elavatoor

۱۵ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رمز اضطراری یا پاراشورت از مهم ترین و حیاتی ترین قسمت های آسانسور جهت متوقف کردن کابین یا وزنه تعادل است. ترمز اضطراری در دو نوع یک طرفه و دو طرفه طراحی شده و در آسانسورها نصب می شود. پاراشوت یک طرفه قابلیت توقف آسانسور را فقط در زمان سقوط آسانسور دارد؛ و نوع دو طرفه می تواند هنگام بالا رفتن و سقوط آسانسور آن را متوقف کند. چنانچه نوع ترمز اضطراری یک طرفه است باید روی گاورنر در موتورخانه جهت پرخشی که باعث عملکرد پاراشوت می شود، نشانه گذاری گردد. با این مطلب همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد کارایی و وظیفه، اجزا و نحوه نصب پاراشوت آسانسور کسب کنید.

پاراشوت یا ترمز اضطراری آسانسور چیست ؟

پاراشوت یا ترمز اضطراری آسانسور چیست ؟
پاراشوت یا ترمز اضطراری آسانسور چیست ؟

ترمز اضطراری آسانسور قطعه ای است که در زیر یوک کابین آسانسور یا در دو طرف آن قرار می گیرد و با کمک دو فکی خود قابلیت متوقف کردن کابین را روی ریل ها دارد. بیشترین کاربرد پاراشوت ها در زمانی است که آسانسور به هر دلیلی سرعتی بیشتر از سرعت حد مجاز دارد و پاره شدن سیم بکسل و سقوط آسانسور وجود دارد.

وظیفه و کارایی پاراشوت آسانسور چیست؟

 وظیفه و کارایی پاراشوت آسانسور چیست؟
وظیفه و کارایی پاراشوت آسانسور چیست؟

حرکت کابین آسانسور توسط سیم بکسل یا زنجیرهای آویزان شده به سمت بالا و پایین صورت می گیرد. در زمان قطعی برق یا سقوط آسانسور برای توقف آسانسور از سیستم ایمنی ترمز  یا پاراشوت استفاده می شود. وقتی که سرعت کابین بیشتر از یک متر بر ثانیه برسد، سیستم پاراشوت شروع به کار کرده و طی فرآیندی کابین را متوقف می کند.

این پاراشوت توسط گاورنر یا سیستم کنترل کننده سرعت بالا در زمان هایی که سرعت آسانسور از حد مجاز بیشتر است، فعال می گردد. ترمز اضطراری از گاورنر دستور توقف کابین را دریافت کرده و فعال می شود؛ در نتیجه روی رایل های راهنمای کابین یا وزنه تعادل قفل شده و حرکت آسانسور را متوقف می کند. به طور کلی وظیفه پاراشوت توقف کابین آسانسور در مواقع خطر و جلوگیری از آسیب های احتمالی به مسافران است.

اجزای تشکیل دهنده پاراشوت در آسانسور

اجزای تشکیل دهنده پاراشوت در آسانسور
اجزای تشکیل دهنده پاراشوت در آسانسور

سیستم ترمز اضطراری یا پاراشوت در آسانسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است که می تواند در جهت توقف آسانسور عمل خوبی داشته باشد. روی بدنه اصلی پاراشوت قطعات قفل کننده و فک های اصطکاکی نصب می شوند. عمل ترمز توسط قطعات قفل کننده انجام می شود و فک های اصطکاکی به طور مستقیم با ریل درگیر هستند. ترمز اضطراری وظیفه اهرم بندی بین دو ترمز ایمنی را برعهده دارد؛ سایر قطعات پاراشوت به شرح زیر است.

  • پاراشوت (سیفتی گیر)
  • گاورنر آسانسور
  • پاراشوت فلکه ته چاه
  • کنتاکت‌های ایمنی
  • سیم بکسل گاورنر
  • وسیله ایمن برقی
  • اهرم فرمان
  • فنرهای نگهدارنده
  • فنرهای مستهلک کننده انرژی

چگونگی عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور

چگونگی عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور
چگونگی عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور

ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسورها عملکرد بسیار ساده ای دارد و در مواقعی که احتمال سقوط آسانسور وجود دارد فعال می شود. مکانیزم عملکردی این ترمز به این شکل است که زمانی که آسانسور سرعتی بیش از حد استاندارد دارد، سیم بکسل متصل به گاورنر از حرکت می ایستد به دنبال توقف سیم بکسل، اهرم متصل به ترمز ایمنی فعال می شود. در نتیجه این تغییرات در سرعت های بالا فک های پاراشوت سبب ایجاد اصطکاک کابین شده و کابین متوقف می شود.

انواع ترمز ایمنی یا پاراشوت در آسانسور

انواع ترمز ایمنی یا پاراشوت در آسانسور
انواع ترمز ایمنی یا پاراشوت در آسانسور

امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی آسانسورهایی با سرعت بسیار بالا نیز تولید شده اند؛ بنابراین هر نوع آسانسور پاراشوت یا ترمز اضطراری مخصوصی نیاز خواهد داشت. در صنعت آسانسور ترمز اضطراری عملکردهای مختلفی دارد که بر این اساس انواع پاراشوت شامل پاراشوت با عملکرد آنی، ضربه گیر و تدریجی ساخته می شوند.

پاراشوت با عملکرد آنی (لحظه ای)

این نوع پاراشوت در دو نوع شانه ای و غلطکی وجود دارد عملکرد این ترمز به این شکل است که به طور مستقیم و به سرعت فک ها به ریل ها برخورد می کنند و تاثیر آن روی کابین به صورت آنی احساس می شود.

پاراشوت با عملکرد ضربه گیر

شدت ترمز به کابین و قاب وزنه در این نوع پاراشوت ها بسیار شدید است؛ بنابراین در این سیستم ترمز از ضربه گیرهای مستهلک شونده به کار می رود تا مقدار زیادی از شدت ضربات خنثی شود. در نتیجه استفاده از پاراشوت با عملکرد ضربه گیر، نیروی کمتری به مسافران و کابین آسانسور وارد می شود.

پاراشوت با عملکرد تدریجی

در عملکرد تدریجی پاراشوت، به آرامی و ملایمت فک ها روی ریل ها قرار می گیرند؛ در این نوع پاراشوت ها کاهش سرعت آسانسور به آرامی انجام شده و اثر نیروی وارد به کابین ، وزنه تعادل  و مسافران کاهش می یابد. توقف آسانسورهای مجهز به پاراشوت های با عملکرد تدریجی با زمان بیشتر و تاثیر کمتری به فک ها انجام می شود.

موارد مهم استاندراد پاراشوت آسانسور چیست؟

موارد مهم استاندراد پاراشوت آسانسور چیست ؟
موارد مهم استاندراد پاراشوت آسانسور چیست ؟

مطابق بند ۹-۸ استاندارد ملی آسانسورهای برقی، هر کابین آسانسور باید به ترمز ایمنی (پاراشوت) مجهز باشد که بتواند در جهت حرکت رو به پایین عمل کند، کابین را با بار نامی در سرعت درگیری کنترل کننده مکانیکی اضافه سرعت (گاورنر) متوقف کند و قادر باشد در زمان جدا شدن کابین از سیستم تعلیق و با در گیر شدن به ریل های راهنما، آن را در جا نگه دارد. سایر موارد مهم استاندارد آسانسور به شرح زیر است:

  1. اگر در آسانسور از چند ترمز اضطراری استفاده می شود باید همه آن ها دارای عملکرد تدریجی باشند.
  2. نباید پاراشوت ها توسط برق، هیدرولیک و پنوماتیک فعال شود و استفاده از این روش ها ممنوع است.
  3. چنانچه سرعت کمتر یا مساوی یک متر بر ثانیه باشد، می توان پاراشوت وزنه تعادل یا ورنه تعادلی-کششی را بوسیله تجهیزاتی غیر از گاورنر فعال کرد.
  4. شیب کف کابین در صورت عملکرد پاراشوت تا ۵% مجاز است (چه با بار یکنواخت توزیع شده چه بی بار)
  5. سرعت عملکرد گاورنر حداقل ۱۱۵% سرعت نامی و حداکثر معادل مقادیر آن در پاراشوت های مختلف، متفاوت است.

