معمولاً اتفاقات منجر به صدمه و مرگ در آن‌ها کمتر اتفاق می‌افتد. اگر شما هم تا به حال از این نکات امنیتی بی‌اطلاع بودید و فکر می‌کنید هر اتفاق بدی که برای آسانسور بیفتد، مساوی با مرگ یا مصدومیت است، حتما در ادامه با دیجی رو همراه باشید تا تعدادی از نکات ایمنی آسانسورها را برای شما ذکر کنیم.

کابل‌های کمکی

درون سیستم آسانسور، کابل‌ها به دور یک قرقره می‌‌چرخند و این کابل‌‌های فلزی به کابین آسانسور متصل هستند. این قرقره در بالای میله نگه دارنده آسانسور نصب می‌شود. وظیفه این قرقره این است که کابل‌های فلزی آسانسور را کاملا محکم نگه دارد. بنابراین وقتی موتور الکتریکی آسانسور شروع به کار می‌کند، قرقره را می‌چرخاند و باعث حرکت کابل‌های آسانسور می‌شود. همچنین کابل نگه دارنده آسانسور به یک وزنه تعادل نیز متصل است که به همراه آسانسور بر روی ریل مخصوص خود حرکت می‌کند. کابل‌های آسانسور از مواد فولادی با طول‌های مختلف ساخته شده‌اند که درون هم پیچیده شده‌اند، با این وجود احتمال پارگی این کابل‌های فلزی نیز وجود دارد. آسانسورهای قرقره‌ای در مجموع 4 تا 8 کابل دارند. در نتیجه در صورتی که یک کابل پاره شود، کابل‌های دیگر که به آن‌ها کابل‌های کمکی نیز گفته می‌شود، کابین آسانسور را نگه می‌دارند و از سقوط آن جلوگیری می‌کنند. نکته جالب اینجاست که تنها یک کابل برای نگه داشتن کابین آسانسور کافی است.

سیستمهای ایمنی و گاورنر

فرض کنید که بنا به هر دلیلی تمامی کابل‌های آسانسور به یکباره پاره شوند، در این لحظه است که سیستم‌های امنیتی آسانسور شروع به کار می‌کنند. سیستم ترمزها که بر روی بدنه آسانسور هستند به ریل‌ها می‌چسبند و باعث می‌شوند تا سرعت سقوط آسانسور بسیار کم شود یا سقوط اتفاق نیفتد. بعضی از سیستم‌های ایمنی ریل را کاملا متوقف می‌کنند و بعضی دیگر در بین شیارهای ریل آسانسور، اتاقک آسانسور را نگه می‌دارند. به طور معمول سیستم‌های ایمنی آسانسور توسط سرعت گاورنر کنترل می‌‌شوند. گاورنر وسیله‌ای است که سرعت یا پارامتر دیگری را در پیش‌ران اصلی یک سامانه کنترل می‌کند. هنگامی که سرعت چرخش گاورنر بیش از حد معمول شود، دستگاه ترمزها را فعال می‌کند.

سیستم محافظتی در زیر آسانسور

اگر سیستم‌های ایمنی شکست بخورند، شما با سرعت بالا سقوط می‌کنید اما اینگونه هم نیست که دچار سقوط آزاد شوید. اصطکاک ریل‌ها و فشار هوای موجود در زیر آسانسور باعث می‌شوند تا سرعت سقوط شما کاسته شود (در این مواقع در آسانسور احساس می‌کنید که سبک‌تر از حالت عادی هستید).

دو چیز وجود دارد که باعث می‌شوند از سرعت سقوط و ضربه کاسته شود و آسانسور سقوط بسیار کم سرعت‌تری را تجربه کند. مورد اول اینکه، آسانسور هوای زیر خود را در محفظه پایین فشرده می‌کند که باعث کم شدن سرعت سقوط آسانسور می‌شود. مورد دوم اینکه در انتهای ستون آسانسور سیستم ضربه گیری وجود دارد که به صورت معمول شامل یک پیستون روغنی است و ضربه سقوط آسانسور را تا حد زیادی می‌گیرد.

در فاجعه سقوط آسانسور در شیکاگو که در ابتدای مقاله در مورد آن صحبت کردیم، آتش نشان‌ها پس از اینکه از عدم سقوط بیشتر آسانسور مطمئن شدند، بخشی از دیوار را خراب کردند و به کمک نرده بان و طناب مسافران را نجات دادند.

در هنگام سقوط آسانسور نپرید !

ممکن است شنیده باشید که بعضی از افراد می‌گویند که در هنگام سقوط و دقیقا قبل از برخورد آسانسور به زمین بپرید تا در لحظه برخورد در هوا باشید و از ضربه شدید دور بمانید. باید بدانید که این کار جوابگو نخواهد بود، حتی اگر دقیقا در زمان درست و قبل از برخورد بپرید! فرض کنید آسانسور با سرعت 160 کیلومتر در ساعت در حال سقوط باشد، هنگامی که شما درون آسانسور بپرید همچنان سرعت سقوط شما 160 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و همانند آسانسور با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت به زمین اصابت می‌کنید.

بهترین کاری که در این زمان می‌توانید انجام دهید تقسیم نیروی وارد در تمام سطح بدن خود است آن هم بدین صورت که بر روی کف آسانسور دراز بکشید. با این کار نیروی وارد شده در تمام سطح بدن شما پخش می‌شود و بهتر از وارد شدن تمام نیرو به پاهاست (که احتمالا باعث شکستگی‌هایی در پا می‌شود)، اما باز هم باید درد را تحمل کنید.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

کاربرد آسانسورها در ساختمان‌های مختلف

برای ساخت یک ساختمان چند طبقه، باید اصول و قواعد مختلفی را در نظر داشته باشیم؛ عموما برای اکثر ساختمان‌هایی که بیش از سه طبقه دارند، برای جابه‌جایی در بین طبقات مختلف ساختمان‌ها از آسانسور استفاده می‌شود.

