elavatoor

۱۱ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آسانسور در مراحل مختلف مورد نصب قرار می گیرد.در آخرین مرحله از نصب قطعات راه اندازی آسانسور مورد نصب قرار می گیرند.بافر پلی اورتان آسانسور یکی از قطعات راه اندازی آسانسور است.این وسیله یکی از قطعات ایمنی آسانسور است.

در مواقعی که کابین با سرعتی بیشتر از سرعت نامی خود به سمت پایین در حال حرکت است.و گاورنر و پاراشوت وظیفه اصلی خود را که جلوگیری از سقوط کابین است، به درستی انجام ندهند.کابین به بافر برخورد می کند.در واقع با استفاده از این وسیله تا حدی از شدت ضربه کاسته می شود.و کابین به کف چاهک اصابت نخواهد کرد.

بافر پلی اورتان آسانسور توضیحات

بافر پلی اورتان آسانسور دارای خاصیت ارتجاعی است.

این وسیله در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد.که هیچ یک از سیستم های ایمنی وظیفه خود را درست انجام ندهند.در واقع این وسیله مانع از سقوط کابین به کف چاهک آسانسور می شود.

گفتنی است :

هر چند که بافر ها پاسخگوی ضربات سنگین کابین نیستند.اما در ایمنی افراد استفاده کننده از آسانسور نقش موثری را ایفا می نمایند.در هر آسانسور از دو ضربه گیر استفاده می گردد.

صب ضربه گیر آسانسور

نام دیگر بافر پلی اورتان آسانسور ، ضربه گیر است.

این وسیله در کف چاهک و در انتهای حرکت کابین و وزنه تعادل در مرکز ثقل آنها نصب می گردد.و مانع از اصابت کابین و وزنه تعادل به کف چاهک می شود.گفتنی است : ارتفاع سکوی محل نصب ضربه گیرها باید حداقل 50 سانتیمتر باشد ، تا جان پناه مورد نیاز در انتهای چاهک تامین شود.این وسیله در آخرین مرحله از نصب آسانسور ، راه اندازی می شود.و نصب آن در هر آسانسور الزامی است.

با مراجعه به لینک کابین آسانسور استیل خشدار دودی با این محصول بیشتر آشنا شوید.

نکاتی در مورد نصب بافر

  • در هر آسانسور نصب بافر الزامی است.
  • بافر را باید در کف چاهک آسانسور نصب گردد.
  • در مواقعی که بافر ها بهمراه کابین یا وزنه تعادل حرکت می کنند، باید به یک پایه ستون با حداقل ارتفاع 0.5 متر در انتهای سیر حرکت خود حرکت نمایند.
  • در هر آسانسور از یک جفت ضربه گیر استفاده می گردد.
  • چنانچه در چاهک دسترسی به وزنه تعادل بصورت اتفاقی امکان پذیر نباشد، نیازی به پایه ستون ضربه گیر وزنه تعادل نمی باشد.
  • در مواقعی که سرعت حرکت آسانسور 1.6 متر بر ثانیه است.بایستی از بافر هیدرولیک در نصب آسانسور استفاده گردد.

گفتنی است : بافر پلی اورتان آسانسور در ایمنی آسانسور نقش مهمی را ایفا می کند.و نصب آن در هر آسانسور ضروری است.

بافر پلی اورتان آسانسور

همانطور که گفته شد : بافر پلی اورتان آسانسور جزء قطعات راه اندازی آسانسور است.که در مواقعی که آسانسور از سرعت مجاز خود عبور می کند.و تجهیزات ایمنی آسانسور عملکرد درستی نداشته باشند.مورد استفاده قرار می گیرد.در واقع این وسیله از سقوط کابین به کف چاهک آسانسور پیشگیری می کند.در آسانسور 2 عدد ضربه گیر مورد استفاده قرار می گیرد.و نصب آن در هر آسانسور الزامی است.

گفتنی است :

آسانسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است.

که با هم در ارتباط هستند.

و نقص یک قطعه باعث بر هم زدن مکانیزم آسانسور می گردد.این قطعات به صورت لیست از قبل آماده شده توسط شرکت های آسانسوری در اختیار سازندگان ساختمان در سراسر کشور قرار می گیرد.در این پکیج ها قیمت قطعات ، به همراه برندهای آن ذکر شده است.و قطعات هر مرحله از هم تفکیک شده است.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

تابلو فرمان آسانسور چیست؟

این سوالی است که برای خیلی از افراد هنگام خرید تابلو فرمان آسانسور، نصب و عیب یابی تابلو فرمان آسانسور مطرح می‌شود. برخی از قطعات آسانسور از جمله تابلو فرمان وظیفه کنترل و هدایت آسانسور را به عهده دارند. این قطعه آسانسور که به برد کنترل آسانسور نیز معروف است یکی از بخش‌های الکتریکی است و محل قرارگیری آن درون موتورخانه است. کارشناسان بازرگانی کلمان از تابلو فرمان به عنوان مرکز پردازش آسانسور نیز یاد می‌کنند.

احتمالا در حال حاضر به خوبی به اهمیت عیب یابی تابلو فرمان آسانسور پی برده‌اید. زیرا این قطعه وظایف بسیار زیادی از جمله کنترل سرعت موتور آسانسور، مدیریت جهت حرکت آسانسور، پردازش دستورات ارسالی از طرف کابین آسانسور، موقعیت یابی کابین در هر لحظه و… را به عهده دارد.

تعمیر تابلو فرمان آسانسور چیست؟

تابلو فرمان، موتور آسانسور و برخی از قطعات آن نسبت به سایر قطعات آسانسور اهمیت بیشتری دارند. به صورتی که علاوه بر حساسیت لازم برای تهیه این قطعات اعم از خرید موتور آسانسور باید در مرحله نصب و عیب یابی آن‌ها نیز به افرادی باتجربه مراجعه کرد. عیب یابی تابلو فرمان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مهم‌ترین وظیفه تابلو فرمان آسانسور پردازش همه دستورات و عملیات آسانسور است. به همین علت در صورتی که تعمیر تابلو فرمان آسانسور به خوبی انجام شود، تعمیر و عیب یابی کلی آسانسور نیز به صورت کاملا درست انجام می‌شود. کیفیت بالا و خوب آسانسور نیز تا حد زیادی به نصب صحیح تابلو فرمان آسانسور بستگی دارد. ممکن است تابلو فرمان آسانسور شما به علت استفاده نادرست و یا نصب اشتباه دچار مشکلاتی شود، پی بردن به علت دقیق خرابی تابلو فرمان و رفع صحیح آن عیب یابی تابلو فرمان آسانسور است.