علت فعال شدن بی موقع پاراشوت چیست؟

علت فعال شدن بی موقع پاراشوت چیست؟
علت فعال شدن بی موقع پاراشوت چیست؟

وقتی به دلایل مختلفی چون خرابی ترمز موتور یا پاره شدن سیم بکسل در سیستم حرکتی آسانسور خللی ایجاد شود پاراشوت یا ترمز اضطراری فعال شده و با ایجاد اصطکاک در کابین آسانسور سبب توقف آن می گردد. به طور کلی توقف حرکت آسانسور مربوط به فعال شدن پاراشوت است و یک علت مهم فعال شدن بی موقع پاراشوت افزایش سرعت بی از حد مجاز کابین آسانسور است که ناشی از وجود نقص الکتریکی و مکانیکی در سیستم آسانسور می باشد.

نحوه نصب پاراشوت و محل نصب آن کجاست؟

نحوه نصب پاراشوت + محل نصب
نحوه نصب پاراشوت + محل نصب

محل نصب پاراشوت ها در بالا یا پایین کابین آسانسور است؛ به طوری که فک های آن به سمت پایین قرار می گیرند. برای نصب پاراشوت مراحل زیر باید به دقت انجام شود.

مرحله اول نصب پاراشوت

نحوه نصب پاراشوت کابین آسانسور به این صورت است که در زیر یوک پایین در محل جای کفشک باید پاراشوت چپ یا راست به وسیله پیچ و مهره ۱۲ بسته شود. برای این کار باید بر اساس آکس کفشک های رایج بازار فاصله مرکز تا مرکز سوراخ روی بدنه پاراشوت ۱۷ سانتیمتر لحاظ گردد.

نکته: برای اینکه در هنگام نصب پاراشوت، پیچ آلنی به راحتی با دست باز و بسته شود باید پیچ آلنی روی فک پاراشوت یکبار باز و بسته شود این کار باید قبل از بستن بدنه پاراشوتی که در سمت سیم بکسل گاورنر قرار دارد انجام شود.

مرحله دوم نصب کفشک ها

در این مرحله باید فک های پاراشوت با دو طرف ریل آسانسور درگیر شوند برای این کار با دست فک های ترمز اضطراری را به سمت بالا فشار دهید. سپس باید در زیر پاراشوت کفشک ها نصب شوند؛ پس از اتمام کار باید ریل در وسط فک ها قرار گرفته باشد. نکته مهم اینکه فاصله بدنه پاراشوت از لبه ریل کمتر از یک سانتی متر نباشد.

مرحله سوم نصب رابط پاراشوت ( پروفیل یا قوطی ۲/۵*۲/۵۰ )

برای نصب رابط پاراشوت باید ابتدا از قسمت پشت ترمز اضطراری، جاقوطی ها را باز کنید؛ سپس اندازه فاصله پشت تا پشت پاراشوت ها را بدست آورید. در گام بعدی باید نیم سانتیمتر از اندازه بدست آمده کم کنید و در همین اندازه رابط را برش دهید و سپس به طور همزمان رابط پاراشوت و جاقوطی ها را در پشت ترمز اضطراری ببندید.

مرحله چهارم نصب دسته پاراشوت آسانسور

روی فک های هر پاراشوت سوراخی تعبیه شده که توسط پیچ آلنی موجود بر روی یکی از این فک ها دسته پاراشوت به یکی از این فک ها متصل میشود ( بستگی به محل سیم بکسل گاورنر دارد ) طرف دیگر دسته پاراشوت پیچ نمره ۱۲ وجود دارد که به یکی از سوراخ های یوک بالا یا پایین بسته میشود ( بستگی دارد دسته پاراشوت بلند یا کوتاه باشد ) و فنری در زیر این پیچ موجود میباشد که میبایست توسط بست زیر فنر تنظیم شود به طوری که در حالت عادی این فنر فک های پاراشوت را به سمت پایین تحت فشار قرار دهد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

طراحی و پیاده سازی شفت آسانسور و در نهایت بتون‌ریزی آن اغلب یکی ازمواردی مهمی است که  باید به هنگام طراحی سازه ساختمان ها و در واقع  به عنوان بخشی از کار فونداسیون یا بلافاصله پس از فونداسیون، بایستی که اقدام به اجرای آن نمود. اشتباه در طراحی آن ممکن است، منجر به خطا در پیاده سازی و نصب آسانسور شود؛ لذا در بیشتر پروژه های عمرانی، شفت آسانسور  بخش اصلی آن به حساب می آید.

شفت ها عناصر مکانیکی دوار هستند که برای انتقال قدرت دستگاه رانندگی به مکان مورد نظر طراحی شده اند. بیشتر اوقات، آنها به چرخ دنده ها یا قرقره هایی محکم مجهز شده اند که توسط گوه که یک ابزار مکانیکی مثلثی شکل است یا کلیدهای fitting متصل و نصب شده اند.

در حین کار، شفت تحت تنش های پیچشی (به دلیل گشتاور) و تنش های خمشی (به دلیل وزنی که دارد و وزن خود عناصر داخلی) قرار می گیرد، که باعث ایجاد تنش های فشاری پویا و متناوب در لایه سطحی می شود. به طور کلی، شفت همیشه از قطرهایی با ابعاد متفاوت طراحی و ساخته می شود.

به دلیل بارهای دینامیکی ترکیبی، شفت ها به شکل گیری و منعکس نمودن ترک های  ناشی از خستگی که معمولاً در سطح  شروع می شوند بسیار حساس هستند. در نتیجه، وضعیت سطح شفت بسیار مهم است (زبری، ساختار کوچک، تنش های سطحی باقی مانده).

شفت آسانسور از چه اجزائی تشکیل شده است؟

  • پیت آسانسور که اصطلاحا به آن چاه هم گفته می شود و البته منظور از این اصطلاح شفت یا همان چاه آسانسور نیست، بلکه مقصود از آن پایین ترین قسمت آسانسور؛ در واقع انتهایی ترین نقطه ی آن می باشد. به عبارتی گودال آسانسور فرورفتگی زیر سطح پایین ترین فرود یا چاهک است که به کف آسانسور، یعنی کف ایستگاه اجازه می دهد تا با سطح پایین ترین فرود هم سطح شود.