در سالیان دور از آسانسورها در جهت جابه‌جایی و حمل بارها استفاده می‌شد و کاربرد اصلی آن برای جابه‌جایی انسان‌ها نبود. اولین نوع آسانسورها که آسانسورهای قرقره‌ای می‌باشند، یک سیستم دستی داشتند و از طریق حرکت دادن یک قرقره جابه‌جا می‌شدند.

این مدل از آسانسورها از امنیت کافی برخوردار نبودند و استفاده از آن‌ها، خسارات مختلفی را برای انسان‌ها به بار آورد. با پیشرفت تکنولوژی نسل جدیدی از آسانسورها با امنیت بسیار بالا و ظاهری جذاب روی کار آمدند، که کاربرد بسیاری جهت جابه‌جایی افراد و اشیاء مختلف در بین طبقات ساختمان‌ها داشته و حضور آن‌ها در هر ساختمانی به یک امر ضروری و حیاتی تبدیل شده است.

نکات مهم درباره‌ی استفاده از آسانسورها در ساختمان‌های مختلف

ازمه‌ی بکارگیری آسانسورها در ساختمان‌ها و آسانسورهای چند طبقه، در نظر داشتن اصول و قواعد مهمی است که باید حتما به آن‌ها توجه شود. مثلا این که در اکثر ساختمان‌ها از یک آسانسور برای حمل و جابه‌جایی انسان‌ها و همچنین ابزار مختلف استفاده می‌شود که این یک مسئله‌ی بسیار خطرناک است.

چرا که هر آسانسوری دارای ظرفیتی مشخص بوده و استفاده از آن جهت جابه‌جایی بارهایی که وزنی بیش از ظرفیت آسانسور را دارند، می‌تواند کاری بسیار خطرناک و غیر ایمن باشد.

به همین دلیل لازم است که معماران و ساختمان‌سازان در هنگام ساخت آپارتمان‌ها و ساختمان‌های چند طبقه، دو مدل آسانسور مختلف را در نظر گیرند که یکی از آن‌ها برای جابه‌جایی اشیاء و دیگری جهت جابه‌جایی انسان‌ها استفاده شود.

بررسی انواع خرابی آسانسور ها

انواع خرابی آسانسورها نیز، به دلیل حمل بارهایی که وزنی بیش از ظرفیت یک آسانسور را دارند رخ می‌دهند. برای بررسی خرابی آسانسورها، لازم است که انواع مختلف آن‌ها را معرفی کنیم. از انواع مختلف آسانسورها می‌توان به آسانسور کششی، آسانسور هیدرولیکی، پنوماتیکی، گیرلس اشاره کرد. ممکن است قطعات آسانسور دچار مشکل شده باشد.

 

خرابی آسانسور به دلیل وجود اشکال در سنسورها

در این قسمت به بررسی دلایل خرابی آسانسور می‌پردازیم. دلیل خرابی آسانسور ممکن است که به ایجاد مشکل و نقص فنی در سیستم سنسورهای آن ربط پیدا کند؛ در کل خراب شدن سنسورهای یک آسانسور، باعث می‌شود که مشکلاتی جدی در سیستم اصلی آسانسورها ایجاد شود.

از جمله مشکلاتی که با خراب شدن سنسورهای آسانسور پیش می‌آید، می‌توان به بروز ایراد در باز و بسته شدن درهای آسانسورها و ایجاد مانع در حرکت آن‌ها اشاره داشت. بهتر است که آسانسور را به شکل مرتب بررسی و سرویس کرده، تا بتوان وجود مشکلات در سنسورهای اصلی آن را تشخیص داد.

 

دمای زیاد آسانسور

علت خرابی آسانسور ممکن است به افزایش بیش از حد دمای آن باز گردد. در فصل‌های گرمی همچون فصل تابستان، بروز این مشکل و نقص بسیار شایع است و علت آن نیز بروز مشکل در سیستم‌ خنک کننده یا تهویه کننده‌ی هوای داخل آسانسور است که این نقص و مشکل، می‌تواند دمای داخل آسانسور را تا حدی بسیار زیاد افزایش دهد و سبب بروز ایراداتی در عملکرد کلی آسانسور شود. برای این که یک آسانسور دارای دمایی مناسب باشد و عملکرد خوبی داشته باشد، دمای آن باید بین 5 تا 40 درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. در صورت وجود دمایی خارج از این محدوده، عملکرد کلی آسانسور دچار نقصی جدی می‌شود.

متوقف شدن آسانسور به طور ناگهانی

یکی دیگر از انواع خرابی آسانسور این است که در هنگام جابه‌جایی افراد یا اشیاء، به شکل کاملا ناگهانی دچار توقف شده و از حرکت بایستد. بروز نقص در سیستم الکتریکی یک آسانسور، از جمله دلایل اصلی است که باعث رخداد این مشکل می‌شود.