اهمیت عیب یابی تابلو فرمان

عیب یابی تابلو فرمان آسانسور تخصص و مهارت بسیار زیادی لازم دارد. بنابراین عیب یابی تابلو فرمان آسانسور باید فقط توسط تعمیرکاران و سرویسکاران مورد تایید نمایندگان معتبر خرید و فروش قطعات آسانسور انجام شود. تابلو فرمان هنگام خرابی دارای علائم و خطاهایی خاص است که فقط تعمیرکاران بسیار ماهر هنگام عیب یابی تابلو فرمان آسانسور به آن‌ها پی می‌برند. به همین علت بازرگانی کلمان به عنوان یکی از  نمایندگی‌های برتر فروش قطعات آسانسور، به صورت کاملا تخصصی عیب یابی تابلو فرمان آسانسور را به تعمیرکاران خود آموزش می‌دهد.

روش‌های کاهش خرابی تابلو فرمان

رعایت عوامل زیر در آسانسور باعث افزایش طول عمر آسانسور می‌شوند:

خرید قطعات آسانسور باکیفیت: خرید همه قطعات کوچک و بزرگ آسانسور اعم از خرید روغندان آسانسور، خرید شستی آسانسور، خرید درب آسانسور، خرید سیم بکسل و سایر قطعات باید از نمایندگی‌های معتبر و بزرگ انجام شود. شما می‌توانید با خرید تابلو فرمان آسانسور داتیس کیفیت و قیمت مناسب را همزمان تجربه کنید. در صورت خرید این محصول باکیفیت شما به تعمیر تابلو فرمان آسانسور نیازی نخواهید داشت و یا نیاز آسانسور شما به این مسئله تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

نصب صحیح قطعات: عدم نصب صحیح قطعات عامل اصلی بروز حوادث بسیار جدی و خطرناک در آسانسور است، بنابراین شما باید در مرحله نصب نیز به افراد بسیار باتجربه مراجعه کنید.

خدمات سرویس و نگهداری آسانسور: در صورتی که خدمات سرویس و نگهداری آسانسور شما به صورت ماهیانه و منظم انجام شود، تابلو فرمان دچار خرابی‌های جدی نشده و نیاز چندانی به عیب یابی تابلو فرمان آسانسور نیست.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

سیم 6 زوج چیست؟

در واقع منظور از  سیم 6 زوج این است که به مانند کابل های برق و … دارای رشته های تکی نیستند، نه تنها رشته ی فلزی داخلی  بلکه در داخل یک پک کابل چندین سیم دیگر وجود دارد که منظم به یکدیگر پیچیده شده و کابل زوجی را به وجود آورده است که استفاده از کابل زوجی مزیت های زیادی دارد. اگر این را به دقت بررسی کنید، در ساختار درونی آن ها خواهید دید که شش رشته سیم دوتایی (به صورت جفتی – شش جفت) به یکدیگر تابیده شده و در یک کابل جا گرفته است.

ساختار سیم 6 زوج چیست؟

از نظر هسته سیم 6 زوج نیز از فلز مس ساخته شده اند که البته بنابر تعداد رشته ها و زوجیت، درون کابل برخی از کابل ها دارای انعطاف بیشتری هستند و میزان خمیدگی بیشتر را دارند. در حالی که برخی دیگر دارای انعطاف کمتر – میزان خمیدگی کمتری بوده و برخی دیگر از یا کابل زوجی شکننده تر می باشند نسبت به کابل هایی با ضخامت کمتر. پس در زمان انتخاب  باید بدانید که برای ارتباطی باید استفاده کنید و بر اساس نیاز از کابل زوجی استفاده کنید.

موارد استفاده سیم 6 زوج در آسانسور:

1- سیم کشی شستی اسانسور (داخل کابین) :

ارتباط شستی اسانسور که در داخل کابین قرارگرفته توسط دو عدد سیم 6 زوج صورت می گیرد که این ارتباط را بین ترمینال های تابلوی روی کابین (جعبه ریویزیون یا جعبه کارکدک) و شستی داخل کابین را به قرار زیر فراهم میکنند.

• پورت های a b c d e f g از تابلو ریویزیون به پورت های مشابه (a b c d e f g) در شستی داخل کابین وصل می شوند.

• پورت 24+ و پورت GND (منفی) از تابلو ریویزیون به پورت های مشابه شستی (24+ و GND) وصل می گردد.

• پورت های جهت بالا و پایین(DOWN , UP) نیز به یکدیگر متصل می گردند.

• شستی های بستن و باز کردن اضطراری درب کابین که در شستی کابین تعبیه شده نیز به تابلوی روی کابین وصل میگردد

• یک سیم ALARM نیز این دو برد را به هم متصل می کند

2- سیم کشی شستی اسانسور (طبقات) :

همانند سیم کشی شستی کابین اسانسور بوده با این تفاوت که

• سیم ALARM وجود ندارد

• سیم بستن و باز کردن درب اضطراری در وجود ندارد

پورت های a b c d e f g از تابلو فرمان اصلی به پورت های مشابه (a b c d e f g) در شستی طبقات توسط سیم 6 زوج وصل می شوند.

• برای هر طبقه یک سیم  نمره 0.75 برای فرمان احظار از تابلو فرمان به سشتی طبقات کشیده می شود.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

فواید اتصال به زمین در مدار آسانسور

اتصال زمین الکتریکی می تواند از افزایش الکتریسیته ساکن در ساختمان یا دستگاه ها در هنگام صاعقه جلوگیری کرده و مانع از شکست عایقی و آسیب دیدن اجسام الکتریکی و حفظ جان افراد بشود. برای ارتینگ مناسب داشتن می بایست مقاومت زمین بسیار پایین باشد تا در صورت بروز هرگونه خطا و اتصال کوتاه تمام جریان الکتریکی از طریق سیم کشی های انجام شده در محلی که از قبل تعبیه شده است تخلیه شود. اگر چنانچه تمامی دستگاه های الکتریکی را از طریق سیم به یک شینه وصل کنیم و سپس این شین را با سیم به چاه ارت وصل کنیم در واقع خطر برق گرفتگی و آسیب دیدن اجسام برقی را به میزان بسیار زیادی کاهش داده ایم و می توان گفت که ضریب ایمنی به مقدار قابل قبولی بالا رفته است. پیش از آنکه به مقوله اتصال به زمین در مدار در آسانسور بپردازیم نیاز است تا چند اصطلاح را بدانید.