کالسکه یا زنجیر ، که ماشین را نگه می دارد ، فضای زیر کف ماشین را احاطه می کند. این بدان معناست که موادی که در زیر کف خودرو قرار دارند باید برای ایجاد تراز مناسب در کف قرار بگیرند. ممکن است نیاز به افزایش عمق گودال برای ایجاد یک فضای ایمن در زیر خودرو باشد. کف گودال یک عنصر مهم طراحی آسانسور است، چرا که بیشتر نیروی وارد شده توسط آسانسور به کف گودال منتقل می شود. ممکن است نیاز به افزایش عمق گودال برای ایجاد یک فضای ایمن در زیر خودرو، به منظور محافظت از یک تکنسین در حین سرویس و تعمیرات زیر خودرو باشد؛

چاه آسانسور ٨ نفره

چاه آسانسور

  • تیر بالابر آسانسور به این موضوع اشاره دارد که از آن بالابر می توان در حین نصب برای پشتیبانی، بالا بردن و پایین آوردن اجزای آسانسور استفاده کرد. همچنین می تواند به عنوان نقطه ی اتصال دستگاه های جلوگیری از سقوط که توسط تکنسین های آسانسور استفاده می شود ، مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجا که الزامات مربوط به هر یک از این کاربردها بسیار متفاوت است، ویژگی های ساختاری و نصب تیر بالابر باید با مرجع صلاحیت دار و شرکت نصب آسانسور مورد بحث قرار بگیرد.
  • دیوار آسانسور (Rail wall)

آسانسورهای مسکونی به دلیل کاربری معمولی (LU/LA) دارای ظرفیت کمتری نسبت به آسانسورهای تجاری هستند و معمولا از طراحی ساده ای برخوردار هستند. این ساختار به دیوار و همچنین کف گودال نیرو وارد میکند.  نصب ریل های راهنمای آسانسور، جزء یکی از اولین مراحل نصب و راه اندازی آن است. به عبارتی، هنگامی که آسانسور نصب می شود، ریل های راهنما توسط صفحاتی به نام پشت بند ریل به یکدیگر متصل یا به اصطلاح چفت میشوند. این دیوار را، اصطلاحا Rail wall می نامند. ریل های راهنما دو عملکرد اصلی را انجام می دهند. ابتدا آسانسور را در صفحه ای موازی با ورودی های بالابر راهنمایی می کند. مورد دوم ایجاد سطحی است که ایمنی خودرو می تواند روی آن مستقر شود.

  • یکی دیگر از اجزای شفت آسانسور، فضای بالاسری است که اصطلاح علمی آن اورهد نام دارد. منظور از اورهد یا فضای بالای سری، فضایی در بالاترین کف ایستگاه آسانسور تا سقف چاله ی آسانسور در نظر گرفته می شود.این فضا برای فراهم آوردن مکانی برای آسانسور و ماشین آلات عملیاتی آن، زمانی لازم است که کف کابین با سطح تمام شده بالایی هم سطح باشد. به منظور محافظت از تعمیرکار به هنگام سرویس و تعمیرات، به هنگام کار بر روی ماشین باشد؛ در نتیجه باید به هنگام طراحی فضایی برای محافظت از تکنسین در نظرگرفته شود.

طراحی چاه (شفت)

طراحی شفت باید به گونه ای باشد که در برابر آتش از آسانسور در اثر آتش سوزی در هر یک از طبقات ساختمان محافظت کند. به این ترتیب آنها به شفت های محافظت شده تبدیل می شوند. اگر آنها ساختمانهای مقاوم در برابر آتش نداشته باشند، در نتیجه روزنه هایی شبیه  به دودکش که در آسانسور تعبیه می شود، ممکن است اجازه پخش آتش را از طریق جریانهای همرفت و شعله های آتش بدهد.

آنها می توانند منطقه ای برای مکان یابی مکانیسم بالابر ایجاد کنند ، اگرچه گاهی اوقات ماشین آلات بالابر در اتاقهای خارج از شفت قرار دارند.

کف چاله آسانسور

کف چاله آسانسور

ابعاد چاه آسانسور

آسانسورهای ما متناسب با ابعاد شفت آسانسور بین 5 فوت در 4 فوت و 5 فوت در 7 فوت است. طول شفت متوسط آسانسور 50 فوت است. به خاطر داشته باشید که برخی از انواع آسانسور به عمق گودالی حدود 4 فوت نیاز دارند. در محدوده 50 فوت، اکثر آسانسورهای مسکونی بین سه تا چهار توقف دارند. با این حال، اگر خانه شما بیش از چهار طبقه دارد ، ممکن است مجبور شوید یک دستگاه بزرگتر را در نظر بگیرید.

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

سیستم مکانیکی یک آسانسور ساده به مثابه یک قرقره (فولی) است که صرفا به کمک نیروی جاذبه زمین، جهت نیرو را عوض میکند نقش این قرقره را موتور آسانسور ایفا میکند. حال از یک سمت این قرقره کابین آسانسور معلق می باشد و از سمت دیگر آن قاب وزنه.

وزنه تعادل آسانسور چیست

این متن صرفا مقاله میباشد

وزنه تعادل آسانسور دچار فرسودگی نمی شود و از شرایط جوی تاثیر نمی گیرد. وزنه تعادل ها به وسیله نبشی و شاسی اصلی به صورت محکم بسته می شود تا در طی حرکت  آسانسور سقوط نکند. کفشک های لغزنده یا رولر به بالا و پایین گارد وزنه نصب می شود تا به راحتی در مسیر خود حرکت کند. اندازه گارد وزنه باید طوری ساخته شود که از حرکت های ناخواسته جلوگیری شود و در هنگام نصب آسانسور بدون کفشک راهنما بتواند معلق بماند که این کار باعث می شود فشار کمتری به کفشک های راهنما وارد شود و عمر آنها زیاد گردد. استفاده از کفشک های غلطکی یا همان رولردر گارد وزنه ضروری نمی باشد و گاهی در صورت وارد شدن نیروی قاب وزنه به این رولر ها چرخ آنها فشرده و صدای اضافی از آنها شنیده می شود.
اگر سیستم آسانسور به گونه ای انتخاب شود که نیاز به فلکه هرزگردی در بالای قاب وزنه باشد می بایست برروی این فلکه هرزگرد محافظ تعبیه نمود تا از خروج سیم بکسل ها از میان شیارهای سیم بکسل جلوگیری گردد.

طریقه محاسبات دقیق وزنه تعادل آسانسور چگونه است؟

وزنه تعادل که سیم بکسل آسانسور آن را حمل می‌کند تا وزن اتاقک آسانسور را خنثی کند؛ وقتی اتاقک آسانسور پایین می‌آید ، وزنه تعادل بالا می‌رود؛ و بالعکس . معمولاً از وزنه های ۳۵ کیلوگرمی بتنی با روکش پلاستیکی جهت پر شدن با بتن و محافظت از دست به هنگام حمل ، تشکیل می‌شود که درون قابی چیده شده‌ و بعد فیکس می شوند که در تکان های شدید مثلا موقع پاراشوت از قاب خارج نگردند. تعداد وزنه ها بستگی به ظرفیت و وزن کابین آسانسور دارد.

انواع وزنه تعادل آسانسور

  1. وزنه بتنی (خاک قرمز و سنگ آهن) 
  2. وزنه چدنی (برقی و دستی)
  3. وزنه گالوانیزه
 

وزنه تعادل آسانسور

قیمت وزنه تعادل آسانسور

 

 

 

 
 
 
  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

براکت آسانسور انواع مختلف دارد. بطوریکه اکثر شرکت‌ها و برندهای آسانسور در دنیا و ایران برای نصب آسانسور هیدرولیک و کششی از براکت‌های مخصوص به ریل‌های خود استفاده می‌کنند. معیارهای مختلفی در انتخاب براکت ریل آسانسور دخالت دارند. مهم‌ترین این فاکتورها عبارتند از:

براکت‌های انتخابی برای مراحل نصب آسانسور باید از مقاومت کافی و مطلوبی برخوردار باشد. انواع براکت‌ها را از نظر جنس آن‌ها می‌توان به سه نوع زیر تقسیم بندی نمود:

  • براکت نبشی
  • براکت ورقه آهنی
  • براکت ناودانی
  • نصب براکت ریل آسانسور

    نصب براکت ریل آسانسور برعهده‌ی پیمانکار نصاب آسانسور است. معمولا براکت آسانسور به یکی از ۳ مورد زیر اتصال پیدا می‌کند:

  • تیر فلزی تعبیه شده در دیوار چاه آسانسور
  • دیواره آجری
  • دیواره بتنی
  • روش مرسوم ریل‌گذاری در سیستم‌های آسانسور کششی در ایران، آهن کشی می‌باشد. آهن کشی یا همان اتصال براکت ریل آسانسور به اسکلت فلزی ساختمان از بهترین موارد برای نصب و حتی نظارت نصب آسانسور است. در این روش باید پیش از شروع اتصال براکت‌ها به دیواره چاه آسانسور ابعاد تیر‌ها، نوع و جنس تیر‌ها و در نهایت فاصله‌ی آن‌ها از یکدیگر را بررسی نمود. محل دقیق نصب براکت آسانسور بسیار حائز اهمیت است. چرا که پس از نصب براکت، مرحله بعد نصب ریل‌ راهنمای آسانسور است.  در صورتی که براکت‌ها به درستی و دقت کافی نصب نشوند، ریل‌های آسانسور نیز دچار مشکل خواهند شد که همین موضوع در نهایت منجر به کارکرد نادرست سیستم آسانسور و موتور آسانسور می‌شود.

