elavatoor

۲۲ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نصب درب و ریل

در نصب ریلها دقت شود که ریل ها کاملا عمودی و موازی نسبت به یکدیگر و کاملا شاقول شده نصب گردند و هیچ خمیدگی ، انحراف و یا قوسی در هیچ نقطه از کل چاه آسانسور نداشته باشد. همچنین هنگامی که در چاه آسانسور روی آهن آلات کار نصب و جوشکاری انجام می شود باید دقت کنید که به هیچ وجه ابزارهایی مانند انبر جوشکاری و الکترود با ریل ها به هیچ وجه برخورد نکند زیرا با برخورد انبر یا الکترود با ریلها مخصوصا اگر به لبه ریل برخورد کنند باعث خال زدن ریل شده و ناهمواری ایجاد می کنند و همین امر در آینده می تواند حرکت کابین آسانسور و یا قاب وزنه تعادل آسانسور را با مشکل مواجه نماید. 

نوع و سایز ریل راهنمای آسانسور

قطعا اولین سوالی که در ذهن پیش از نصب ریل راهنمای آسانسور پیش می آید این است که چه نوع ریلی و با چه سایزی باید تهیه نمود.

  • جنس ریلهای آسانسور باید از فولاد ST-37 ساختمانی باشد و حتما باید سطح آن کاملا صیقلی و بدون هیچگونه تاب و انحنا بوده و از جنس مرغوبی باشد
  • ریل T5 بعنوان ریل راهنمای وزنه تعادل آسانسور
  • ریل T9 برای آسانسور 5 الی 10 توقف و ریل T16 برای آسانسورهای بالاتر از 10 توقف بعنوان ریل راهنمای کابین آسانسور
  • با توجه مشخصات کاتالوگ ریل ها باید توجه کنید که عدد تنش کششی ریل بین 370 الی 520 نیوتن بر میلیمتر مربع باشد

    نحوه نصب ریل و براکت نگهدارنده

    در ابتدا توجه کنید که ریل های آسانسور توسط صفحاتی بنام پشت بند ریل به یکدیگر متصل می گردند و همچنین توسط لوازمی بنام براکت بین دیوار و آهنکشی محکم می شوند. برای اینکه اتصال ریل های راهنمای آسانسور کاملا یکنواخت و دقیق باشد در یک سر ریل شیاری سراسری تعبیه شده است و همچنین در سمت دیگر ریل راهنما زبانه ای به اندازه شیار سمت دیگر وجود دارد که بعنوان راهنمای نصب ریل عمل کرده و با توجه به آن کافیست  دو ریل را روی هم قرار داد و کاملا به صورت نر و مادگی در هم فرو رفته و ریل ها بصورت دقیق روی هم قرار میگیرند. همچنین در قسمت انتهایی دو سر ریل راهنمای آسانسور یعنی در محل اتصال پشت بند به ریل راهنما ، کاملا توسط کارخانه تراشکاری و صیقلی شده است تا دقیقا ریل بتواند با پشت بند ریل منطبق شود.

نصب درب طبقات آسانسور

قطعا یکی از مهمترین مراحل نصب آسانسور مرحله نصب درب طبقات آسانسور می باشد و همانطورکه قبلا نیز بیان شد در کلاس آموزش نصب آسانسور شرکت این مرحله بصورت عملی آموزش داده می شود. برای نصب درب ها به یک سری ابزارها نیاز است که عبارتند از:
کلاه ایمنی و کمربند ایمنی ، دستکش کار مناسب ، کفش کار مناسب ، عینک مخصوص فرزکاری و جوشکاری و... 

برای نصب درب های آسانسور باید به یک سری نکات دقت شود که بشرح زیر است:

  • حتما در آهنکشی فضای نصب درب در هر طبقه بصورت دقیق محاسبه و قرار داده شود
  • باید فاصله مرکز درب تا نوک ریل سمت راست ریل کابین آسانسور و فاصله مرکز درب تا نوک ریل سمت چپ ریل کابین آسانسور و فاصله مرکز درب تا مرکز ریل کابین اسانسور توسط کارشناس مشخص شده باشد
  • درب طبقات باید حتما بصورت دقیق روی نبشی یا قوطی فیکس گردد
  • وجود حفاظ مناسب در مقابل تمام دربهای طبقات زیرا اگر فضای خالی دربهای طبقات بدون حفاظ باشد یک پرتگاه خطرات در هر طبقه از ساختمان خواهیم داشت.
  • دقت کنید کلافهای داربست آهنکشی باید حدود 20 الی 30 سانتیمتر پائین تر از کف طبقات نصب شود تا درب هر طبقه قابل نصب صحیح باشد
  • حتما کلاف های آهنکشی حداقل در فواصل 1.5 متر از یکدیگر باشند تا بین کلافهای داربست در هر طبقه یک کلاف نیم طبقه نیز قرار گیرد تا نصاب درب بتواند با کمک آن نصب درب و ریل و براکت ها را براحتی انجام دهد
  • حتما درب باید شاقول کاری دقیق گردد تا در آسانسور بهترین کارایی را داشته باشد

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

1- هر آسانسور باید حداقل یک سیستم محرک مخصوص به خود داشته باشد .