ند اصطلاح مهم در اتصال سیم ارت به زمین

برای درک درست اینکه اتصال به زمین چیست باید با چند اصطلاح در این زمینه آشنا شوید. اتصال زمین موثر زمانی رخ می دهد که تمامی دستگاه ها دارای مقاومت کمی باشند تا جریان به خوبی هر چه تمام تر به زمین منتقل شود.

اتصال همبندی

این اتصال به این معناست که قسمت های فلزی تمامی دستگاه ها توسط یک سیم به منظور جلوگیری از اتصال کوتاه نا بهنگام و حفاظت از برق گرفتگی به زمین متصل می شود. اگر چنانچه اسکلت فلزی و پی ساختمان به چاه ارت همبندی شده باشد میزان مقاومت سیستم به میزان قابل توجهی کاهش می باید و باعث افزایش چشم گیری در ایمنی ساختمان می گردد

توجه: بسیاری از تکنسین فنی ها و نصاب های آسانسور به اشتباه از لوله های فلزی یا حتی غیر فلزی مانند لوله های پی وی سی در ساختمان برای بحث ارتینگ استفاده می کنند که این کار کاملا اشتباه است.

مهم ترین اجزایی که باید به زمین وصل شوند عبارتند از :

  1. اتصال زمین تابلو فرمان آسانسور
  2. اتصال زمین موتور
  3. اتصال به زمین کابین و ریل های آسانسور
  4. اتصال زمین سازه آسانسور
  5. اتصال زمین تابلو کنترل آسانسور

در تمامی تابلو فرمان ها باس یا ین از جنس مس تعبیه شده است که تمامی اتصالات مهم توسط یک سر سیم به این شین متصل می گردد و این اتصال از طریق پیچ و مهر شدن سر سیم به باس می باشد.

اتصال زمین موتور آسانسور

موتور به عنوان یکی از مهم ترین بخش های مهم الکتریکی و مکانیکی باید حتما به اتصال به زمین در مدار خود داشته باشد و می بایست اتصال زمین به پایه موتور با پرچ و یا پیچ و مهره کردن سیم ارت و سر سیم انجام پذیرد

اتصال به زمین در مدار کابین آسانسور

کابین آسانسور کششی به دلیل آنکه مسافرین در آن قرار دارند می بایست توسط سیمی که از داکت ها منتقل می شود به زمین متصل گردد. در واقع با این اقدام چنانچه کابین که جسمی در حال حرکت است اگر دارای اضافه جریان گردید و انرژی الکتریکی ساکن در کابین جمع گردید، توسط سیم اتصال زمین این جریان ساکن به زمین تخلیه می شود و هیچ گونه اختلالی در سیستم نمایش نمراتور داخل کابین نمایان نمی شود. حال که بخوبی با اتصال به زمین چیست آشان شدید قطعا با فواید آن نیز آشنا شدید.

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

فلایویل موتور آسانسور

هر دستگاهی از یک سری قطعات تشکیل شده است؛ آسانسور هم مانند هر وسیله دیگری هم قطعات اصلی دارد و هم فرعی؛ همان طور که می‌دانید موتور اصلی ترین قطعه هر دستگاهی است. موتور در آسانسور انواع و اقسام مختلفی دارد که یکی از رایج ترین آن موتور گیربکس دار آسانسور یا همان موتور گیربکسی است. از طرفی در بین موتورهای گیربکسی، برخی فلایویل موتور دار هستند که روی موتور قرار می‌گیرد و ویژگی‌های زیادی به آسانسور می‌دهد. موتور آسانسور

موتور آسانسور در واقع قلب آن است. موتور آسانسو وظیفه دارد تا گشتاور لازم برای جا به جا کردن کابین آسانسور را فراهم کند. در آسانسورهایی مانند آسانسور کششی این گشتاور با استفاده از سیم بکسل و در آسانسور هیدرولیک این کار با استفاده از جک هیدرولیک به کابین می‌رود. موتور آسانسور به صورت تک سرعته گیربکسی و دو سرعته گیربکسی وجود دارد؛

تفاوت فلایویل با هندویل,فلایویل چیست,فلایویل موتور آسانسور,

این مدل موتور نیروی خود را با استفاده از گیربکس به آسانسور انتقال داده در صورتی که تنها یک سرعت برای آن تعریف می‌گردد؛ از این رو زمانی که کابین آسانسور به طبقه ای نزدیک شد با استفاده از موتور ترمز حرکت آن کم شده و در آخر کابین در تراز طبقه می‌ایستد. از طرفی موتور دو سرعته گیربکسی دارای دو سیم پیچ و دو سرعت برای حرکت کردن دارد که در زمان شروع از دور تند استفاده کرده و اندازه آن حدودا ۳۰ سانتی متر پیش از رسیدن به تراز طبقات و روی دور کند درگیر می‌گردد و در محل تراز طبقه توقف کاملا انجام می‌شود. هر یک از این مدل موتور یک سری مزایا و یک سری معایب دارند.

ویژگی بزرگ فلایویل موتور آسانسور

فلایویل آسانسور قابلیت زیادی به موتور می‌دهد که یکی از آن‌ها نجات اضطراری آسانسور به صورت دستی است. زمانی که موتور فلایویل داشته باشد در زمانی که آسانسور در خطر بیفتند با استفاده از آن می‌توانید آسانسور را به صورت دستی ایستاند. البته ویژگی‌های دیگری هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تفاوت فلایویل با هندویل,فلایویل چیست,فلایویل موتور آسانسور,

آشنایی با فلایویل موتور آسانسور

فلایویل کلمه ای است که از دو کلمه فلای و ویل تشکیل شده که کلمه فلای در زبان انگلیسی به معنای پرواز است و ویل نیز چرخ معنی می‌دهد و معنی این دو چرخ طیار است؛ اما در بازار داخلی ایران آن را علاوه بر فلایویل با نام هندویل نیز می‌شناسند.