    نکات مربوط به نصب براکت ریل آسانسور

    از جمله نکاتی که در انتخاب و نصب براکت ریل آسانسور باید به آن‌ها دقت نمود عبارت است از:

  • برای هر ریل راهنما حداقل باید یک براکت در نظر گرفته شود.
  • براکت‌های باید در فاصله معین و مشخصی از درب آسانسور نصب شوند.
  • براکت‌های ریل باید حتما نسبت به یکدیگر شاقول و گونیا باشند.
  • فاصله براکت‌ها حداقل ۱.۵ متر و حداکثر ۲.۵ متر است که نسبت به پارامترهای انتخاب براکت متغیر خواهد بود.
  • معمولا برای ریل کابین آسانسور از براکت اوتیسی کابین استفاده می‌شود.
  • در اغلب موارد برای ریل وزنه تعادل از براکت نبشی استفاده می‌شود.
  • فاصله‌ی براکت های ریل آسانسور باید به نحوی باشد که در هنگام فعال شدن ترمز اضطراری، ریل دچار لغزش، خمیدگی، پیچش و … نشود.
  • ریل‌های آسانسور به وسیله‌ی پیچ و مهره به براکت‌‌ها فیکس و متصل می‌شوند.
  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

یکی از مهمترین اجزای آسانسور، ریل آسانسور می باشد. ریل ، مسیری که کابین آسانسور و وزنه تعادل ، روی آن حرکت می کند را مشخص می کند. ریل از فولاد سخت تشکیل شده است. طول ریل های آسانسور معمولا 5 متر هستند و به شکل T  می باشند.

ریل آسانسور گرم و سرد

نحوه تولید ریل آسانسور در صنعت آسانسور در دو مرحله انجام می شود. در ابتدا شمش فولادی در دمای بالای حدودا ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد تا ۱۲۸۰ درجه سانتیگراد از طریق نورد به صورت سپری در می‌آید و در ادامه به دو روش ماشینکاری یا کشش سرد به محصول مورد نظر تبدیل می شود.

اشتباه اصلی در تقسیم بندی ریلهای آسانسور این است که آنها را به دو دسته ی ، ریل گرم و ریل سرد تقسیم می کنیم. محصول نهایی هیچ ارتباطی با حرارت ندارد بلکه تماما به نوع فرآیند تولید آنها بستگی دارد و پایه مقطع T شکل هر دو ریل به یک روش تولید می‌شود.

در مورد برتری هر کدام از ریل های آسانسور به دیگری نمی توان پاسخ قطعی داد زیرا شرایط خاص هر آسانسور و عوامل تأثیرگذار مانند طول مسیر و سرعت حرکت آسانسور در نوع ریل تاثیرگذار می‌باشد.

ولی توجه فرمایید که برای سازه های با ارتفاع بالا (بالای ۱۰ توقف) و آسانسورهای با سرعت بالای ۱.۶ متر بر ثانیه باید از ریلهای ماشینکاری شده استفاده شود؛ به دلیل آنکه در ریل های کشش سرد تیغه از سطح خیلی صاف و صیقلی برخوردار نیست و در زمان حرکت آسانسور لرزش و تکان های بیشتری به کابین وارد می شود؛ پس در نتیجه از نرمی حرکت آسانسور می کاهد.

استاندارد مربوط به ریل آسانسور ISO7465 می باشد.

توجه فرمایید ریل های کشش سرد با حرف A  نمایش داده می شود و ریل های ماشین کاری شده با حرف B  نمایش داده می شود.

متعلقات ریل آسانسور:

1.پشت بندها       2.براکت ها         3. لقمه ها         4.پیچ و مهره نمره 8

5.پیچ و مهره نمره 10             6. پیچ و مهره نمره 12

*توجه شود که متعلقات ریل آسانسور اگر آبکاری شده باشند از کیفیت بهتری برخوردار می شوند*

پشت بند چیست؟ پشت بند ریل آسانسور صفحه ای از جنس فلز که توسط پیچ و مهره های نمره ۸ ،۱۰ و ۱۲ ، دو ریل آسانسور را به یکدیگر متصل می‌کند . پشت بندها همراه با خود ریل آسانسور به فروش می رسند

براکت چیست؟ براکت قطعه فلزی می باشد که وظیفه آن اتصال میان سازه و ریل آسانسور می‌باشد. ریل های آسانسور توسط این قطعه به دیواره چاه متصل و نصب می‌شوند. براکت دو نوع اصلی دارد:  1.براکت کابین  2.براکت وزنه

در حال حاضر قیمت حدودی براکت کابل و براکت وزنه بین ۱۰ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان می باشد.

لقمه چیست؟  لقمه ها قطعات فلزی می باشند که معمولاً جنس فولاد و یا چدن می باشد که برای اتصال ریل ها به براکت ها به کار گرفته می شوند. نوع لقمه ها بستگی به نوع ریل استفاده شده در سازه شما دارد. انواع لقمه ها به شرح ذیل:

  1. لقمه T5
  2. لقمه T9
  3. لقمه 16

برندهای مطرح در زمینه ی تولید لقمه به شرح ذیل می باشد:

1.مبین           2.پرشیا

در حال حاضر قیمت حدودی لقمه ریل آسانسور بین ۱۵۰۰ تومان تا ۳۰۰۰ تومان می باشد.

نصب ریل اسانسور

در مرحله اول و قبل از نصب ریل های آسانسور، ابتدا باید چاه آسانسور شاقول شده و اندازه های آن مطابق با نقشه های طراحی شده تعیین و مشخص شود.

در ابتدا و انتهای هر ریل اسانسور 4 سوراخ جهت اتصال به یکدیگر وجود دارد، 2 ریل توسط یک صفحه (پشتبند)  و 8 پیچ به یکدیگر متصل می‌شوند. جوشکاری ریل‌ها به یکدیگر یا براکت ها به ساختمان، مجاز نمی باشد. ریل‌های راهنما به گونه‌ای باید به براکت‌ها متصل شوند که در صورت نشست ساختمان فاصله ایجاد شده قابل جبران باشد. ریل‌ها در محل اتصال به یکدیگر باید در یک‌ راستا قرار داشته و در محل بند ریل ها جلو یا عقب نباشند. در غیر این صورت در زمان حرکت کابین آسانسور در محل بند ریل ها تکان و ضربه ای احساس می شود. این موضوع با سرعت آسانسور نسبت مستقیم دارد بدین معنی که هر چه سرعت آسانسور بیشتر باشد باید دقت در نصب ریل اسانسور بیشتر شود. به عنوان مثال خطای نصب ریل تا حدود ۲ میلی متر در سرعت های زیر 0.۶ متر بر ثانیه نامحسوس بوده و در سرعت ۱ متر بر ثانیه خطای آن قابل حس است و در سرعت بیش از ۱٫6 متر بر ثانیه برای مسافرین آسانسور نگران کننده خواهد بود.