از طریق بکارگیری یک برنامه نویسی بسیار دقیق برای سیستم الکترونیکی آسانسورها، می‌توان تا حد چشم‌گیری از بروز این مشکل جلوگیری کرد. سرویس آسانسور به شکلی مرتب و در طی زمان‌های مشخص نیز، تا حد چشم‌گیری از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد. متوقف شدن آسانسور به شکل ناگهانی، ممکن است برای افرادی که ترس از فضای بسته دارند مشکلاتی جدی به بار آورد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

انکودر آسانسور (Encoder) وسیله ای الکترومکانیکی است که حرکت دورانی شفت موتور را لحظه به لحظه به کدهای دیجیتال یا آنالوگ تبدیل و برای درایو تابلو فرمان می فرستد. هر انکودری نیاز به یک دیکودر دارد تا صفر و یک های ارسالی انکودر را بازخوانی کند. شرط بهره گیری از انکودر ها مداربسته بودن (Close loop)  بودن است. انکودر حرکت دورانی شفت موتور را لحظه به لحظه به کدهای دیجیتال یا آنالوگ تبدیل و برای درایو تابلو فرمان ارسال می نماید و بدین ترتیب درایو می تواند مطلوب ترین منحنی حرکت را در اختیار موتور قرار دهد و حرکتی نرم و لذت بخش را برای آسانسور ایجاد نماید. انکودر در اصل حسگری است که بر روی محور چرخ ، چرخدنده و یا موتور نصب شده و میزان سرعت چرخش و نیز جهت آن را تشخیض دهد. نقش انکودر در آسانسور بسیار حساس بوده و باید در زمان سرویس به آن توجه ویژه ای کرد.

انکودر آسانسور عموما از نوع نوری بوده شامل فرستنده و گیرنده مادون قرمز می باشد. حسگرها در طرفین جسم مکانیکی قرار گرفته و از چرخش موتور پالس الکتریکی ایجاد می گردد . مقدار یک به معنی عبور نور از شیارها بوده و مقدار صفر نیز مشخص کننده عدم عبور نور و برخورد با پره ها می باشد. بهترین راه برای آنالیز حرکت گردشی موتور نصب انکودر بر روی شفت موتور می باشد. در برخی از موتور ها انکودر را کارخانه سازنده موتور درون موتور آسانسور نصب کرده است و نیازی نیست که شما اینکودری اضافه کنید . در برخی از موتور های آسانسور انکودر در داخل آن و بر روی شفت موتور تعبیه شده است و در برخی دیگر در انتهای شفت و خارج از موتور قرار دارد.

نکودر افزایشی (Incremental)

این انکودر دارای دو گیرنده و فرستنده بوده که با فاصله مشخص در طرفین چرخ شیار دار تعبیه می گردد . با چرخش چرخ دو سری پالس با اختلاف فاز ایجاد گردیده و از مزیت یاد شده جهت تشخیص جهت حرکت استفاده می گردد. نقش انکودر در آسانسور ها همانند بلبرینگ چرخ ها می باشد.

نکته بسیار مهم :برخی انکودرها با درایو های خاصی تطبیق پیدا می کنند و کار می کنند و بسیار مورد ها داشته ایم که نصاب و راه انداز آسانسور قبل از خریدن درایو و موتور آسانسور انکودر خریدند و نتوانستند انکودر را به درایو تطبیق دهند و مجبور شدند تا هزینه ای مجدد بابت خرید اینکودر مخصوص به همان درایو صرف کنند. فهم نقش انکودر در آسانسور می تواند به شما در دوره آموزش تعمیر آسانسور کمک کند.

 

موارد مهم در نصب انکودر آسانسور بر روی موتور

سعی کنید طول سیم انکودر را بسیار کوتاه در نظر بگیرید زیرا طول بلند سیم اینکودر باعث می شود نویز های زیادی روی این سیم بیافتد و فیدبک مناسبی نصیبمان نشود. حرکت و لرزش موتور بر روی انکودر تأثیر نگذارد و باعص نشود که اطلاعات غلطی را به دبکودر بفرستد.

اجزاء انکودر آسانسور به شرح ذیل می باشد:

  • شفت انکودر
  •  
  • گیرنده نوری
  •  
  • فرستنده نوری
  •  
  • خروجی الکتریکی
  •  
  • صفحه مدور شیشه ای
  •  
  • مدار واسطه جهت تبدبل سیگنال های گیرنده نوری به سطح ولتاژ استاندارد صنعتی
  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

آسانسور شیشه ای چیست؟

یکی از شیک ترین و زیباترین انواع آسانسور ها را، آسانسور شیشه ای شکل داده است که نه تنها برای جا به جایی افراد و اشیاء مورد استفاده قرار میگیرد، بلکه امروزه به عنوان یکی از پارامترهای زیباشناختی ساختمان ها نیز شناخته شده است. برخی از متخصصان طراحی و معماری به این مدل از آسانسور ها، پاناراما نیز می گویند و بر این باورند که می توانند با طراحی شیک ترین این تجهیزات، بهترین معماری را در ساختمان مورد نظر خود به ارمغان آورند. برای طراحی آسانسور های شیشه ای هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و شما نیز می توانید شیک ترین و کارآمدترین آن را در ساختمان خود پیاده نمایید. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد انواع اسانسور های شیشه ای توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم. با ما همراه شوید.

آسانسور شیشه ای آسانسور هایی هستند که یک یا چند طرف کابین آن  شیشه هست. معمولاً این نوع آسانسورها معمولا در یک سازه شیشه ای مخصوص خود نصب می شوند که به مسافر اجازه می دهد نمای بیرونی را ببیند. این نوع آسانسور ها روشی جدید و هیجان انگیز برای مسافرت در یک مجتمع تجاری یا مسکونی است. پانل های شیشه ای در شیشه های شفاف یا دودی موجود است و فریم های اطراف آنها معمولا از جنس استنلس استیل می باشد. این نوع آسانسور را می توان با هر نوع مشخصات معماری و تزئینی تطبیق داد.