فلایویل موتور قطعه‌ ای سنگین است که برای نگه داشتن نیروی زاویه ای موتور کارایی دارد. ساختار فلایویل موتور ساده است؛ طوری که دایره ای متقارن است که صاف و صیقلی باشد در این موتور هیچ مدلی انحنا وجود ندارد؛ اما ابعاد و شکل آن به مدل آسانسور و موتور آن بستگی دارد. در پاسخ به کسانی که درباره جنس آن کنجکاو هستند باید بگوییم که جنس آن عموما از چدن است.

ویژگی‌های فلایویل موتور آسانسور در یک نگاه

نگهدارنده نیروی زاویه ای

جلوگیری از عوض شدن سرعت دوران آسانسور

یکنواخت نگه داشتن چرخش محو موتور

افزایش گشتاور

امکان استفاده برای نجات اضطراری به صورت کاملا غیر خودکار

کارایی فلایویل موتور آسانسور

اگر در فیزیک مطالعه کرده باشید؛ انرژی جنبشی با سرعت و جرم رابطه دارد؛ کارکرد فلایویل موتور آسانسور با انرژی در ارتباط است. زمانی که آن به وسیله نیروی محور موتور می‌چرخد، انرژی جنبشی در فلایویل ایجاد می‌شود که به دلیل اینرسی که دارد اگر محور موتور دیگر حرکت نکند؛ باید تا مدت کوتاهی به حرکتش ادامه دهد از این رو انرژی جنبشی است که در جرم فلایویل ذخیره می‌گردد.

تفاوت فلایویل با هندویل,فلایویل چیست,فلایویل موتور آسانسور,

همین ویژگی سبب شده تا موتور آسانسور حرکت یکنواخت داشته باشد و در زمانی که نوسانات موتور آسانسور تغییر گشتاور داشته باشد؛ انرژی ذخیره شده در فلایویل آسانسور با تغییر کردن این نیرو از به هم خوردن تعادل حرکت محوری موتور جلوگیری می‌کند. ضمنا فلایویل با توجه به نوع و اندازه موتور سبب شده تا موتور پس از این که حرکت کرد انرژی کمتری برای شروع کردن بخواهد.

فلایویل موتور و کارایی اضطراری

در ابتدای متن آورده شده که یکی از مزایای فلایویل روی موتور؛ کارکردن آن در زمان نجات اضطراری است. با توجه به بند ۱-۵-۱۲ استاندارد ملی ۶۳۰۳-۱، باید بتواند با استفاده از فلایویل و به صورت دستی، کابین آسانسور را با ظرفیت کامل و با نیروی کمتر آن را به سمت بالا جا به جا کنند. از طرفی در زمان خطر باید از ابزارهای دیگری هم برای نجات اضطراری استفاده کرد. با توجه به این موارد برای جابه جا کردن دستی کابین آسانسور با نیروی پایین تر از ۴۰۰ نیوتون باید حتما از فلایویل موتور آسانسور استفاده کرد.

جمع بندی

وجود یک سری قطعات مثل فلایویل موتور آسانسور حتی اگر در یک نگاه اول کاربردی نباشند اما به مرور زمان اهمیت بیش از حدی دارند؛ چرا که به آسانسور کمک می‌کنند تا با استفاده از آن عملکرد و کارایی خیلی زیادی داشته باشد و امن تر باشد. وجود قطعات و لوازم یدکی در وسایلی مثل آسانسور کمک زیادی به کارکرد بهتر آن می‌کند و تکمیل کننده کارایی قطعات اصلی هستند.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

یکی از تاثیرگذارترین قطعات آسانسور، کفپوش کابین است؛ زیرا در معرض دید افراد قرار دارد. همچنین امروزه به طراحی داخلی ساختمان که آسانسور نیز شامل آن می شود اهمیت بسیار زیادی داده می شود و اگر فضای کابین آسانسور زیبا باشد، جلای خاصی به ساختمان می دهد. زیبایی کفپوش آسانسور بستگی به مواد استفاده شده در تولید آن و همچنین طراحی آن دارد. البته علاوه بر زیبایی کف پوش آسانسور باید به کیفیت آن نیز اهمیت داد، چرا که در طول شبانه روز افراد و بار بسیار زیادی را آسانسور جابه جا می کند و در صورتی که کفپوش مقاوم باشد به آسیب ندیدن کابین آسانسور کمک می کند.

کفپوش آسانسور بسیار مهم است، چرا که اولین قسمت ساختمان که میهمانان شما از آن دیدن می کنند، کابین آسانسور و کفپوش آن است. البته اهمیت انتخاب بهترین کفپوش آسانسور در ساختمان های تجاری بسیار بیشتر است، زیرا مشتریانی که وارد ساختمان می شوند، از روی ظاهر ساختمان و دکوراسیون داخلی آن، کسب و کار شما را قضاوت می کنند.

گاهی سبک طراحی کابین و کفپوش آن به قدری قدیمی است که تاثیر منفی روی فروش شما می گذارد. با اینکه تعویض آسانسورهای قدیمی کار آسانی نیست، اما شما می توانید با نصب کفپوش های مدرن و شیک فضای کابین را جدیدتر و زیباتر کنید.

در ساختمان های مسکونی نیز وجود کفپوش های زیبا و مدرن باعث می شود که ساکنین حس و حال بهتری داشته باشند.

انواع کفپوش آسانسور

کفپوش آسانسور در واقع همان متریالی می باشد که برای پوشش کف داخل کابین از آن استفاده می شود. این کفپوش ها از لحاظ متراژ، طراحی، جنس و ضخامت با کف پوش راهروها تفاوت دارند.

به دلیل اینکه تردد در آسانسورها بسیار زیاد است، بنابراین کیفیت کفپوش برای آسانسور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای اینکه دوام و ماندگاری پوشش کف آسانسور بالا باشد، نیاز است که از که از کفپوش های با کیفیت و با دوام استفاه شود.

این روزها علاوه بر اینکه آسانسورها وظیفه جابه جا کردن افراد در طبقات مختلف را بر عهده دارند بلکه قسمتی از دکوراسیون داخلی ساختمان ها نیز محسوب می شوند. از این رو شرکت های تولید کننده کفپوش آسانسور، انواع مختلفی از کفپوش های آسانسور را به بازار عرضه می کنند تا هر خریداری با هر سلیقه ای بتواند کفپوش مدنظر خود را خریداری کند. برخی از رایج ترین انواع کفپوش برای آسانسور عبارتند از:

کفپوش سنگی آسانسور

این نوع کفپوش ها از جنس سنگ مرمر یا گرانیت هستند و جزء مقاوم ترین کفپوش های آسانسور هستند. از جمله مزایای کفپوش های سنگی آسانسور عبارتند از:

  • مقاومت بسیار بالای آن ها؛
  • شستشو و تمیز کردن این نوع از کفپوش های آسانسور بسیار آسان است.