2- حرکت دادن آسانسور به دو روش مجاز است .


    الف )اسیستم اصطکاکی : با استفاده از سیم بکسل و فلکه و وزنه تعادل ( By traction )

     ب ) سیستم مستقیم : این سیستم چه از نوع وینچی بدون وزنه تعادل و چه از نوع فقط برای سرعتهای کمتر از .0.63 متر بر ثانیه مجاز است . (Positiv drive)


3- آسانسور باید مجهز به سیستم ترمزی باشد که در مواقع قطع منبع تغذیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان به صورت خود کار سیستم متحرکه را متوقف نماید .


4- سیستم ترمز باید یک ترمز الکترومکانیکی ( اصطکاکی ) داشته باشد .


5- سیستم ترمز باید بدون هیچگونه تاخیری پس از قطع مدار باز کننده ترمز ،عمل نماید ( دیود با خازنی که به طور مستقیم به ترمینال سیم پیچی ترمز متصل است بعنوان یک وسیله تاخیر دهنده محسوب نمی شود .


6- فشار کفشهای ترمز باید توسط نیروی فنر تامین شود .


7- ترمز باید دارای حداقل دو کفشک با لنتهای نسوز باشد که روی دیسک یا استوانه عمل می کنند .


8- استفاده از ترمز نواری ممنوع است .


9- وجود چرخ طیار یا وسیله دیگری برای رساندن کابین در حالت اضطراری تا سر طبقه ضروریست .


10- برای قسمتهای گردنده در دسترس با سطح ناصاف نظیر زنجیرها ، چرخ زنجیرها و چرخ دنده ها بایستی حفاظت موثری پیش بینی شود .


11- کلیه اجزاء گردنده با سطح صاف بایستی به رنگ زرد باشد .
سیستم تعلیق کابین و مکانیزم تعادل

 

 کابین و وزنه های تعادل :

 

کابین و وزنه های تعادل توسط سیم بگسلهای فولادی معلق نگاه داشته می شوند . سیم بگسل های آسانسور به بالای یوک کابین متصل می شوند .یک وسیله اتوماتیک برای تنظیم کشش سیم بگسل تعلیق باید حداقل در یکی از دو انتها وجود داشته باشد. این وسیله با مکانیزم متعادل ساز فشردگی بطور جداگانه معرفی می شود، چنین وسیله ای
شامل یک سوکت گوه ای است که همراه یک فنر مارپیچ فولادی ، ضربه گیر لاستیکی و کابل شو است .


وزنه تعادل  :


وزنه تعادل در آسانسورهای کششی و زنجیری برای تعادل جرم کابین و درصدی از وزن بار یا مسافر بکار می رود .ین درصد 45 تا 50 می باشد


وزنه های تعادل داخل قاب مربوطه بایستی به طریقی مهار شده باشند که در اثر ضربات احتمالی شکسته نشده و از قاب خارج نشوند . به قاب وزنه باید حفاظ یا حفاظ هایی فلزی نصب شوند تا در صورت شکستن کفشک های وزنه ، قاب از ریل وزنه خارج نشوند .


هدایت کابین :


استفاده از ریل راهنما بعلل زیر است :


1 ) برای هدایت کابین و وزنه تعادل در حرکت عمودی و حداقل کردن حرکات افقی .
2 ) جلوگیری از نوسانات کابین بعلت نیروهای خارج از مرکز
3 ) توقف و نگهداشتن کابین در هنگام عملکرد مکانیزم ایمنی
کابین و وزنه تعادل در حرکت خود باید توسط حداقل دو ریل راهنما فولادی صلب هدایت شوند . این دو از فولاد
ساختمانی دارای تنش کششی بیشتر از 370 نیوتن بر میلی متر مربع و کمتر از 520 نیوتن بر میلی متر مربع ساخته شده اند .