 

آسانسور پانوراما (شیشه ای)

 

آسانسور هیدرولیک شیشه ای

آسانسور شیشه ای با سیستم هیدرولیکی می تواند بدون استفاده از سیم بکسل و وزنه مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند ظاهر و نمای بسیار جذابی را نیز به ارمغان آورد. لازم است بدانید که محدودیت های زیادی برای استفاده از آسانسور های شیشه ای هیدرولیک وجود دارد که همین امر سبب شده در ساختمان های با ارتفاع بالا مورد استفاده قرار نگیرد. به همین دلیل توصیه می شود در ساختمان هایی نصب و استفاده شود که سه الی پنج بار بتواند توقف داشته باشد. شما نیز می توانید استفاده از آسانسور ها هیدرولیک شیشه ای را در اولویت های خود قرار دهید.

 

آسانسور شیشه ای کوچک

آسانسور شیشه ای کوچک نیز با توجه به ابعاد کوچکتری که در مقابل دیگر انواع آسانسور های شیشه ای دارد، امروزه بسیاری از مردم به دنبال راهنمای استفاده از این تجهیزات هستند تا بتوانند طراحی و نمای بسیار فوق العاده ای را در ساختمان خود، پیاده کنند. لازم است بدانید که هزینه های مربوط به طراحی و نصب بهترین و باکیفیت ترین آسانسور های شیشه ای کوچک، بسیار مناسب و معقول می باشد و افراد می توانند به راحتی در ساختمان های مسکونی خود از این مدل آسانسور ها استفاده نمایند.

 

کابین 

آسانسور های شیشه ای از اجزای بسیار مختلفی تهیه و طراحی شده اند که بی شک یکی از مهمترین و اصلی ترین اجزای آن مربوط به کابین می باشد. کابین استفاده شده در این آسانسور ها بسیار شیک و متفاوت تر از دیگر کابین آسانسور ها بوده و همین امر نیز سبب شده است تا امروزه بسیاری از مردم با علاقه مندی بسیار بالایی اقدام به استفاده از این مدل آسانسور ها داشته باشد. کابین های مورد استفاده در آسانسور های شیشه ای می توان به مدل های نیم دایره ای، گرد و مکعبی اشاره کرد. شما می توانید از این مدل آسانسور ها در برج های تجاری، خانه های لوکس، رستوران های شیک و ویلاهای چند طبقه به راحتی استفاده کنید.

آسانسور پانوراما (شیشه ای)

پلان 

آسانسور شیشه ای همانطور که اشاره شد، یکی از بهترین و محبوب ترین انوان آسانسور های مورد استفاده در بسیاری از ساختمان ها می باشد که پلان و طراحی بسیار بی نظیری برخوردار هستند. توصیه می شود که آسانسور های شیشه ای مورد نیاز خود را از وب سایت ها و شرکت های معتبری انجام دهید تا آسانسور مورد نظرتان از طراحی و پلان بسیار بی نظیری برخوردار باشد. شما می توانید با نصب و راه اندازی بهترین و باکیفیت ترین این تجهیزات در ساختمان خود، نهایت بهره مندی را از این آسانسور برای خود به ارمغان آورید.

 

آسانسور شیشه ای خانگی (هوم لیفت)

 

معمولا در بین طبقات ساختانهای دوبلکس از آسانسور استفاده می شود که تردد بین طبقات برای افراد مسن و کم توان را سهل کند. با توجه به معماری ساختمان بهتر است در آسانسورهای هوم لیفت از کابین شیشه ای (پانوراما) استفاده شود. که در کنار زیبایی باعث آرامش خاطر استفاده کنندگان می شود.

 

آسانسور پانوراما (شیشه ای)

 

 

جنس و نمونه شیشه آسانسور پانوراما

جنس شیشه استفاده شده در کابین شیشه ای آسانسورها بایستی از نوع لمینت سکوریت بوده و کیفیت و مرغوبیت آن پس از ارائه سرتیفیکیت های مربوطه به کارشناس استاندارد نهایتا مورد تایید قرار بگیرد.

نظر اینکه مطابق الزام استاندارد ملی ۱-۶۳۰۳ در خصوص مقاومت و استحکام کلیه قسمت های دیواره های چاله آسانسور، اتاقک آسانسور و دیواره کابین و درب های طبقات، تحمل و عدم تغییر حالت در برابر نیروهای تنشی ۳۰۰ نیوتن به ۵ سانتیمتر مربع الزامی می باشد، بنابراین استحکام شیشه به کار رفته در کابین های شیشه ای پانوراما) نیز ازاین قاعده مستثنا نمی باشد.

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

جک آسانسور شامل شافت، سیلندر و شیر ایمنی ترکیدگی (راپچر ولو) است. شیر هواگیری، اتصالات هیدرولیکی و مکانیکی با توجه به نوع جک، مورد استفاده قرار می گیرند. جک از طریق لوله و شلنگ ها به پاور متصل می شود. این شلنگها، سیال را که معمولا روغن است، به درون جک می فرستند. زمانی که روغن وارد پوسته (سیلندر) جک می شود کابین به سمت بالا حرکت می کند. سپس با خارج شدن روغن، کابین به پایین می آید. معمولا جک های آسانسور از نوع یک طرفه هستند، یعنی با نیروی جاذبه زمین به سمت پایین حرکت می کنند ولی در شرایط خاص از جک های دوطرفه نیز استفاده می شود.

اتصال جک به کابین به 2 شکل است:

1: اتصال مستقیم جک به کابین، که در این نمونه حرکت با نسبت 1:1 انجام می شود.

2 اتصال غیر مستقیم جک به وسیله سیم بکسل به کابین، که در این نمونه حرکت با نسبت 1:1 و 1:2 است.