از جمله معایب کف پوش های سنگی آسانسور می توان به سنگین بودن آنها اشاره کرد.

از آنجا که ظرفیت وزن، کابین های آسانسور محدود است و سنگین بودن کفپوش ها تاثیر منفی محسوب می شود. هر چه وزن کفپوش ها سبک تر باشد، تعداد مسافرین آسانسور می تواند بیشتر شود. به همین دلیل استفاده از کف پوش های پلاستیکی آسانسور به دلیل وزن کمشان، به کفپوش های سنگی آسانسور ارجحیت دارند.

کفپوش پی وی سی pvc آسانسور

Pvc از مواد پلیمری و لاستیکی ساخته شده است که وزن بسیار کمی دارد. کفپوش آسانسور pvc جزء محبوب ترین کفپوش های کف آسانسور است، در آسانسور اکثر ساختمان های تجاری و اداری از این نوع کفپوش استفاده می شود. به غیر از وزن کم کف پوش های پی وی سی آسانسور، آسان بودن شست و شو و تمیز کردن آن نیز جزء مزیت های کفپوش pvc آسانسور محسوب می شود.

حتی در ساختمان هایی که تردد زیادی دارند، به راحتی می توان با یک طی نمدار، کف آسانسور را تمیز کرد. همچنین کف پوش های پلیمری آسانسور از لحاظ دوام و ماندگاری نیز امتحان خود را پس داده اند، این نوع از کفپوش ها آلودگی ها را در خود نگه نمی دارند و دچار پوسیدگی نمی شوند.

پارکت کابین آسانسور

این نوع از کفپوش های آسانسور به دلیل تنوع زیادی که در طرح و نقش دارند طرفداران بسیار زیادی نیز دارند. تنوع بسیار زیاد در طرح های پارکت کف آسانسور، باعث شده است که هر نوع سلیقه ای را راضی نگه دارند.

همچنین قیمت پارکت کف آسانسور به نسبت سایر کفپوش های آسانسور بسیار پایین تر است. بنابراین اگر به دنبال یک کفپوش آسانسور با قیمت مناسب، طراحی زیبا و دوام و ماندگاری بالا هستید، بهترین انتخاب برای شما پارکت کابین آسانسور است.

همچنین نصب پارکت در کف آسانسور بسیار آسان تر و سریع تر از سایر کفپوش ها است.

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

در آسانسور های هیدرولیک کنترل دقیق و درست جریان و فشار روغن بسیار مهم می باشد.راپچر ولو Rupture valve اگر از شیرهای موجود در هیدرولیک صنعتی که رایج اند استفاده کنیم، آن نتیجه مطلوب یعنی نرمی حرکت، ایمنی ، قفل مطلوب ، سهولت استفاده ، جمع و جور بودن و نهایتا قیمت مناسب را بدست نخواهیم آورد. به همین جهت استفاده از شیرهای مخصوص آسانسور مهم و لازم است . قطعه ایمنی که متصل به جک است و در مسیر عبور روغن قرار دارد، بطوریکه اگر مقدار روغن عبوری از سرعت نامی آسانسور بیشتر شود مانع عبور روغن شده و آسانسور را متوقف می سازد.

به شیر ایمنی جک ، شیر اطمینان یا شیرترکیدگی نیز می گویند. راپچر ولو آسانسور در واقع رابط بین شلنگ حامل روغن و جک هیدرولیک می باشد. در جک مستقیم راپچرولو در بالای جک و در جک غیر مستقیم راپچرولو در پایین جک یعنی بر روی سیلندر جک قرار می گیرد. روغن از طریق شیر ایمنی وارد جک یا از آن خارج می شود.اگر جک درون زمین یا بیرون کار گذاشته شود پایین یا بالا قرار گرفتن راپچر ولو هیدرولیک مشخص می شود.

راپچر ولو آسانسور چگونه کار می کند ؟

عملکرد این قطعه ایمنی به این صورت است که مقدار عبوری روغن را کنترل می کند و در حالتی که کابین سرعت بیش از اندازه داشته باشد و یا اینکه شیلنگ روغن پاره شود،باعث قطع حرکت روغن و توقف کابین می شود. زمان فعال شدن راپچر ولو هیدرولیک بدون شوک و با توقفی آرام مواجه می شود. راپچر ولو در کارخانه تنظیم می شود و مقدار ورود و خروج روغن در آن به صورت استاندارد تنظیم می شود اما پس از آنکه این قطعه در آسانسور هیدرولیک نصب شد ، نصاب آسانسور موظف است تا به وسیله پیچ تنظیمی که در این قطعه قرار داده شده است آن را به گونه تنظیم کند که سرعت و عملکرد آسانسور در همه شرایط مناسب باشد.

تنظیم نهایی توسط نصاب آسانسور و بر اساس سرعت اسمی آسانسور یعنی ۰٫۳ متر بر ثانیه تنظیم می شود.به طور مثال اگر سرعت نامی آسانسور هیدرولیک به سمت پایین ۰٫۶ متر بر ثانیه باشد می بایست شیر اطمینان ، قابلیت توقف آسانسور را در حداکثر سرعت ۰٫۹ متر بر ثانیه داشته باشد. دامنه دبی روغن در راپچر ولو آسانسور هیدرویک از ۳۰ الی ۳۰۰ لیتر بردقیقه می باشد. مدت زمانی که شیر ایمنی وارد عمل می شود نباید بیشتر از سی ثانیه طول بکشد. اگر چنانچه شیلنگ روغن پاره شود و یا سرعت آسانسور از مقدار مجاز بیشتر شود ، شیر اطمینان وارد عمل شده و کابین را متوقف می کند. در استانداردهای جدید شاهد آن هستیم که علاوه بر شیر اطمینان در آسانسورهای هیدرولیک از ترمز اطمینان (پاراشوت) نیز استفاده می شود. در خصوص شیلنگ انتقال روغن نیز باید این نکته را یاد آور شوم که این شیلنگ از پاوریونیت تا سیلندرنیز باید بتواند حداقل فشار کار سیستم با بیش از ¼ را تحمل نماید و در این فشار دچار تخریب و آسیب نشود.