 

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

قطع شدن برق

یکی دیگر از دلایلی که سبب از کار افتادن آسانسور می‌شود، قطع جریان برق است. چون که بیشتر آسانسورها دارای باتری پشتیبان هستند و در زمانی که برق برود باتری وارد مدار شده و اسانسور را به نزدیک ترین طبقه هدایت می‌کند و اگر پس از توقف دوباره جریان برق وصل شود کار خواهد کرد در صورتی که قطعات الکتریکی و یا مکانیکی آن آسیب ندیده  باشد در یک تقسیم بندی دلایلی که می‌تواند باعث از کار افتادگی آسانسور شود را آورده‌ایم که عبارتند از:

نوسان بالای برق ورودی

قطع کامل برق ورودی سیستم آسانسور

نبود باطری پشتیبان

دوفاز شدن برق آسانسور

تک‌فاز شدن برق آسانسور

تداخل فرکانس بالای برق ورودی

 نقص‌های الکترومکانیکی

یکی دیگر از دلایلی که احتمال بروز آن‌ها برای خرابی آسانسور زیاد است مشکلات الکترومکانیکی می‌باشد. آسانسور سیستمی الکترومکانیکی است که قطعات بسیار زیادی در آن وجود دارند. اگر هر کدام از آن‌ها آسیب ببینند آسانسور از کار می‌افتند. زمانی که برای آسانسور قطعات بی کیفیت خریداری شود؛ ُآسانسور نمی‌تواند دوام زیادی داشته باشد و در مقابل هر ضعف به سرعت خراب می‌شود. همچنین خارج شدن آسانسور از تراز طبقات مختلف هم سبب شده تا از کار بیفتند. کفشک قطعه مهم دیگری در آسانسور است که معیوب شدن آن هم در کارافتادگی آسانسور تاثیر زیادی دارد.

دلایل دیگر از کار افتادن آسانسور در یک نگاه

عدم سرویس و نگهداری آسانسور در بهترین زمان ممکن

خرید آسانسور از شرکت‌های نامعتبر

فعال شدن ترمز آسانسور

تنظیم نادرست میکروسوئیچ‌های ایمنی و فعال شدن آن‌ها

اشتباه در مراحل نصب آسانسور

خارج شدن کابین از ریل راهنمای آسانسور

تنظیم نادرست براکت ریل آسانسور

تنظیم نبودن تنظیمات کنترلی تابلو فرمان آسانسور

نقص فنی در موتور آسانسور

سرویس نکردن به موقع آسانسور

عدم آشنایی کامل با استفاده درست از آن

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

1- هر آسانسور باید حداقل یک سیستم محرک مخصوص به خود داشته باشد .


2- حرکت دادن آسانسور به دو روش مجاز است .


    الف )اسیستم اصطکاکی : با استفاده از سیم بکسل و فلکه و وزنه تعادل ( By traction )

     ب ) سیستم مستقیم : این سیستم چه از نوع وینچی بدون وزنه تعادل و چه از نوع فقط برای سرعتهای کمتر از .0.63 متر بر ثانیه مجاز است . (Positiv drive)


3- آسانسور باید مجهز به سیستم ترمزی باشد که در مواقع قطع منبع تغذیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان به صورت خود کار سیستم متحرکه را متوقف نماید .


4- سیستم ترمز باید یک ترمز الکترومکانیکی ( اصطکاکی ) داشته باشد .


5- سیستم ترمز باید بدون هیچگونه تاخیری پس از قطع مدار باز کننده ترمز ،عمل نماید ( دیود با خازنی که به طور مستقیم به ترمینال سیم پیچی ترمز متصل است بعنوان یک وسیله تاخیر دهنده محسوب نمی شود .


6- فشار کفشهای ترمز باید توسط نیروی فنر تامین شود .


7- ترمز باید دارای حداقل دو کفشک با لنتهای نسوز باشد که روی دیسک یا استوانه عمل می کنند .


8- استفاده از ترمز نواری ممنوع است .


9- وجود چرخ طیار یا وسیله دیگری برای رساندن کابین در حالت اضطراری تا سر طبقه ضروریست .


10- برای قسمتهای گردنده در دسترس با سطح ناصاف نظیر زنجیرها ، چرخ زنجیرها و چرخ دنده ها بایستی حفاظت موثری پیش بینی شود .


11- کلیه اجزاء گردنده با سطح صاف بایستی به رنگ زرد باشد .
سیستم تعلیق کابین و مکانیزم تعادل

 

 کابین و وزنه های تعادل :

 

کابین و وزنه های تعادل توسط سیم بگسلهای فولادی معلق نگاه داشته می شوند . سیم بگسل های آسانسور به بالای یوک کابین متصل می شوند .یک وسیله اتوماتیک برای تنظیم کشش سیم بگسل تعلیق باید حداقل در یکی از دو انتها وجود داشته باشد. این وسیله با مکانیزم متعادل ساز فشردگی بطور جداگانه معرفی می شود، چنین وسیله ای
شامل یک سوکت گوه ای است که همراه یک فنر مارپیچ فولادی ، ضربه گیر لاستیکی و کابل شو است .