جک های آسانسور از نظر ساختار به 3 دسته ی پیستونی، تلسکوپی و شناور تقسیم می شوند. نوع جک در هر آسانسور به میزان فضای موجود، وزن کابین و ارتفاع بستگی دارد.

جک هیدرولیک آسانسور

استفاده از جک های شناور در آسانسورهای هیدرولیک مرسوم تر بوده ولی با توجه به شرایط و طراحی سیستم هیدرولیک از جک های پیستونی نیز استفاده می شود. در شرایط خاص که فضای کافی برای استفاده از جک های شناور و پیستونی نباشد، می توان از جک های تلسکوپی استفاده کرد. این جک ها در حالت بسته طول کمتری نسبت به سایر جک ها دارند. با توجه به محاسبات پیچیده و قطعات بیشتر نسبت به سایر جک ها گران تر هستند. جک ها در نمونه های مختلف با توجه به محاسبات و طراحی سیستم هیدرولیک آسانسور ساخته می شوند. نمونه های مختلف از نظر کیفیت تفاوتی با یکدیگر ندارند. نکته مهم، انتخاب مناسب با توجه به شرایط فنی آسانسور و اجرای باکیفیت آن است.

انواع جک های هیدرولیک آسانسوری توسط شرکت رویش صنعت آیریک با برند elf power ساخته می شوند. طراحی و ساخت جک­ های مستقیم و غیر مستقیم با پوسته­ ی یک تکه تا طول 12 متر و جک تلسکوپی از توانایی تیم فنی و تولیدی ما است. جک­ های آسانسوری ساخته شده توسط این شرکت دارای سیستم آب­ بندی طراحی شده­ ی داخلی با قطعات کمتر و ساختمانی به مراتب ساده ­تر از نمونه­ های خارجی می ­باشند. این امر کمک شایانی در سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت و همچنین آسان ­تر کردن تعمیرات جک می ­نماید.

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

ایجاد حرکت در آسانسور و کنترل آن توسط پاوریونیت انجام می شود. اجزای اصلی آن پمپ، شیرهای کنترلی و الکتروموتور هستند. مخزن روغن، سایلنسر، شلنگ ها و اتصالات از اجزای دیگر پاوریونیت به شمار می آیند. در پاوریونیت، الکتروموتور، پمپ را به گردش در می آورد، پمپ روغن را در مدار هیدرولیک جاری می سازد. جریان روغن از طریق شیرها، کنترل شده و به سمت جک هدایت می شود.

توان و قدرت الکتروموتور با توجه به نیروی وارده به جک و طراحی ساختار جک انتخاب می شود. پاوریونیت ها بسته به نوع پمپ و شیر متفاوت عمل می کنند. پمپ های مستغرق در روغن و ژن خشک در پاوریونیت های آسانسور استفاده می شوند. شیرهای کنترلی در انواع 4بوبین،3 بوبین، 2 بوبین و شیر بالابری وجود دارند. تفاوت آنها در سرعت حرکت آسانسور و نرم بودن شروع حرکت و توقف در طبقات می باشد. معمولا برای آسانسورهای خانگی از شیرهای 4 و 3 بوبین استفاده می شود و برای آسانسورهای باربری ازشیرهای 2 بوبین و بالابری استفاده می شود. ولی در نهایت چینش اجزای پاوریونیت به طراحی و محاسبات تولید کننده بستگی دارد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

ترمز ایمنی سیستمی است که اگر به هر علتی سرعت کابین آسانسور به بیش از سرعت نامی آن( بعنوان مثال :1/25 برابر سرعت نرمال) افزایش یابد، در اثر عملکرد گاورنر ، عمل کرده و از افزایش سرعت ایجاد شده جلوگیری و از احتمال سقوط ممانعت میکند . سیستم ترمز ایمنی دارای دو فلکه است (گاورنر در موتور خانه و فلکه هرزگرد آن در ته چاه) که سیم بکسل گاورنر از این فلکه ها گذشته و به اهرم پاراشوت کابین متصل می شود (سیم بکسل گاورنر حداقل به قطر 6 میلیمتر و دارای حداقل ضریب اطمینان 8 است و باید بسیار انعطاف پذیر باشد) . همچنین لازم است نسبت قطر فلکه گاورنر و فلکه هرزگرد در ته چاه حداقل 30 برابر قطر سیم بکسل باشد .

بنابراین ، به هر علتی سرعت کابین زیاد شود ؛ سرعت گاورنر نیز زیاد شده در نتیجه گاورنر عمل خواهد کرد که ضمن قطع مدار برقی ، فلکه گاورنر متوقف می شود . درهمین حال که کابین به حرکت خود ادامه می دهد ، سیم بکسل اهرم ترمز پاراشوت کشیده شده لقمه های ان تحریک و با ریل ها درگیر میشوند و در نتیجه کابین متوقف میشود.

در هنگام تست ، در حین حرکت اهرم پاراشوت ، میکروسویئچ مربوطه نیز که جزء مدار سری استپ های داخل چاه می باشد ، دستور قطع مدار برقی را می دهد . گاورنر دارای شیار تست است که این شیار با توجه به کوچکتر بودن قطر آن نسبت به قطر اصلی ، سرعتش بیشتر خواهد بود . به هنگام تست پاراشوت سیم بکسل را روی فلکه ی تست می گذاریم در این حالت میکروسویئچ فلکه ی هرزگرد ته چاه نیز به دلیل جا به جایی آن قطع می گردد و مورد تست قرار میگیرد . در این مرحله از تست ، مدار سری استپ در تابلو فرمان ، قبل از تست ، بطور دستی پل (جامپر) می شود.

ادامه تست ، به آسانسور فرمان حرکت رو به پایئن را می دهیم . (کابین ترجیحا در آخرین توقف باشد).