نکته مهم:اگر بخواهیم گریزی به سیستم کششی بزنیم و عملکرد این قطعه یعنی راپچر ولو آسانسوررا در آسانسور کششی مثال بزنیم می بایست راپچر ولو را معادل گاورنر در آسانسور کششی قرار دهیم. این شیر زمانی که شیلنگ رابط پاوریونیت و جک هیدرولیک به هر دلیلی آسیب ببیند و بترکد آسانسور با سرعت زیادی شروع به حرکت به سمت پایین می کند و به دلیل شتاب زمین (g) لحظه به لحظه به سرعت آن افزوده می ش

روش نصب راپچر ولو هیدرولیک

این شیر دقیقا پس از جک نصب شده سپس شیلنگ ارتباطی بین جک و پاوریونیت نصب گردد. اتصال جک به راپچر ولو آسانسوراز طریق اتصال صلب مانند مغزی انجام می گیرد. سایز پورت ورود و خروج راپچر ولو  ۱ اینچ است. در صورت وجود بیش از یک جک در سیستم راپچر ولو هری ک از جک ها باید با یک شیلنگ ارتباطی از پورت B مطابق شکل زیر به هم متصل گردند . سایز  جهت شیلنگ ارتباط کافیست. یک تکنسین فنی آسانسور باید این اطلاعات را بداند.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

وش باتن یا شستی ، وسیله ای است با مکانیزم ساده سوئیچی که برای کنترل کردن پروسه یک سیستم عملیاتی و یا یک دستگاه به کار می رود. جنس بدنه و قسمت های مختلف پوش باتن معمولا از پلاستیک یا فلز یا باکالیت مقاوم و سخت و پلاستیک ساخته می شود.  پوش باتن های فلزی و پلاستیکی دارای کنتاکت کمکی هستند.

سطح پوش باتن که اصطلاحاً سری پوش باتن نیز نامیده می شود یا صاف و مسطح و یا گود است به گونه ای که حالت انگشت شست را دارا است و یا کله قارچی است که گاهی کلید هم برای قفل کردن تجهیز دارد. سری پوش باتن به شکل گرد یا مربعی ساخته می شود.

 

  دکمه یا سری پوش باتن به شیوه های زیر فشار داده می شود:

  • فشار دادن با انگشت شست و به صورت سطحی
  • فشار دادن عمیق
  • ضربه زدن
  • مشت زدن

 

  • عملکرد پوش باتن اشنایدر

 پوش باتن غالبا یک فنر داخلی دارد تا زمانی که فشار داده شد و عمل مورد نظر را انجام داد، به صورت خودکار به حالت اولیه خود برگردد. در نمونه قفل شو، پوش باتن پس از فشردن، قفل شده و تنها در صورت چرخاندن سری کله قارچی مانند XB5AS542 در جهت عقربه های ساعت آزاد شده و به حالت اولیه باز می گردد.

در نمونه قفل شو کلید دار مانند XB4BS9442، می توان توسط کلیدی که روی سری کله قارچی تعبیه شده، پوش باتن را قفل کرد تا به هیچ وجه اجازه فشرده شدن و عمل کردن را نداشته باشد. این کاربرد در مناطق عملیاتی حیاتی استفاده می گردد تا تنها افراد واجد شرایط امکان دسترسی به پوش باتن را داشته باشند.

  • انواع پوش باتن اشنایدر

   برای فرمان قطع و وصل به کنتاکتورها معمولاً از شستی یا پوش باتن استفاده می شود. شستی ها کلیدهای لحظه ای هستند با فشار به یک دکمه تیغۀ هادی حرکت کرده و دو کنتاکت را به هم وصل یا از هم جدا می کند. معمولاً این فرمان توسط دست انسان انجام می گیرد. در بعضی از دستگاه ها از پدال (فرمان باپا) و حرکت های مکانیکی دستگاه و ماشین (میکروسوئیچ) هم استفاده می کنند. معمولاً در مدار فرمان از دو نوع شستی استفاده می شود: شستی وصل (استارت) و شستی قطع (استپ) و ترکیب هر دو. در ادامه انواع پوش باتن اشنایدر بررسی می شود.

۱-شستی استارت (START)

   شستی که پس از تحریک یا فشار دادن، کنتاکت قطع را وصل می کند شستی استارت نامیده می شود. به عبارت دیگر شستی استارت در حالت عادی باز بوده با فشار دادن به صورت لحظه ای بسته می شود. در شستی استارت، با برداشتن فشار دست از روی آن کنتاکت مجدداً باز می شود در داخل شستی استارت یک فنر قرار گرفته است که موجب بازگشت آن می گردد. معمولاً رنگ شستی استارت سبز یا مشکی است.

۲-شستی استوپ (STOP)

   شستی که پس از تحریک یا فشار دادن، کنتاکت وصل را قطع می کند شستی استوپ نامیده می شود. به عبارت دیگر شستی استوپ در حالت عادی بسته بوده با فشار دادن به صورت لحظه ای باز می شود. در شستی استوپ، با برداشتن فشار دست از روی آن کنتاکت مجدداً بسته می شود در داخل شستی استوپ یک فنر قرار گرفته است که موجب بازگشت آن می گردد، اما مدار کنتاکتور با استفاده از تیغه کمکی (کنتاکت باز) به حالت وصل باقی می ماند. اگر از کمکی استفاده نشود مدار ناپایدار می شود.

   البته وقتی که کنتاکتور وصل را به وسیله استوپ قطع کنیم، این موضوع را می توان زمانی که جریان برق شبکه قطع می شود، مشاهده کرد که چگونه مدار کنتاکتور قطع و با برقرار شدن جریان برق کنتاکتور وصل نمی شود مگر اینکه دوباره مدار را استارت کنیم.معمولاً رنگ شستی استوپ قرمز می باشد.

۳- شستی استارت – استوپ دوبل 

   شستی استارت استوپ ترکیبی از شستی استارت و شستی استوپ است. به طور کلی برای هر شستی می توانیم از یک شماره دو رقمی استفاده کنیم.