وزنه تعادل  :


وزنه تعادل در آسانسورهای کششی و زنجیری برای تعادل جرم کابین و درصدی از وزن بار یا مسافر بکار می رود .ین درصد 45 تا 50 می باشد


وزنه های تعادل داخل قاب مربوطه بایستی به طریقی مهار شده باشند که در اثر ضربات احتمالی شکسته نشده و از قاب خارج نشوند . به قاب وزنه باید حفاظ یا حفاظ هایی فلزی نصب شوند تا در صورت شکستن کفشک های وزنه ، قاب از ریل وزنه خارج نشوند .


هدایت کابین :


استفاده از ریل راهنما بعلل زیر است :


1 ) برای هدایت کابین و وزنه تعادل در حرکت عمودی و حداقل کردن حرکات افقی .
2 ) جلوگیری از نوسانات کابین بعلت نیروهای خارج از مرکز
3 ) توقف و نگهداشتن کابین در هنگام عملکرد مکانیزم ایمنی
کابین و وزنه تعادل در حرکت خود باید توسط حداقل دو ریل راهنما فولادی صلب هدایت شوند . این دو از فولاد
ساختمانی دارای تنش کششی بیشتر از 370 نیوتن بر میلی متر مربع و کمتر از 520 نیوتن بر میلی متر مربع ساخته شده اند .

 

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

داکت های فلزی کانال هایی هستند که برای محافظت، حفظ زیبایی فضا و نیز مسیر انتقال سیم ها و کابل ها از آنها استفاده می گردد.

داکت امروزه از المان هایی می باشد که در ساختمان سازی مدرن از آنها استفاده می شود زیرا تعدد و تجمع سیم ها و کابل ها در یک فضا، موجب ایجاد منظره زشتی می گردد و در عین حال ممکن است برای افراد حاضر در محل خطرناک نیز باشد بنابراین شرکت های مختلفی اقدام به تولید انواع آن ها (ساده، شیاردار، پارتیشن دار،) در جنس و سایزهای مختلف نموده اند که هرکدام کابرد خاص و ویژه ای دارند و در اینجا به مواردی از آن ها اشاره خواهیم داشت.

داکت

به طور کلی بد نیست بدانید که در ساختمان سازی یکی از کارهای مهمی که انجام می شود سیم کشی برق ساختمان است که از تعداد زیادی سیم و کابل با ابعاد و اندازه های مختلف برای این منظور استفاده می گردد اما همواره وجود این سیم ها و کابل ها در یک فضا دردسرساز بوده زیرا علاوه بر اینکه ظاهر نامناسبی را ایجاد می کنند در عین حال ممکن است در اثر برخورد اشیا یا افراد با آنها خطر برق گرفتگی یا آتش سوزی ایجاد گرد؛ به همین دلیل همواره انسان در تلاش بوده است تا از روش های مختلفی همانند استفاده از انواع داکت و ترانکینگ برای پنهان کردن این عناصر استفاده نماید البته سالم ماندن آنها و آسیب ندیدنشان نیز حائز اهمیت می باشد.

داکت، جایگزین روش های سنتی

روش های مختلفی برای پوشاندن کابلها و سیم های یک ساختمان وجود دارد به طور مثال برای سیم کشی های بزرگ و قوی کانال های زمینی حفر می شده که پس از کندن گودالی کف آن را آجر چینی می کردند و با ماسه داخل آن را پر می کردند و سپس کابل ها را روی آن قرار داده و به ضخامت حدوداً ۱۵ سانتیمتر مجدداً ماسه می ریزند در این حالت کابل کاملا در داخل زمین جای می گیرد البته بسته به تعداد و ضخامت آنها عمق این گودال ها متفاوت است اما امروزه استفاده از انواع داکت و ترانکینگ در مدلهای مختلف و در فضاهای داخلی ساختمانی افزایش یافته است.

داکت فلزی

داکت فلزی جایگزین داکت پلاستیکی با ویژگیهای خاص ضد آفتاب، سرما و گرما، فاقد تغییر رنگ و کدری، مقاوم و عدم آسیب پذیری، ضد حریق، قابلیت ایجاد پارتیشن، پانچ، بست گیر، گستردگی استفاده در گودال آسانسور، محیط های دارای اهمیت ضد حریق، فضای باز، مراکز صنعتی، واحد های تولیدی و می باشد و از جنس فولاد، پوشش گالوانیزه، الکترو گالوانیزه و پلی اتیلن ساخته شده اند و دارای کاربردهای زیر می باشند: داکت فلزی به خاطر ایجاد حفاظت بیشتر برای کابل های برق در نزدیکی ماشین ها و همچنین بدلیل استحکام بالا در مکان هایی که نیاز به حفاظت مکانیکی بالا است استفاده می شود و دارای کاربردهای زیر می باشند :

  •  در حوالی دستگاه ها و ماشین ها
  • در محوطه کوریدورها و راه پله ها
  • قابلیت نصب بر روی بدنه ماشین ها، دیوارها و غیره

داکت های ضد حریق

داکت های ضد حریق، از صفحات استیل و پوشش داخلی برآمده تشکیل شده است و در صورت وقوع حریق، این داکت ها از انتشار آتش جلوگیری می کنند و راه های اضطراری و فرار به کمک این داکت ها می تواند ایمن و عاری از آتش و دود باقی بماند. داکت های PYROLINE تست شده است و ثابت شده است که برای مسیر های اضطراری نوع I30 و I120 ، مناسب می باشد.شکل آنها منطبق بر استاندارد داکتهای rapid 80 می باشد و سر پوش ها می توانند به پایه به راحتی، قفل شوند و برای اتصالات هم پتانسیل نیز مناسب اند.