یکی دیگر از اجزا مهم پشتبند ها هستند. پشتبند صفحه ای فولادی صاف با 8 سوراخ است که دو ریل را به هم متصل می کند. هر ریل پشت بند مخصوص خودش را دارد. تراز بودن سطح پشت بند با ریل و محکم بودن آن بسیار مهم است. کم بودن استحکام پشتبند و نازک بودن تاثیر مستقیم بر حرکت آسانسور دارد. قبل نصب پشتند باید سطح ریل تمیز شده باشد تا از درستی اتصال پشتبند به سطح ریل اطمینان حاصل گردد. برای تمیزکاری سطح ریل اسانسور از سنباده می توان استفاده کرد. استفاده از ماشین آلات برای صاف کردن سطح ریل می تواند باعث آسیب جدی به ریل شود.

قطعه مهم دیگر در هنگام نصب ریل براکت ها هستند. براکت برای نصب ریل به دیوار می باشد. در زمان نصب براکت و ریل باید فضای کافی برای انبساط و انقباض ریل ها و نشست کردن ساختمان وجود داشته باشد.

در هنگام نصب ریل و پشت بند ها موارد زیر در هنگام نصب باید رعایت شوند:

  1. ریل های آسانسور و پشت بند باید به صورت موازی نصب شوند.
  2. ریل اسانسور و پشت بند ها باید به صورت عمودی نصب شوند.
  3. ریل آسانسور و پشتبندها در یک صفحه قرار گیرند.

 

در صورت رعایت نکردن موارد فوق، اتفاقات زیر ممکن است پیش بیاید:

  1. اگر ریل های آسانسور به صورت عمودی نصب نشوند فشار اضافی، بر روی ریل اسانسور، کفشک اسانسور و کابین آسانسور وارد می شود.کیفیت حرکت آسانسور پایین آمده و در طول حرکت آسانسور تکان های اضافه خواهیم داشت.
  2. در صورت شاقول نبودن آهن کشی و نصب ریل آسانسور در چاهک (موازی نبودن ریل های آسانسور) ممکن است که در فاصله بین طبقه اول تا آخر حرکت، فاصله نصب ریل ها تغییر کرده و کابین در طول مسیر دچار لرزش و یا گیر کردن در طول مسیر شود.
  3. در صورت عقب و یا جلو بودن ریل در سر بند اتصال، به دلیل خوردگی کفشک کابین آسانسور از طول عمر آن کاسته می شود که این خود باعث سر و صدای زیاد در طول حرکت اسانسور می شود.

شرکت بالابان با راه اندازی فروشگاه آنلاین قطعات آسانسور، اقدام به معرفی و فروش ریل آسانسور و درج قیمت به روز شده قطعات آسانسور کرده است و سبدی کامل از انواع ریل های صنعت آسانسور را در این فروشگاه به فروش میرساند.

دلیل اهمیت کیفیت و نوع نصب ریل آسانسور چیست؟

یکی از مهمترین بخش های آسانسور ریل آسانسور و کیفیت نوع نصب آن می باشد . به این دلیل که ریل آسانسور ارتباط مستقیم با کیفیت و امنیت آسانسور دارد . علاوه بر این می توان گفت که در صورت افزایش سرعت غیرمنتظره در آسانسور در هنگام ترمز آسانسور ( پاراشوت )، کیفیت ریلهای آسانسور و محل قرارگیری آنها نقش بسزایی دارند.

پاراشوت چیست؟ پاراشوت قطعه ای مکانیکی می باشد که در زیر یا بالای کابین آسانسور نصب می گردد که وظیفه آن نگه داشتن کابین آسانسور در لحظه سقوط می باشد.

 برند های مطرح در زمینه ی ریل آسانسور:

1.سوپر ساورا اسپانیا     2. مارازی ایتالیا        3. مونته فرو ایتالیا        4.چیلیک ترک

  1. ریل های چینی درجه 1 با نام های تجاری مختلف 6.ریل های ایرانی

بررسی سوپر ساورا اسپانیا:

این برند مطرح اسپانیا را می‌توان به عنوان باکیفیت‌ترین ریل آسانسور موجود در کشورمان در نظر گرفت این ریل از نوع سرد می باشد و مناسب سرعت های بالا و بر سازه ها می باشد علامت مشخصه (S) که بین دو سوراخ انتهای غیر سمت قرار دارد نشان دهنده اصل بودن این ریل آسانسور می باشد. البته لازم به ذکر است که این برند مدل تقلبی ندارد و مدلهای چینی سوپر ساورا ، تمامی آن ها تحت لیسانس خود شرکت سوپر ساورا اسپانیا می باشد.

بررسی مارازی و مونته فرو ایتالیا:

کشور ایتالیا یکی از موفق ترین کشورهای تولیدکننده در زمینه آسانسور میباشد برند‌های مارازی و مونته فرو جزو بهترین برندهای آسانسور موجود در بازار ایران و جهان میباشد که قیمت این ها را می توانید در صفحه اختصاصی ریل آسانسور مشاهده فرمایید لازم به ذکر است که گروه صنعتی بالابان نماینده رسمی ریل های آسانسور مارازی ایتالیا می باشد که با کلیک بر روی لینک زیر می توانید نامه نمایندگی را مشاهده فرمایید.

بررسی ریل های آسانسور ترک و یا چینی:

ریل های چینی یا ساخت کشور ترکیه که در بازار موجود هستند در صورت درجه یک بودن آنها می‌توان گفت که هم کیفیت خوبی دارند و هم مقرون به صرفه می باشد ولی متاسفانه مدل های تقلبی این روزها در بازار بسیار می باشند.

بررسی ریل های ایرانی:

با توجه به تجربه چندین ساله گروه صنعتی بالابان در زمینه واردات و تولید قطعات آسانسور پیشنهاد ما این است که از ریل آسانسور ایرانی در سازه خود استفاده نکنید به این دلیل که کیفیت مناسبی ندارند و از آلیاژ مناسبی در ساخت آنها استفاده نمی شود.

چه برندی از ریل آسانسور مناسب سازه ی شما می باشد؟

از تمام برند های ریل آسانسور می توانید در سازه ی خود استفاده کنید و تنها موردی که مورد توجه قرار میگیرد تفاوت قیمتی بین ریل های آسانسور می باشد.

چه سایزی از ریل آسانسور مناسب سازه ی شما میباشد؟

ریل اسانسور T45 و : T5 کاربرد این ریل تا ارتفاع چاه کمتر از 20 متر به عنوان ریل راهنما وزنه و ظرفیت آسانسور حداکثر 8 نفر، سرعت آسانسور حداکثر تا 1 متر برثانیه استفاده می گردد.

ریل آسانسور :T9  کاربرد این ریل تا ارتفاع چاه آسانسور کمتر از 30 متر به عنوان ریل راهنما کابین و ظرفیت آسانسور حداکثر 8 نفر و سرعت آسانسور حداکثر 1.2 متر برثانیه استفاده می گردد.

ریل اسانسور: T16  کاربرد این ریل تا ارتفاع چاه آسانسور بین 30 تا 50 متر به عنوان ریل راهنما کابین و ظرفیت آسانسور حداکثر 1000 کیلوگرم، سرعت آسانسور حداکثر 1.6 متر برثانیه.