سرعت سیم بکسل گاورنر در این حالت نسبت به کابین بطور مجازی افزایش پیدا کرده و در این موقع اهرم پاراشوت عمل کرده و لقمه ها با ریل ها درگیر شده و در نتیجه کابین متوقف می شود.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

شاسی (شستی) آسانسور

شاسی آسانسور یکی از اصلی‌ترین قطعات یک آسانسور می‌باشد. شاسی یا شستی آسانسور یک پنل با ابعاد متفاوت می‌باشد که وظیفه انتقال دستور به تابلو فرمان آسانسور را دارد. مسافر آسانسور از طریق شاسی موجود در طبقات و یا کابین آسانسور، طبقه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. در این هنگام شاسی آسانسور فرمان صادر شده از سمت کاربر را به تابلو فرمان اصلی آسانسور انتقال داده و با ذخیره کردن، آن را اجرا می‌کند. این پنل به ترتیب دستورات مسافران طبقات مختلف را اجرا می‌کند.

از آنجایی که شستی آسانسور از جمله اولین رابط بین مسافر و آسانسور می‌باشد، این قطعه در نصب آسانسور از ویژگی خاصی برخوردار است. به همین دلیل شاسی کابین آسانسور باید علاوه بر کیفیت مناسب، از زیبایی خاصی نیز برخوردار باشد.

پنل شاسی آسانسور به کاربران نمایی از کیفیت کل آسانسور را تداعی می‌کند و با دیدن آن به این نتیجه می‌رسند که آیا آسانسوری که در آن قرار دارند، یک دستگاه مرغوب است یا یک محصول بی کیفیت! علاوه بر این موضوع، کیفیت ساخت خود پنل هم مهم می‌باشد. نامرغوب بودن پنل شاسی ممکن است در آینده باعث بروز هزینه‌های اضافی گردد.

انواع شستی آسانسور

  • شستی اسانسور بصورت لمسی

    این نوع از شستی‌ها هم از جنس استیل هستند و هم شیشه‌ای آن موجود است. شاستی‌های شیشه‌ای جذابیت خاصی دارند. نوع استیل آن جدیدتر است و از استحکام بیشتری برخوردار می‌باشد.
     
  • شاستی آسانسور استاندارد با دکمه فشاری

    این نوع از شاستی‌ها بیشترین کاربرد حال حاضر را در آسانسورها دارد. جنس این نوع از شاسی‌ها هم بصورت استیل است و هم پلاستیکی.
     
  • شاستی احضار آسانسور VIP 

    این نوع از پنل‌ها بصورت کارت، کد و یا اثر انگشت عمل می‌کنند. در این نوع از شاستی‌ها از کات‌های RFID استفاده می‌شود. این پنل‌ها برای محدود کردن استفاده از آسانسور طراحی شده‌اند و در آن می‌توان طبقات مجاز برای استفاده از آسانسور را تعریف کرد. همچنین می‌توان از طریق اثر انگشت افراد ویژه، فقط به آنها اجازه تردد با آسانسور داده شود.

چه نوع پنل شاستی آسانسور مناسب است؟

یکی از نکاتی که در انتخاب شاسی آسانسور لازم است به آن توجه شود، انتخاب مناسب پنل شاسی آسانسور است. شما باید این قطعه را با توجه به نیاز خود و مکانی که آسانسور در آن قرار دارد انتخاب کنید. به عنوان نمونه اگر در جایی زندگی می‌کنید که رطوبت هوا بالا است، به دلیل احتمال زنگ زدگی، انتخاب پنل شاسی آهنی برای آسانسور شما مناسب نیست. به عنوان مثال دیگر، اگر آسانسور شما باربر و صنعتی می‌باشد، و یا در مکانی پر تردد است، استفاده از پنل آسانسور شیشه‌ای انتخابی اشتباه می‌باشد.

انتخاب یک پنل مناسب با مشاوره شرکت آسانسور شما، می‌تواند به طول عمر آن و بازدهی بهتر آسانسور کمک کند.

پنل‌های استیلی برای آسانسورهایی که پلیت شستی آن پرس شده باشد و بصورت روکار نصب می‌شوند مناسب است.

پنل‌های شیشه‌ای از جنس سکوریت ساخته می‌شوند و از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند. این نوع از پنل‌ها برای آسانسور‌های لوکس بسیار مناسب هستند. پنل شیشه‌ای جلوه‌ای زیبا به آسانسور شما می‌بخشد. ضخامت شیشه استفاده شده در این نوع از شاسی آسانسور بین چهار تا شش میلیمتر است. شستی‌های شیشه‌ای را می‌توان در انوع رنگ استفاده کرد، البته رنگ مشکی آن بیشترین ماربرد را در آسانسورهای حال حاضر دارد.

بهترین گزینه برای پنل‌های شیشه‌ای، استفاده از شاسی احضار آسانسور لمسی است که زیبایی آن را دو چندان می‌کند. البته در پنل‌های شیشه ای می‌توانید از شاسی های استیل فشاری نیز استفاده کنید و محدودیتی در انتخاب نوع آن وجود ندارد.

در مورد استفاده از شاسی‌های لمسی و تاچ باید به این نکته توجه داشته باشید که، این نوع از شستی ها برای ساختمان‌های قدیمی، پر تردد، مناطق مرطوب و صنعتی قابل نصب نمی‌باشد.