ویژگی داکت های ضد حریق :

  • جلوگیری ایمن از پخش آتش
  • حفاظت از راه های فرار و اضطراری در مقابل حریق کابل ها
  • اتصال هم پتانسیل از طریق بست قفل شونده
  • عدم وجود پیچ انتهایی در داخل ( بدون ریسک خرابی کابل )

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

در بسیاری از افراد، ترس از آسانسور از فوبیای خاص دیگری نشئت می‌گیرد که فرد به آن مبتلاست، اما به‌تنهایی خود را نشان می‌دهد؛ به این معنا که شاید فکر کنید فقط از سوار شدن به آسانسور می‌ترسید، اما این ترس در یک فوبیای دیگر ریشه دارد. ترس از آسانسور، مثل سایر انواع فوبیا می‌تواند از معمولی تا شدید باشد.

۱. تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا

2. انزواطلبی یا آگورافوبیا

۳. تجارب گذشته
علائم ترس از آسانسور

ـ تنفس نامنظم، تپش قلب شدید، تعریق و ضعف و بی‌حالی هنگام قرار گرفتن در محیط آسانسور

ـ احساس ترس شدید از گیر افتادن و محدود شدن در فضاهای بسته

ـ احساس تنگی نفس در هنگام سوار شدن درآسانسور

ـ احساس نگرانی و اضطراب بالا از محیط‌‌های بسته

ـ اجتناب از سوار شدن بر آسانسور

ـ گرایش به مکان‌های باز

ـ ترس از خفگی

 

غلبه بر ترس از آسانسور

در بسیاری از افراد، یادگیری راهکارهای امنیتی و آشنایی اولیه با سازوکار آسانسور به غلبه بر ترس معمولی از آسانسور کمک می‌کند. همچنین تماشای چندساعتۀ آسانسور شیشه‌ای نیز می‌تواند در رفع ترس از آسانسور مفید باشد.

اگر ترس شما بسیار شدید و مداوم است، بهتر است از متخصص کمک بگیرید. ترس از آسانسور ممکن است باعث رد کردن یک پیشنهاد کاری خوب در طبقات بالای یک ساختمان، امتناع از ملاقات بیمارانی که در طبقات بالای بیمارستان بستری هستند و بالا رفتن از ده‌ها پله به‌جای استفاده از آسانسور شود.

این نکته را به خاطر بسپارید که با کمک مشاور و کمی تمرین، اجازه نخواهید داد که ترس از آسانسور، زندگی شما را مختل کند.

روش های رفع ترس از آسانسور؟

لیست تهیه کردن

مواجهه با عامل ترس

آسانسور بازی

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری

هیپنوتیزم درمانی

مواجهه درمانی

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

انواع بلبرینگ

توی صنعت بلبرینگ ها به یه گروه اصلی تقسیم میشن: ساده ،غلتشی و لغزشی

در آسانسور تمرکز ما روی بلبرینگ های غلتشی هست ، این بلبرینگ ها بر اساس حرکت غلتشی کار میکنن و در ماشین روتور های مدرن با سرعت و بار نسبتا بالا کار میکنن.

بلبرینگ ها یکی از اجزا اصلی موتور آسانسور و سیستم محرک آسانسوره و در عمر مفید سیستم تاثیر بسیار بالایی داره

اصولا بلبرینگ های غلتشی رو بر اساس نوع باری که تحمل میکنن دسته بندی میکنن . یاتاقان های مورد استفاده در سیستم محرکه و سیستم گیربکس آسانسور از نوع شعاعی (radial)  و محوری (thrust) هستن.