ریل آسانسور : T125 کاربرد این ریل برای ارتفاع چاه آسانسور بیشتر از 50 متر به عنوان ریل راهنما کابین ، ظرفیت آسانسور بالای 1000 کیلوگرم و سرعت آسانسور بیش از 1.6 متر برثانیه می باشد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

جهت نصب آسانسور، ارتفاع مورد نیاز از کف چاهک تا سطح معماری اولین توقف آسانسور (همان عمق چاهک) حداقل باید ۱6۰ سانتی‌متر باشد. این ارتفاع، حداقل فضای لازم جهت نصب قطعاتی از جمله بافر ها (ضربه‌ گیرها‌) و سکوی زیر آن‌ ها‌ و کف‌ ستون‌ های مرتبط با آن‌ها، ستونک زیر ریل راهنما و کف‌ ستون‌ های زیر شاسی‌ های آسانسور خواهد بود و همان‌ طور که قبلاً ذکر شد، می‌توان به‌ عنوان جان‌ پناهی برای نصابان و تعمیرکاران هنگام سقوط ناگهانی آسانسور نیز از این فضا بهره برد. هنگامی‌که سرویس‌ کار آسانسور جهت سرویس‌ های دوره‌ ای نگهداری‌ یا تعمیرات به چاله آسانسور مراجعه می‌کند، اگر به‌ طور اتفاقی آسانسور حرکت نماید، سرویس‌کار می‌تواند از فضای جان‌ پناه جهت نجات جان خود استفاده نماید.البته نصب پریز و چراغ در فاصله cm40 از کف چاهک برای مواقعی که تعمیرکاران برای تعمیرات به داخل چاهک می‌روند نیز الزامی است.

رای اجرای چاه آسانسور که در واقع بخشی از فونداسیون محسوب می‌شود، معمولاً ۱۰ سانتی‌ متر بتن مگر و ۳۰ سانتی‌ متر آرماتور بندی و بتن‌ ریزی در نظر گرفته می‌شود. در هر صورت همان‌ طور که گفتیم، ارتفاع باقیمانده کف چاه آسانسور پس از بتن‌ ریزی تا کف تمام‌ شده اولین توقف، حداقل باید ۱6۰ سانتی‌متر شود. بنابراین حداقل باید به ارتفاع 200 سانتی‌ متر، خاک‌ برداری نمود تا بتوان این فضا را ایجاد کرد.

پس از اجرای بتن مگر، شبکه آرماتور بندی چاهک انجام می‌شود. با توجه به نوع آرماتور بندی، چاهک می‌ تواند متصل به فونداسیون یا منفصل (جدا) باشد. در صورتی‌که برای دیواره‌های اطراف چاهک، از دیوار آجری استفاده‌ شده باشد، عملکرد کف چاهک، منفصل از فونداسیون خواهد بود؛ چون دیوار آجری نمی‌تواند هنگام نیروهای جانبی چندانی از چاهک به فونداسیون منتقل کند. اما اگر تمام دیوارهای اطراف چاهک، شبکه آرماتور پیوسته با کف چاهک داشته باشد.

در این مرحله پیش‌ بینی چاه ارت (اتصال زمین برای سیستم برق آسانسور جهت تخلیه بارهای الکتریکی) و نیز یک لوله پلیکا 63 در کف چاهک، جهت انتقال آب‌ های سطحی که به‌ طور تصادفی در داخل چاهک ریخته می‌شود، ضروری است.

پس از آرماتور بندی (قبل از بتن‌ ریزی) باید مطابق نقشه‌ های اجرایی، چاه ارت، لوله پلیکا و کف ستون‌ ها به همراه بولت ها و مهره‌ های لازم جهت مهار شدن در بتن را در کف چاهک قرار دهیم.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

سری استپ از مجموعه اتصالات الکتریکی تشکیل شده که در کل مسیر آسانسور با سیم کشی به سنسور‌ها و اتصالات مختلفی متصل است. هر زمان یکی از اجزای سری استپ از مدار خارج شود بلافاصله آسانسور از حرکت می ایستد و در تابلو فرمان خطای مورد نظر ثبت میشود. معمولا اتصالات سری استپ با برق 110 ولت تغذیه میشود. در تابلو فرمان قسمت مربوط به سری استپ با فیوز مینیاتوری جداگانه در برابر تغییرات ناگهانی ولتاژ محافظت میشود.

اجزای تشکیل دهنده سری استپ چیست؟

۱ کنتاکت درب طبقات: وظیفه این قطعه حصول اطمینان از بسته شدن کامل درب است. اگر درب هر کدام از طبقات باز باشد خطای باز بودن درب به تابلو فرمان ارسال میشود و آسانسور حرکت نمیکند.

۲ کنتاکت درب کابین : در صورتی که درب کابین نتواند بسته شود خطای باز بودن درب کابین به تابلو فرمان ارسال میشود و آسانسور حرکت نمی کند.

۳ قفل درب طبقات : در آسانسور های استاندارد درب همه طبقات بجز درب طبقه ای که کابین روبروی آن قرار دارد باید قفل باشد. قبل از شروع به حرکت کابین ، تابلو فرمان دستور بسته شدن درب های باز را صادر می کند. درصورتی که به دلیل خرابی یا وجود مانع در سر راه قفل ها درب طبقات قفل نشوند خطای قطع مدار الکتریکی قفل به تابلو فرمان ارسال می شود و آسانسور حرکت نمی کند.

4 کلید قارچی (استپ قارچی) : در آسانسور ها برای زمانی که آسانسور نیاز به سرویس دارد کلید هایی تعبیه شده است که با فعال کردن آنها  آسانسور به حالت تعمیر میرود و فقط با فرمان سرویس کار حرکت می کند. معمولا 3 عدد از این کلید ها در هر آسانسور وجود دارد. یک عدد در پایین چاهک آسانسور، یکی بالای کابین آسانسور و یکی هم داخل موتور خانه آسانسور.

یک مجموعه شامل قاب و کلید استپ قارچی
استپ قارچی

5 حد بالا و پایین (لیمیت سوییچ) : در آسانسور های امروزی معمولا 4 لیمیت سوییچ وجود دارد که در صورت بروز خطا در شناسایی طبقات بالا و پایین وارد عمل میشوند (2 عدد در بالاترین طبقه و ۲ عدد در پایینترین طبقه). به این ترتیب که اگر کابین در آخرین طبقه هم نایستد در راه خود به این سوییچ ها میرسد و آنرا فعال میکند.. سوییچ اول فرمان دور اندازی اجباری (کم کردن سرعت) را می دهد و دومین سوییچ فرمان توقف اجباری را می دهد. پس از فعال شدن سوییچ دوم آسانسور بلافاصله می ایستد و درب آسانسور باز می شود.سپس خطای لیمیت سوییچ در تابلو فرمان ثبت می شود.

6 گاورنر : مجموعه گاورنر وظیفه دارد در صورت زیادتر شدن سرعت آسانسور از حداکثر سرعت مجاز (معمولا 15 درصد بیشتر از سرعت تنظیم شده) وارد عمل شود و با فعال کردن ترمز ایمنی پاراشوت و سری استپ آسانسور را از حرکت باز دارد. گاورنر معمولا از سه قسمت تشکیل میشود. فلکه بالا به همراه میکرو سوییچ، فلکه پایین به همراه میکرو سوییچ و سیم بکسل مخصوص گاورنر.