در حال حاضر یکی از پرکاربردترین شاسی های آسانسور مورد استفاده در ساختمان‌ها، شاسی آسانسور فشاری یا مکانیکی می‌باشد. در این نوع از شستی‌ها، جنس دکمه معمولا از استیل و یا پلاستیک آبکاری شده می‎باشد. نوع پلاستیکی آن ا نظر قیمتی مناسبتر است، اما به مرور زمان حالت خود را از دست داده و نمای پنل را زشت می‌کند. نوع استیل علاوه بر زیبایی بیشتر، از استحکام و طول عمر بیشتری نیز برخوردار می‌باشد.

انواع نشانگر طبقات

نشانگر طبقات یا نمراتور، یکی دیگر از اجزا شاسی احضار آسانسور می‌باشد. این نشانگرها به صورت دیجیتالی می‌باشند و شماره طبقه و محل توقف آسانسور را به کابر نشان می‌دهد. نشانگرها به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند.

  • لاتیس
  • سگمنت
  • LCD

اگر بخواهیم به طور خلاصه به مقایسه این سه گزینه بپردازیم، لازم است بدانید که نوع نشانگر سگمنت بیشترین کاربرد را در صنایع آسانسور حال حاضر دارد و از نظر قیمتی هم ارزانترین نوع می‌باشد. در مقابل نوع LCD از نظر قیمتی گرانترین نوع است.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

سون سگمنت چیست؟

این محصول یک نمایشگر هفت قسمتی می باشد که برای نمایش اعداد به صورت ثابت و اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد. seven segment ها از یک ای سی و هفت ال ای دی (دیود نورانی) تشکیل شده اند که در رنگ های مختلفی وجود دارند و به خاطر همین هفت ال ای دی که در ساختار خود دارد به آن سون سگمنت گفته می شود.

از جمله کاربردهای این نمایشگر می توان به شمارنده های دیجیتال که در ساعت ها و صفحه نمایش ها مورد استفاده قرار می گیرد اشاره کرد. هم چنین سون سگمنت ساعت یا سون سگمنت آسانسور از پرکاربرد ترین زمینه هایی است که از این نمایشگر هفت قسمتی استفاده می شود.
در این محصول با روشن شدن هر یک از دیودها اعداد مختلف ساخته می شوند که این عمل موجب شده است سون سگمنت ها به صورت تک رقمی تا چند رقمی در اندازه های گوناگون طراحی شوند.
نحوه نمایش اعداد در سون سگمنت ها
سون سگمنت ها برای هر ال ای دی دارای یک برچسب گذاری می باشد که از حروف A، B، C، D، E، و  Gبرای نشانه گذاری استفاده می کنند که ترکیب روشن شدن هر کدام از این حروف یک رقم جدید را ایجاد می کند برای مثال روشن شدن برچسب b ,c  عدد یک را نمایش می دهد.
هر کنترلر یا ای سی میتواند با ارسال پالس هایی به سون سگمنت یک عدد جدید را تولید کند .

 

انواع سون سگمنت

دسته بندی های این قطعات بر اساس نوع فعالساز پایه ها می باشد که در دوسته زیر قرار می گیرد.

 

  • سون سگمنت کاتد مشترک
  • سون سگمنت آند مشترک


اما سوال اساسی این است که تفاوت سون سگمنت کاتد مشترک با آند مشترک در چیست؟
سون سگمنت ها برای نمایش اعداد احتیاج به یک سری ورودی دارد که بسته به نوع ورودی از سون سگمنت کاتد مشترک یا آند مشترک استفاده می شود. در سون سگمنت کاتد مشترک از ورودی مثبت برای فعالسازی ال ای دی نمایشگر استفاده می شود در حالی که در مدل سون سگمنت آند مشترک عکس سگمنت های کاتد مشترک هست در این سون سگمنت از ورودی منفی برای فعالسازی سون سگمنت استفاده می شود. کاتد مشترک بودن یا آند مشترک بودن سون سگمنت هیچ مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند و تنها بسته به طراحی مداریکی از این دو مدل سون سگمنت را انتخاب می کنیم و در مدار خود استفاده می کنیم.


سون سگمنت ها


یکی دیگر از دسته بندی های این قطعات الکترونیک بر اساس دیجیت یا همان تعداد ارقام نمایشی داده شده می باشد. انواع سون سگمنت های تک رقمی تا سگمنت چند رقمی با تنوع رنگی در بازار وجود دارد.

نکته مهم دیگری که بایستی در خرید سون سگمنت از کالای الکترونیک به خصوص با دیجیت بالا تر بهش توجه کنید این موضوع هست که سون سگمنت ها از نظر شکل پایه به دو دسته معمولی و مالتی پلکس تقسیم می شود که در واقع شکل مالتی پلکس برای کاهش تعداد پایه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شکل پایه های سون سگمنت ها با یکدیگر متفاوت هستند اکثر پایه های سون سگمنت به دو مدل استقرار پایه در پشت و کنار تقسیم می شود.

راه اندازی و استفاده از سون سگمنت های مختلف و کنترلر موجود نیاز به آشنایی با این تجهیزات است. میکروکنترلر AVR یکی از مرسوم ترین این تجهیزات می باشد.

 

 

    • fatemeh rahmdell
    • ۰
    • ۰

    معنای پاناروما در لغت

    پاناروما یا سراسرنما در لغت به هر دورنمای سراسری از یک فضا می‌گویند. عکاسی سراسرنما در قرن  19 میلادی اختراع شد. در آن زمان برای ساخت یک سراسرنما از چسباندن عکس‌ها استفاده می‌کردند. امروزه به هرگونه بازنمایی یک منظره با زاویه‌ای باز چه در نقاشی، عکاسی یا فیلم‌برداری پاناروما یا سراسرنمایی می‌گویند.