بلبرینگ های غلتشی آسانسور

بلبرینگ های غلتشی در آسانسور

دو نوع اصلی بلبرینگ های غلتشی ساچمه ای و استوانه ای هستن که هر کدوم مخصوص شرایط منحصر به فردی هستن

بلبرینگ های ساچمه ای به صورت تماس نقطه ای کارکرده و برای سرعت های بالا  و بارهای سبک تر مناسب هستن

یاتاقانهای غلتکی به صورت تماس خطی کار کرده و عموما  هم  در اندازه های بزرگتر گرانتر از بلبرینگ های ساچمه ای هستند

یاتاقانهای غلتکی بارهای سنگین و ضربه ای را بسیار بهتر از یاتاقانهای ساچمه ای تحمل می کند بلبرینگ های غلتشی بر اساس المانهای سخت فولادی که بین دو رینگ داخلی و خارجی قرار دارن و بین آن ها در حال چرخش هستن طراحی و ساخته می شن رینگ های فوق باعث حرکت پیوسته ساچمه ها یا غلتک ها می شن هر ساچمه یا غلتک نیز به واسطه وجود یک قفسه جدا کننده از هم مجزا می شن در نتیجه المان های غلتشی نسبت به هم در غذای صحیح قرار می‌گیرن بلبرینگ ها معمولاً بر حسب به ابعاد قطر خارجی در سوراخ رینگ داخلی و عرض اندازه گیری میشن

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

سنسور طبقات آسانسور

آسانسور چگونه سر یک طبقه می ایستد؟ آیا وسیله مکانیکی وجود دارد که باعث شناسایی و توقف می شود؟ یا اینکه آسانسور به صورت هوشمند اینکار را انجام می دهد؟

در سیستم جدید شناسایی ۲ سنسور جهت دورانداز و شناسایی طبقات آسانسور استفاده می شود که عبارتند از :

    دور انداز

    استوپ طبقه

که این سنسور ها جایگزین سنسورهای ثابت شده اند.

این سنسورها به وسیله تراول کابل به مدار فرمان متصل شده اند و کار شناسایی را انجام میدهند. در هر طبقه به جای یک سنسور از یک عدد آهنربا استفاده شده که به محض قرار گرفتن سنسور روی کابین مقابل آهنربا، سنسور عمل کرده پالسی به مدار فرمان میفرستد. به این طریق به راحتی مدار کنترل شده و آسانسور در جای لازم می ایستد.

البته برای استوپ طبقه در هر طبقه یک آهنربا کافی است. ولی برای دور اندازی در هر طبقه ۲ آهنربا نیاز می باشد. یکی برای جهت بالا و دیگری جهت پایین. که این عمل با یکی در میان شمردن آهنرباهای دور انداز توسط مدار فرمان اصلاح شده در حقیقت یکی از آهنرباها را می شمرد و دیگری را در نظر نمی گیرد.

انواع مگنت آسانسور

    مگنت درب بازکن اسانسور برقی

    مگنت درب بازکن اسانسور فنری یا مکانیکی

مگنت آسانسور برقی

بعد از شناسایی طبقه مورد نظر توسط تابلو فرمان آسانسور (و نه تحریک مکانیکی ساسپنشن) و ایست کامل کابین اسانسور ، فرمان تحریک مگنت برقی اعمال شده و بوبین مگنت ، اهرم را رها کرده و قفل در باز می شود.

مگنت آسانسور فنری

بعد از ایست کامل کابین آسانسور در طبقه مورد نظر و باز شدن درب کابین (ساسپنشن) ، مگنت آزاد شده و قفل را آزاد می کند.مگنت فنری نسبت به مگنت برقی بیشترین استفاده را دارد.

آموزش نصب مگنت آسانسور

مگنت در بازکن اسانسور در کنار ساسپنشن (مکانیسم تحریک در کابین) توسط دو عد پیچ بسته می شود. موقعیت قرار گیری آن موازی با دیواره کابین است. بعد از نصب مگنت در بازکن اسانسور یک نفر در کابین می ایستد در کابین را بسته و نفر دوم روی کابین به صورت ریویزیون (حرکت دستی کابین) کابین را از پایین ترین طبقه به سمت بالا هدایت می کنیم. در هر طبقه نفر داخل کابین تراز بودن کابین و طبقه را اعلام میکند. نفر روی کابین مگنت را با غلطک قفل درب تنظیم می کند. توجه شود فاصله بین مگنت جمع شده(درب کابین بسته) و قرقره قفل در حد 3mm باشد.

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

     آسانسورهایی که اشخاص مجاز به سوارشدن در آن هستند. (مسافربر- باربر ، تخت‌ بر) ساختار و ابعاد اتاقک این آسانسورها طوری است که به آسانی برای مسافران و بارهای مورد نظر قابل دسترسی و استفاده است.

    آسانسورهایی که اشخاص مجاز به سوارشدن در آن نیستند. (خدماتی یا Service Lift غذابر ، کتاب بر) ابعاد و ساختار اتاقک این آسانسورها طوری است که برای انسانها قابل دسترسی و استفاده نمی‌باشد برای تحقق این امر سطح کف آن از یک متر مربع ، عمق آن از یک متر و ارتفاع آن از ۲/۱ متر نباید بیشتر باشد. نوع ، ظرفیت ، سرعت و تعداد آسانسورهای هر ساختمان بایستی متناسب با کاربری، تعداد طبقات و جمعیت ساکن در آن انتخاب شود.