7 ترمز ایمنی (پاراشوت) : پاراشوت ( به انگلیسی parachute ) به معنای چتر نجات است. پاراشوت وظیفه دارد در صورت وجود مشکل در کنترل سرعت و پس از تحریک توسط گاورنر کابین را متوقف کند. احتمالا در فیلمهای هالیوودی دیده اید که شخصی با شلیک به سیم‌بکسل‌های آسانسور یا قطع آنها باعث سقوط آسانسور میشود. خوشبختانه این اتفاق فقط در فیلمها می افتد. در دنیای واقعی و یک آسانسور استاندارد ترمز ایمنی بلافاصله وارد عمل می شود و کابین را متوقف می کند. دقت کنید که حتی با وجود پاره‌شدن کابل‌ها این ترمز به تنهایی قادر به متوقف‌کردن کابین آسانسور می‌باشد. ضمنا عملکرد ترمز ایمنی کاملا مکانیکی است و حتی در صورت قطع برق هم کار می کند. بلافاصله پس از فعال‌شدن پاراشوت میکروسوییچ روی آن هم فعال می شود. با فعال‌شدن میکروسوییچ پاراشوت خطای پاراشوت به تابلو فرمان ارسال می شود.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

سقف آسانسور

سقف کابین آسانسور و به طور کلی  آسانسور با پیشرفت تکنولوژی و ورود انواع آسانسورهای بالابر هیدرولیکی در بیشتر ساختمان های مسکونی و اداری ، جا به جایی افراد در بین طبقات خصوصا افراد مسن و ناتوان به راحتی انجام شده است.

برای تزئینات کابین آسانسورباید گفت که یک آسانسور از بخش های عمده ای تشکیل شده که می توان به یوک بالا ، تیر های عمودی و سقف آن اشاره کرد اما مهم ترین بخش اصلی آن که نقش ایمنی آسانسور را بر عهده دارد سقف آسانسور می باشد. در نتیجه در طراحی و نصب آن باید اصول و قواعد فنی را رعایت کرد و اجرای آن توسط افرادی که دارای مهارت بالا و آشنایی کامل به آسانسور و نحوه ی تزئین آن دارند انجام شود.

سقف کابین آسانسور جز قطعات مهم آسانسور است که نقش ایمنی آن را بر عهده دارد در نتیجه باید در ساخت و طراحی آن دقت لازمه را داشت. در همین راستا قیمت سقف آسانسور را با توجه به متریال های که کاربرده شده و تزئیناتی که بر روی آن اعمال شده است محاسبه می کنند.

دکور استیل دارای سابقه ی درخشان در صنعت آسانسور می باشد و با همکاری متخصص ترین مهندسان فنی آسانسور در ارائه خدمات تزئینات و طراحی فضای داخلی آسانسور از جمله سقف کابین آسانسور به برندی معتبر در بازار ایران تبدیل شده است . این شرکت با عرضه انواع کابین آسانسور استیل خش دار، کابین آسانسور استیل، آسانسور چوبی ، آسانسور ام دی اف، طراحی سنگ کف آسانسور و… به تمامی نیازهای مشتریان پاسخ داده است .

تزئینات سقف آسانسور به چه شکل انجام می شود ؟

همانطور که اشاره شد سقف آسانسور بخش مهمی از  کابین آسانسور  به حساب می آید و با ایجاد فضایی دلنشین و آرامش بخش در کابین آسانسور  توسط طرح های متنوع و گوناگون و بهره بری از اجناس متفاوت مرغوب علاوه بر ایجاد جذابیت و امنیت ، کیفیت کابین  را نیز افزایش می دهد .

سقف آسانسور علاوه بر ایمنی بر زیبایی و جذابیت کابین آسانسور می افزاید به همین منظور تزئینات سقف آسانسور از اهمیت ویژه ای بر خوردار است چرا که کابین آسانسور اولین جایی است که در معرض دید افراد و مهمانان قرار می گیرد .  در نتیجه سقف آسانسور باعث زیبایی کابین آسانسور می شود و اگر طراحی آن اصولی انجام شود و تزئینات مناسب با ساختمان و آسانسور بر آن نصب گردد این زیبایی را دو چندان کرده و محیط دلنشینی را برای سر نشینان ایجاد می کند .

با توجه به این امر که سقف کابین آسانسور بخش مهمی از کابین است به همین منظور نوع طراحی داخلی آسانسور بر زیبایی و جذابیت آن تاثیر به سزایی دارد . برای تزئین سقف کابین آسانسور از اجناس متفاوتی استفاده می شود اما معمول ترین و کاربردی ترین آن ها ورقه ها استیل ضد خش می باشد که در طرح ها و رنگ های متنوع در بازار وجود دارد . همچنین بهره گیری از آیینه کاری در سقف می توان جلوه ای ویژه را به کابین ببخشد .

تزئینات سقف آسانسور

در آسانسور های استیل تماما از استیل استفاده شده است . در آسانسور های چوبی و آسانسور های ام دی اف برای تزئین سقف کابین از چوب و ام دی اف استفاده می شود اما برخی افراد از استیل برای سقف آسانسور استفاده می کنند که فضایی خاص و منحصر به فردی را ایجاد می کند .

همچنین استفاده از نقش های ظریف در سقف آسانسور جذابیت ویژه ای را به کابین می بخشد . برای ایجاد تزئینات ظریف و برجسته ای که به سقف آسانسور اعمال می شود از دستگاهی به نام CNC استفاده می شود که با دقت و ظرافتی بی نظیر طرح های زیبا به دلخواه مشتری انجام می دهد .

باید در نظر داشته باشید که این بخش از کابین باید به گونه ای طراحی شود که نورپردازی مناسبی را دارا باشد . نور پردازی در کابین و اعمال آن در سقف اهمیت ویژه ای دارد و با ایجاد نورپردازی های خیره کننده در سقف آسانسور جلوه ای اساسی و فضایی زیبا را می توان به آسانسور بخشید . برای نورپردازی سقف کابین آسانسور می توان از لامپ های فلورسنت یا LED استفاده کرد همچنین استفاده از لیزر و نصب سقف کاذب ظرافت و جذابیت کابین را دو چندان می کند .

در برخی از ساختمان های مسکونی و اداری یا هتل ها که دارای آسانسور های لوکس هستند برای نورپردازی کابین بر روی سقف آسانسور با نصب لوستر های مناسب کابین زیبایی و شیکی ویژه ای را به آسانسور می بخشند .

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

آسانسور روم لس:

آسانسور روم لس چیست؟

موتور های روم لس، نوعی از موتور های سنکرون بوده و دارای تعداد قطب های بالا می باشند. این موتور ها فاقد گیربکس هستند و به همین خاطر، نسبت به موتور های گیربکس دار از سرعت بیشتری برخوردار می باشند. ساختار اینگونه موتور های آسانسور به این شکل است که هنگام نصب و اجرا، می توان از فضای موتورخانه چشم پوشی کرد. برای این آسانسور های بدون موتورخانه اصطلاح MACHINE ROOM LESS یا به صورت مخفف MRL را به کار می برند.

تاریخچه آسانسور های روم لس:

  1. آسانسور های روم لس در اوایل سال ۱۹۹۰ وارد صنعت آسانسور شدند.
  2. ساختار این آسانسور ها برای افراد به قدری جذاب بود که آن ها را با نام ارابه موسیقی می شناختند.
  3. در زمان ورود این آسانسور ها، شرکت های مختلف در این زمینه وارد رقابت با یکدیگر شدند.

جزئیات ساختار این آسانسور ها:

این آسانسور ها دارای یک موتور کوچک و پر قدرت می باشند و بجای اینکه همچون موتور گیربکس های قدیمی و سنتی با یک شاسی فولادی سنگین حجیم در موتورخانه آسانسور بر روی دال بتونی سقف چاه قرار بگیرند، این موتور کم حجم و کوچک و سبک آسانسور MRL به داخل چاه آسانسور انتقال یافته و از طریق یک شاسی مختصر، در بالاترین نقطه چاه بر روی ریل های آسانسور قرار می گیرد و کمترین فضای ممکن را اشغال می کند، این موضوع در حالی است که آسانسور های سنتی، برای نصب موتورگیربکس، تابلو فرمان و گاورنر، اصولا به یک اتاق ده الی دوازده متری احتیاج داشتند؛ همچنین گفتنی است که به منظور آماده سازی محل استقرار موتورگیربکس، در این اتاق ۴ در ۳ باید در امتداد و بر روی چاه آسانسور، سکویی به ارتفاع ۷۰ الی ۹۰ سانتیمتر ساخته می شد و بر فراز این سکو، پس از کفراژبندی و قالب گذاری، به منظور استقرار موتور گیربکس، به ارتفاع بیست سانتیمتر بتون ریخته می شد.