    آسانسور پاناروما این نام را به دلیل نمای شیشه‌ای‌اش و قادر ساختن مسافران به دیدن منظره سراسری از منطقه پیش رویشان اتخاذ کرده است.

    نمونه یک عکس پاناروما

    آسانسورهای پاناروما چگونه شکل گرفتند

    وقتی برای اولین بار آسانسور پاناروما مورد استفاده قرار گرفت، کارکرد آن تنها جابه‌جایی افراد و کالاها بین سطوح مختلف یک ساختمان یا زیرزمین و یا مناطق شهری نبود. آسانسور پاناروما از میان صنعت آسانسور قد برافراشت و ببه زودی، ارزشی بیش از یک وسیله نقلیه ایجاد کرد. این آسانسور قابلیت این را دارد که خودش تبدیل به یک جاذبه گردشگری و چه‌بسا یک منبع درآمد شود.

    آسانسورهای پاناروما در ابتدا به‌عنوان راهکاری برای اتصال بخش‌های مختلف شهرهایی که جغرافیای پیچیده‌ای داشتند نصب می‌شدند. نمونه‌های زیادی وجود دارد، اما معروف‌ترین آن آسانسور Lisbon Santa Justa  است که در حوالی Chiado و از ابتدای قرن بیستم مشغول به کار است. این آسانسور امروزه یک جاذبه توریستی نیز محسوب می‌شود اما در واقع، برای وصل کردن دو ناحیه Lisbon ساخته شده است.

    نمونه آسانسور پانارومای شهری - جاذبه توریستی

    در شهرهای دیگر مثل Salvador De Bahia یا بیلبائو نیز آسانسورهایی وجود دارند که برای اتصال حوالی شهر نصب شده بودند اما امروزه به‌واقع یک جاذبه توریستی محسوب می‌شوند. امروزه در دنیا بیشتر شهرهای بزرگ و مدرن یکی از این وسایل حمل و نقل فوق‌العاده‌ را دارند، وسایلی که می‌توانند مناظر شگفت‌آور شهر را از سکوها یا پنجره‌های شیشه‌ای خود به مسافرانش نشان بدهند. طی قرن بیستم موفقیت این آسانسورها تا حدی وبده که بسیاری از شرکت‌ها و افراد دوست دارند چنین آسانسورهایی را داشته باشند. هدف از نصب این آسانسورها نه‌فقط استفاده از آنها برای حمل و نقل است، بلکه ایجاد تجربه‌ای متفاوت برای کاربران است.

    از حیاط‌های داخلی ساختمان‌ها تا مراکز خرید تا مناطق شهری، قرن اخیر شاهد آسانسورهای پانارومایی زیادی بوده است. به نظر می‌رسد که این آسانسورها عصر طلایی خود را می‌گذرانند.

    آسانسور پاناروما در مجتمع تجاری

    آسانسورهای پاناروما بیشتر کجا کاربرد دارند؟

    آسانسورهای پاناروما سه خصوصیت دارند. اول اینکه مثل تمام آسانسورها وسیله‌ای برای حمل‌ونقل هستند. خصوصیت دیگر آنها زیبایی آنهاست به‌طوری که یکی از بهترین کاندیداها برای به‌کارگیری در معماری‌های مدرن هستند. مهم‌ترین ویژگی این آسانسورها این است که به دلیل شیشه‌ای بودنشان امکان مشاهده نمای بیرون را برای مسافران فراهم می‌کند.

    آسانسور پانورامای شیک

    با توجه به تمام این ویژگی‌ها پر واضح است که بهترین کاربرد این آسانسورها در مجتمع‌ها، مراکز خرید، مراکز تورسیتی و فضای داخلی ساختمان‌ها و آپارتمان‌های خاص است. اما برای خانه‌های دوبلکس با معماری داخلی مدرن نیز به‌کارگیری این آسانسور شیشه‌ای خالی از لطف نیست. امروزه بسیاری از این خانه‌های مدرن و زیبا برای ارتباط دو طبقه خود از آسانسور پاناروما استفاده می‌کنند.

    آیا آسانسور پاناروما خطری ندارد؟

    اولین فکری که به ذهن هرکسی می‌رسد این است که آیا این آسانسور امنیت سایر آسانسورها را دارند؟ در صورت شکسته شدن شیشه‌های این آسانسور چه رخ می‌دهد؟ آیا آسیب‌پذیری بیشتری در مواجهه با حوادث آسانسور دارند؟ اگر تا به حال شاهد شکسته شدن شیشه اتوموبیل بوده باشید می‌توانید حس خوبی از جنس شیشه‌های آسانسور پاناروما داشته باشید.

    شیشه شکسته اتوموبیل

    جنس شیشه آسانسور پاناروما از لمینت است. این نوع شیشه طوری ساخته شده که در صورت شکسته شدن پخش نشود. بنابراین نباید نگران باشید. این شیشه معمولاً از استحکام خوبی برخوردار است و به‌سختی شکسته می‌شود. بنابراین حتی اگر شکسته شد مثل شیشه معمولی پرتاپ نمی‌شود. علاوه‌بر استحکام، این شیشه سایش و خش پیدا نمی‌کند و فرسوده و رنگ‌پریده نمی‌شود و شستشوی آن آسان است.

    انواع آسانسورهای پاناروما ازلحاظ نوع آسانسور

    آسانسورهای پاناروما هم می‌توانند کششی باشند و هم هیدرولیک. بدیهی‌ست که برای ساختمان‌هایی که ارتفاع خیلی بلندی دارند امکان استفاده از آسانسورهای هیدرولیک نیست، چرا که به‌طور معمول آسانسورهای هیدرولیک برای بیش از 5 – 6 طبقه مناسب نیستند.

    • fatemeh rahmdell