بحث و بررسی این گزارش آسانسورهایی می‌باشد که اشخاص مجاز به سوارشدن در آن هستند و اکثریت آسانسورهایی که در حال حاضر در کشور تولید و به فروش می‌رسند این گروه می‌باشد.

انواع آسانسورها

الف ) آسانسورهای دارای سیستم رانش از نوع کششی ( Traction )

ب ) آسانسورهای دارای سیستم رانش هیدرولیکی ( Hidrolic )

در حال حاضر به دلیل افزایش روز افزون جمعیت کشورمان و با به وجود آمدن مشکل مسکن ، مسئولین و پیمانکاران روی به ساختن مجموعه های بلند مرتبه آورده اند، که  در این ساختمان ها آسانسور به یکی از ضروری ترین صنایع مرتبط با صنعت ساختمان مبدل شده است. از این رو معرفی و تشریح مختصر اجزاء و قطعات این سیستم خالی از لطف نخواهد بود . دیدگاه این سلسله مقالات تخصصی نخواهد بود بلکه برای آشنائی اجمالی آن دسته از مخاطبینی است که بصورت غیر تخصصی با صنعت آسانسور مرتبط هستند.

مقررات ایمنی سیستم محرکه آسانسور

    هر آسانسور باید حداقل یک سیستم محرک مخصوص به خود داشته باشد.

    حرکت دادن آسانسور به دو روش مجاز است .

    آسانسور باید مجهز به سیستم ترمزی باشد که در مواقع قطع منبع تغذیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان به صورت خود کار سیستم متحرکه را متوقف نماید .

    سیستم ترمز باید یک ترمز الکترومکانیکی ( اصطکاکی ) داشته باشد .

    سیستم ترمز باید بدون هیچگونه تاخیری پس از قطع مدار باز کننده ترمز، عمل نماید (دیود با خازنی که به طور مستقیم به ترمینال سیم پیچی ترمز متصل است بعنوان یک وسیله تاخیر دهنده محسوب نمی شود .)

    فشار کفشک های ترمز باید توسط نیروی فنر تامین شود .

    ترمز باید دارای حداقل دو کفشک با لنتهای نسوز باشد که روی دیسک یا استوانه عمل می کنند استفاده از ترمز نواری ممنوع است .

    وجود چرخ طیار یا وسیله دیگری برای رساندن کابین در حالت اضطراری تا سر طبقه ضروریست .

    برای قسمتهای گردنده در دسترس با سطح ناصاف نظیر زنجیرها ، چرخ زنجیرها و چرخ دنده ها بایستی حفاظت موثری پیش بینی شود .

    کلیه اجزاء گردنده با سطح صاف بایستی به رنگ زرد باشد.

عکس قطعات آسانسور

در ادامه می توانید عکس انواع قطعات آسانسور را همراه با مشخصات و توضیحات فنی آن مشاهده و مطالعه نمایید.

نیروی محرکه و موتور الکتریکی آسانسور

نیروی محرکه این دسته از آسانسورها  عموما با استفاده از یک الکترو موتور که به یک گیربکس کاهنده کوپل شده تامین می گردد. و البته چند سالی است که تکنولوژی موتورهای بدون گیربکس (GEARLESS) نیز به بازار آسانسور ایران راه یافته و استفاده از این موتورهای پربازده معمول گشته است. احتمالا حالا دلیل استفاده از واژه موتور(گیربکس)ی را دریافته اید.

بنابراین میتوان گفت: موتور الکتریکی آسانسور های کششی با توجه به نوع موتور و سیستم کنترل آنها به دو گروه عمده تقسیم میشوند:

۱- موتورهای گیربکسی Geared traction drives

موتورگیربکس ها

۲-موتورهای بدون گیربکس Gearless tractin drives

اجزاء آسانسورها

     انواع پایه شاسی موتور گیربکس و گیرلس آسانسور

محل قرارگیری موتور و اجزای مربوطه بر روی این قطعه می باشد. در حقیقت گیربکس ، موتور و ترمز باید روی یک شاسی مونتاژ گردند . این ساختار فولادی برای نگه داشتن تمام قطعات و قسمت ها که در یک تراز هستند به کار می رود و اجازه می دهد کل مجموعه در صورت نیاز ، یکپارچه جابجا شود.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

پمپ هیدرولیک پیچی

پمپ هیدرولیک پیچی به دلیل استفاده از محور حلزونی در اجزای آن به پمپ حلزونی نیز معروف است. تعداد محورهای حلزونی این پمپ می‌ تواند بین 1 تا 3 عدد باشد. از ویژگی‌ های این پمپ می‌ توان به کم صدا بودن و قابلیت کار با انواع سیالات را نام برد. پمپ هیدرولیک پیچی می‌ تواند تا فشار 200 بار را تولید کرده به همین دلیل از این پمپ در فشارهای پایین و دبی‌ های بالا استفاده می‌ شود. حجم جا به جایی پمپ مذکور بین 15 تا 3500 سانتی‌ متر مکعب است. کاربرد پمپ هیدرولیک پیچی در آسانسورها، بالابرها، بالابرهای نفربر؛ بالابرهای خانگی، خانه‌ ها و … است.