آسانسور روم لس چیست؟

برخی از مهم ترین مزایای آسانسور های روم لس عبارتند از:

  1. از آنجایی که همه تجهیزات در داخل چاه آسانسور در دسترس هستند، نصاب ها به آسانی به این تجهیزات دسترسی دارند.
  2. با استفاده از این آسانسور ها هزینه های ساخت و ساز ساختمان تا حد چشمگیری کاهش می یابند.
  3. آسانسور های روم لس موجب کمتر شدن مصرف برق می گردند.
  4. از آنجایی که ابعاد این موتور ها کوچک است، جا به جایی آن ها بسیار آسان می باشد.
  5. کم حجم بودن قطعات و لوازم، از دیگر مزایای این آسانسور ها به حساب می آید.
  6. از نکات مهم راجع به این آسانسور ها صدای ترمز بسیار کم در این سیستم ها می باشد.
  7. این آسانسور ها سیستم ترمز لنتی را حذف می کنند که این همین امر عملا در بهبود حفظ محیط زیست موثر می باشد.
  8. سازگاری با محیط زیست، از بهترین ویژگی های این آسانسور ها می باشد.
  9. کمتر شدن هزینه تعویض پی در پی لنت ترمز آسانسور هم یکی دیگر از مزایای آسانسور های جدید می باشد.
  10. آسانسور روم لس هیچ احتیاجی به موتورخانه ندارد. 

اجرای سیستم های روم لس:

در رابطه با اجرای این سیستم ها باید گفت که در سیستم ۲ به ۱ در صورتی که از روش وزنه پشت استفاده شود، سیم بکسل ها هم باید در جهت وزنه و هم در جهت کابین ۹۰ درجه پیچش داشته باشند که این موضوع، در گذر زمان موجب خراب شدن آن ها می گردد اما در سیستم وزنه بغل، پیچش فقط در جهت وزنه ۹۰ درجه وجود دارد. در نتیجه یکی از نکات اجرای سیستم های روم لس، استفاده از سیستم ۲ به ۱ می باشد.

آسانسور

نحوه اجرای سیستم های روم لس:

  • ابتدا در اجرای این سیستم یک فلکه هرزگرد بر روی کادر وزنه نصب می شود.
  • سیم بکسل ها مستقیما به کادر وزنه متصل نمی شوند و بجای آن از فلکه هرز گرد رد شده و به سقف متصل می شوند.
  • اصولا بر روی کابین یا زیر کابین دو فلکه هرز گرد نصب شده و درست مثل کادر وزنه، سیم بکسل ها از این دو فلکه رد شده و به طرف دیگر سقف متصل می شوند.
  • می توان اینطور گفت که اجرای این سیستم ها به صبوری بسیاری احتیاج دارد. این سیستم در مقایسه با سیستم های ۱ به ۱ بسیار سخت تر است.
  • در واقع اجرای مکانیکال این سیستم ها به زمان بیشتری احتیاج دارد.
  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است و همچنین نیاز به مسکن تقاضایی رو به رشد به شمار می ‌رود. ساختمان ‌ها برای در برگرفتن تعداد بیشتری از افراد در چندین طبقه ساخته می‌ شوند که این امر به پیچیدگی ساخت ‌و ساز و نیاز بیشتر به ایمنی اضافه می ‌کند. پله ‌ها به تنهایی نمی ‌توانند نیاز مردم به تردد به طبقات بالاتر را پاسخ بدهند، از این رو نیاز به وسیله‌ ای که بتوان با کمک آن در طبقات مختلف رفت ‌و آمد کرد به وجود آمد و آن وسیله چیزی نبود جز آسانسور. نصب آسانسور در سازه نیازمند تخصص، دقت، مهارت و ایمنی است، زیرا این وسیله اگر به درستی نصب نشود خطرات جبران ‌ناپذیری برای جان مردم به همراه خواهد داشت. به همین جهت متخصصین سازه از اجرای عملیاتی با نام آهن کشی آسانسور استفاده می‌ کنند که به ‌واسطه آن استحکام و ایمنی آسانسور افزایش پیدا می ‌کند.

وقتی که در چاه آسانسور عملیاتی برای اجرای آسانسور صورت بگیرد به آن نبشی کشی آسانسور گفته می ‌شود. در طی این عملیات که برای به حرکت در آوردن آسانسور انجام می‌ شوند ستون ‌هایی به صورت عمودی و کلاف‌ هایی که ستون ‌ها را بهم متصل می ‌کنند در چاه آسانسور کارگذاری می ‌شوند. کابین آسانسور باید بتواند به ‌راحتی از ستون‌ ها بالا و پایین بیاید و ستون ها بایستی بتوانند تمام بار وارده از سمت کابین را تحمل کنند و وزنه را ثابت نگهدارند. طراحی آهن کشی آسانسور توسط ابزارهای مهندسی و نرم‌افزارهای تخصصی صورت می‌ پذیرد و هر چقدر کیفیت آهن کشی بالا باشد آسانسور دارای ایمنی بالایی شده و همچنین لرزش‌ های آن به حداقل می‌ رسند.

هدف از شاسی کشی آسانسور این است که ریل ‌های کابین آسانسور در جای خود تثبیت شوند و آسانسور بدون هیچ تکان و لرزشی حرکت کند. در واقع آهن کشی حکم قاب نگهدارنده را برای کابین دارد که بدون آن آسانسور نه تنها ایمن نیست بلکه حتی قادر به کشیدن هیچ باری نخواهد بود. برای اینکه کابین بتواند به‌ صورت عمودی حرکت کند نیاز به دو یا چند ریل راهنما دارد و برای ثابت نگهداشتن این ریل ‌ها لازم است که حتما آهن کشی آسانسور صورت بگیرد. آهن کشی می ‌تواند تمام بار و نیروهای دینامیکی و استاتیکی وارد شده از سمت کابین آسانسور را تحمل کند.

همانطور که قبلا گفته شد طراحی شاسی کشی آسانسور توسط متخصصین طراح انجام می ‌شود بنابراین همه مواد اولیه مورد نیاز یک آهن کشی استاندارد و همچنین سایز و تعداد آنها در نقشه بیان می‌ گردد. پس از قرار دادن آهن‌ آلات مخصوص آهن کشی در ساختمان مثل سر درب طبقات، محل اتصال پلیت به ستون، کلاف‌ ها، ستون ‌ها، زیر درب طبقات، پشت بند ریل ‌ها و ستون ‌ها آنها را با ضد زنگ مات به زنگ‌ زدگی مقاوم می‌ کنند و این کار همچنان در طول نصب و اجرا ادامه پیدا می ‌کند.  به طور کلی برای آهن کشی آسانسور از تیرآهن، ناودانی و نبشی استفاده می‌ شود ولی از طرفی هم این مواد اولیه مورد نیاز به تعداد توقف آسانسور نیز بستگی دارند، به طوریکه برای تعداد توقف کمتر از پانزده، از نبشی برای ستون‌ ها و از ناودانی برای کلاف‌ ها استفاده می ‌شود.

  • fatemeh rahmdell