   شمارۀ سمت راست (یکان) تعداد تیغه های بسته یعنی استوپ ها و شمارۀ سمت چپ (دهگان) تعداد تیغه های باز یعنی تعداد استارت ها را مشخص می کند مثلاً شستی استوپ استارت دوبل با شمارۀ ۱۱ و شستی استارت تکی با شمارۀ ۱۰ و استوپ تنها با شمارۀ ۰۱ شناسایی می شوند و عدد ۳۲ مشخص کننده یک شستی مرکب است که پنج تیغه دارد سه تای آنها استارت و دو تای دیگر استوپ هستند. جهت فلش روی علامت اختصاری شستی ها تعیین کننده جهت نیرو برای برگشت فنر به جای اولش را مشخص می نماید.

   در رسم نقشه های برقی به طور معمول بیشتر دستگاه ها را در حالت قطع (خاموش نرمال) و اتصال تیغه ها را از سمت چپ به راست می کشند. نقشه های اتصال در صورت امکان به شکل عمودی به ویژه برای مدارهای فرمان رسم می شوند.

شستی استارت استوپ دوبل اشنایدر
        شستی استارت استوپ اشنایدر

 

  • ساختمان پوش باتن اشنایدر

   ساختمان شستی ها مجموعه ای از پیستون، فنر باز گرداننده و مجموعه کنتاکت ها است. در شکل زیر یک شستی فشاری باز (NO) به تصویر کشیده شده است که در حالت باز هیچ جریانی از آنها عبور نمی کند. زمانی که  فشار روی شستی قطع شود پیستون به کمک فنر به موقعیت باز بر می گردد.

عملکرد پوش باتن اشنایدر NO
                  عملکرد پوش باتن اشنایدر NO

    شستی های بسته (NC) مانند شکل زیر، به منظور باز و بسته کردن یک مدار مورد استفاده قرار می گیرد. کنتاکت ها به صورت عادی بسته بوده و امکان جاری شدن جریان در مدار کنترل وجود دارد. با فشرده شدن شستی کنتاکت ها باز شده و مانع ورود جریان به مدار کنترل می شود. این نوع شستی ها از نوع اتصال آنی هستند چون کنتاکت ها تا زمانیکه پیستون فشار داده شود باز است.

عملکرد پوش باتن اشنایدر NC
                عملکرد پوش باتن اشنایدر NC

    شستی ها طوری ساخته می شوند که وقتی یک شستی در حالت استارت است، برای مدار دیگر می تواند استوپ باشد. شستی های فشاری دارای کنتاکت های باز (NO) کنتاکت های بسته (NC) هستند. در برخی موارد هر دو کنتاکت باز و بسته در یک شستی بکار رفته است. شستی های فشاری ۲۲ میلی متری می تواند حداکثر ۶ مدار را کنترل کند اما شستی های فشاری ۳۰ میلی متری در بیشترین حالت ۱۶مدار را کنترل می کند.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

فتوسل پرده ای

فتوسل پردهای آسانسور، توضیحات

پرده های درب مادون قرمز سری ES برای محافظت در برابر بسته شدن درب ناخواسته در انواع آسانسور مسافری و باری با استفاده از 96 یا 154 پرتو نور غیب برای کشف هر نوع جسم خارجی که مانع منطقه بین لبه سکو و دروازه آسانسور است ، کار می کند. در صورت تشخیص یک مورد ، چراغ پرده مانع از حرکت ماشین آسانسور تا زمان پاک شدن آن می شود. اگر آسانسور از قبل در حال حرکت باشد و پرده Light یک انسداد جدید را تشخیص دهد ، سیستم بلافاصله موتور آسانسور را متوقف کرده و از حرکت بیشتر تا زمانی که شیء پاک نشود جلوگیری می کند. ما 4 مدل پرده سبک را برای انتخاب مناسب برای محافظت از درب آسانسور قابل انعطاف و قابل اطمینان ارائه می دهیم. پرده های سبک ما با انواع مختلفی از گزینه ها و ویژگی ها همراه است.

قیمت انواع سنسور نوری دومتری درب آسانسور

مشخصات و قیمت فنی سنسور نوری درب آسانسور بشرح زیر می باشد:

  • راه حل های هوشمند سیستم برای محافظت از درب آسانسور
  • پاسخگویی به خواسته های متنوع و سفارشی
  • کیفیت بالا , قیمت عالی. (برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید)
  • توانایی ضد تداخل شدید نور، کار در محیط های مختلف.
  • پاسخ سریع ، حساسیت بالا ، عملکرد محافظت قوی.
  • نصب ، تنظیم و نگهداری آسان.
  • تفاوت فتوسل چشمی با پرده ای در چیست؟

    کار هر دوی این فتوسل ها یکی میباشد فقط تفاوتی که نسبت به هم دارند در اندازه یا ارتفاع لیزرها میباشد پرده های چشمی قفط به یک نقطه از درب (معمولاً  از وسط به پایین درب) بسته می شود و فقط یک نقطه از درب را پوشش میدهد ولی فتوسل های پرده ای بصورت تمام قد (که استاندارد ارتفاع درب های آسانسور ۲ متر می باشد) بسته شده و مسافر از هر جای درب که وارد کابین آسانسور شود این سنسور های پرده ای عمل میکنند و نمی گذارند تا درب آسانسور بسته شود بدین صورت مسافر براحتی وارد کابین آسانسور می شود. نصب هر دو نوع از فتوسل های فوق خیلی آسان می باشد.

     

    قطعات تشکیل دهنده فتوسل چشمی و فتوسل پرده ای؟

    اجزای فتوسل چشمی یا نقطه ای: یک پاور + دو سیم که سر آنها لیزر کار گذاشته شده است که در دو طرف درب کار گذاشته می شود

    اجزای تشکیل دهنده فتوسل پرداه ای آسانسور:  یک پاور + دو میله آهنی به ارتفاع دو متر که در درون این میله ها سنسور کار گذاشته شده است(فاصله سنسورها از همدیگر حدوداً ۲ سانتی متر میباشد) و اینها هرکدام روبروی هم به لبه کناری درب ها وصل می شوند

     

    در ایران سنسورهای مختلفی از  برندهای برتر ایرانی و خارجی وجود دارد از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنسور نقطه ای آرمان فراز

  • فتوسل پرده ای amg ایرانی

  • فتوسل چشمی و پرده ای ماموت

  • سنسور نوری RTH

  • پرده نوری وکو چین

  • سنسور پرده ای ant چین

  • فتوسل پرده ای آدالیفت ترکیه

  • فتوسل پرده ای سونار ترکیه

  •  فتوسل پرده ای جنتا ترکیه

  •  
  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

معرفی ریل راهنما آسانسور

در پاسخ به این سوال که ریل آسانسور چیست، می‌توان به این جزئیات فنی اشاره کرد: ریل راهنما (elevator guide rails)، یکی از لوازم آسانسور است که مسیر حرکت کابین و وزنه‌ی تعادل را مشخص و پیمایش را به مسیری عمودی محدود می‌کند. همچنین اثر نیروهای دینامیکیِ متغیر و خارج از مرکز (مانند بار نامتعادل، جابه‌جایی مسافرین درون کابین در حال حرکت، ترمز اضطراری و …) را کنترل و از انحراف و حرکات افقی که منجر به لرزش، تنش و نوسانات پاندولی می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

عدم حرکت روان در مسیر ریل راهنما علاوه بر ایجاد حس ترس و نا‌امنی برای مسافران، در مکانیزم ایمنی اختلال ایجاد کرده و در درازمدت به سیستم کلی آسانسور صدمه می‌زند.