پمپ هیدرولیک پره‌ ای

بر روی این پمپ‌ ها یک سری پره تعبیه شده است که پره‌ ها بر روی روتور نصب شده‌ اند و در داخل یک حلقه بادامکی می‌ چرخند. پمپ‌ های پره‌ ای در فشارهای متوسط مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این نوع از پمپ‌ های هیدرولیک آسانسور دارای دو نوع متعادل و نامتعادل است که در ادامه به توضیح این دو مدل پرداخته‌ ایم.

پمپ هیدرولیک پره‌ ای متعادل

پمپ هیدرولیک پره‌ ای متعادل دارای دو مجرای ورودی و خروجی است که این دو مجرا در کنار هم قرار گرفته‌ اند و یک تعادل هیدرولیکی را به وجود آورده‌ اند. این نوع از پمپ‌ ها از دسته پمپ‌ های جابجایی ثابت بوده و قابلیت جابجایی به صورت متغیر را ندارند.

 پمپ هیدرولیک پره‌ ای نامتعادل

در این پمپ‌ ها مجرای ورودی و خروجی در تعادل قرار ندارد، از این رو همیشه یک نیروی دائمی به یاتاقان‌ های پمپ مذکور وارد می‌ شود که این نیرو می‌ تواند در دراز مدت موجب سایش اجزای پمپ شود. این پمپ برخلاف نوع متعادل در دو نوع جابجایی مثبت و جابجایی متغیر ساخته می‌ شود. خوب است بدانید که راندمان پمپ پره‌ ای جابجایی متغیر نسبت به پمپ پره‌ ای جابجایی ثابت بالاتر است.

پمپ هیدرولیک پیستونی

پمپ هیدرولیک پیستونی از تعداد بالایی سیلندر و پیستون تشکیل شده است. این نوع از پمپ‌ ها دارای دو نوع محوری و شعاعی هستند که هر دو نوع به صورت جابجایی ثابت و جابجایی متغیر تولید می‌ شوند. در بین انواع پمپ‌ های هیدرولیک آسانسور، پمپ هیدرولیک پیستونی گران‌ ترین نوع پمپ محسوب می‌ شود زیرا در کنار طول عمر بالایی که دارد، راندمان بالایی نیز برای آسانسور به وجود می‌ آورد. از پمپ هیدرولیک پیستونی در فشارهای بالا استفاده قرار می‌ شود، به همین دلیل این نوع پمپ را می‌ توانید در انواع بالابر صنعتی، باربر و لیفتراک مشاهده کنید.

پمپ پیستونی شعاعی

سیلندر و پیستون موجود در اجزای این پمپ نسبت به محور محرک به صورت شعاعی قرار گرفته‌ اند. این پمپ برای استفاده در فشارهای بالا به دو صورت جابجایی ثابت و جابجایی متغیر تولید می‌ شود. حجم جابجایی پمپ پیستونی شعاعی بین 0.5 تا 100 سانتی‌ متر مکعب است و حداکثر فشاری که قادر به تحمل آن است برابر با 700 بار است.

پمپ هیدرولیک پیستونی محوری با محور خمیده

پمپ هیدرولیک پیستونی محوری از قدیمی‌ ترین پمپ‌ های هیدرولیکی است. در این پمپ محور محرک پمپ و خط مرکزی منطقه سیلندر زاویه‌ ای را تشکیل می‌ دهند که این زاویه با توجه به این که پمپ از نوع جابجایی ثابت یا جابجایی متغیر باشد، قابل تغییر خواهد بود. گفتنی است زاویه مذکور بین 0 تا 30 درجه قابل تغییر است. حداکثر فشاری که این پمپ می‌ تواند تحمل کند برابر با 400 بار است.

پمپ هیدرولیک پیستونی محوری با محور زاویه‌ دار

در این دسته از پمپ‌ ها، پیستون مد نظر با محور محرک در یک راستای موازی قرار می‌ گیرد. در این نوع از پیستون‌ ها نیز انتهای میله پیستون با محور محرک زاویه ای می‌ سازد که این زاویه می‌ تواند بین 0 تا 8 درجه متغیر باشد. بیشترین فشاری که این پمپ می‌ تواند تحمل کند بین 350 تا 400 بار است.

  • fatemeh rahmdell