اجزای سازنده ریل راهنما آسانسور

هر ریل راهنما از اتصال متوالی چندین ریل صلب به یکدیگر به وجود می‌آید. هر قطعه ریل معمولا ۵ متر طول دارد و با استفاده از پشت‌بند، فاق و زبانه به ریل‌های مجاور پیچ و مهره شده تا یک ریل راهنما‌ی واحد به ارتفاع چاه آسانسور به وجود آید.

کابین و قاب وزنه‌ی تعادل هر یک حداقل توسط دو ریل راهنما هدایت می‌شوند که در فواصل معین بوسیله گیره (لقمه) به براکت‌های فلزی متصل می‌گردند. بنابراین، براکت‌ ریل ها پایه‌هایی هستند که ریل راهنما را به دیواره‌ی چاه یا سازه متصل می‌سازند.


برخی دیگر از اجزای ریل راهنما نیاز به توضیحات بیشتر دارند:

لقمه ریل آسانسور: لقمه‌ها قطعاتی هستند که وظیفه اتصال ریل را به براکت دارند. این قطعات در وضعیت آب و هوایی متفاوت امکان انبساط و انقباض را به ریل‌ها می‌دهند و اگر ساختمان دچار نشست شود، اختلالی در عملکرد ریل‌ها ایجاد نمی‌شود. لقمه ریل آسانسور با نام لقمه پیچ هم شناخته می‌شود و در دو نوع معمولی و سرخود هستند و بسته به نوع ریل، باید لقمه مناسب تهیه شود.

شابلون ریل آسانسور: برای نصب ریل آسانسور، علاوه بر ساعت ریل، می‌توان از شابلون ریل هم استفاده کرد. در این روش برای نصب ریل‌ها از شابلون ریلی استفاده می‌شود که برای ساخت آن از نبشی صنعتی شماره 5 و 6 استفاده می‌شود. سپس شابلون را به دو تیغه ریل، ثابت می‌کنند و وجود انحراف احتمالی ریل‌ها بررسی می‌شود.

روغن ریل آسانسور: روغن برای نرم و روان کردن حرکت کابین روی ریل استفاده می‌شود و برای اینکه ریل آسانسور همیشه چرب باشد، روغندانی روی کابین آسانسور نصب می‌شود و اجزای داخل روغندان، کار ریختن و چرب کردن ریل آسانسور را دارند. روغن استفاده شده باید مرغوب باشد و در هر سرویس دوره‌ای آسانسور باید میزان آن بررسی شود تا درصورت کم شدن این روغن، دوباره روغنکاری انجام شود. چگالی که برای روغن آسانسور توصیه می‌شود، 10 است.

کفشک ریل آسانسور: کفشک ریل آسانسور در دو نوع لغزشی و اصطکاکی ساخته می‌شود و قطعه‌ای از آسانسور است که امکان لغزیدن کابین و وزنه تعادل را روی ریل آسانسور امکان‌پذیر می‌کند. به این ترتیب در ایجاد کیفیت مناسب برای حرکت اسانسور را فراهم می‌کند.

 

انواع ریل راهنما برحسب اندازه

انتخاب اندازه ریل راهنما بر اساس ارتفاع و ظرفیت اسمی آسانسور انجام می‌گیرد؛ بدین صورت که با افزایش ظرفیت یا ارتفاع، ضخامت و ارتفاع تیغه و عرض بال نیز افزایش می‌یابد و همین موضوع مبنای نام‌گذاری و سایز‌بندی ریل‌ها شده است. همچنین در بیشتر مواقع به دلیل اهمیت بالای ضخامت تیغه، فقط از عدد ضخامت تیغه برای تعیین اندازه ریل استفاده می‌شود.

به این ترتیب، متداول‌ترین انواع ریل آسانسور بر حسب اندازه در ایران T5، T9، T90، T16 هستند. همچنین بر اساس شکل سطح مقطع، ریل راهنما آسانسور شکل‌های دیگری دارد: ال شکل (L-shaped)، شکل توخالی (hallow- shaped). این دو نوع از ریل‌ها، قیمت کمی دارند و برای ایفای نقش ایمنی مناسب نیستند، بلکه بیشتر برای ایجاد تعادل طرفین آسانسور استفاده می‌شوند. همچنین در آسانسورهای با سرعت متوسط و بالا این دو نوع ریل استفاده نمی‌شوند.

انواع ریل راهنما آسانسور براساس نحوه تولید

ریل‌های راهنما به صورت نورد گرم (Cold Rolling) یا کشش سرد (Hot Rolling)ساخته می‌شوند. در سیستم نورد‌گرم فولاد خمیری مذاب در کوره‌های نورد، از بین چند مجموعه غلتکِ در حال چرخش عبور کرده و با کاهش متوالی مقطع، نهایتا به فرم هندسی مورد نظر تبدیل و پس از سرد شدن، پرداخت می‌شوند.

در سیستم کشش سرد، ورق فلز با استفاده از تکنیک‌های خمکاری (ماشین‌کاری) به شکل ریل درمی‌آید. ریل‌های کشش سرد معمولا از کیفیت سطح بالاتری برخودارند ولی نسبت به ریل‌های نورد‌گرم ساختار شکننده‌تری دارند، به همین دلیل اغلب در ریل راهنمای قاب وزنه‌ی تعادل و یا ریل راهنمای کابین در آسانسورهایی با سرعت کمتر از ۱ m/s استفاده می‌شوند.

  • fatemeh rahmdell