elavatoor

۱۸ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تابلو سه فاز

تابلو سه فاز

برق تمام سیستم آسانسور از کنتور عمومی تامین می‌شود، کنتور عمومی برای ساختمان‌هایی که آسانسور دارند، یک کنتور ۳ فاز است که محل نصب آن در کنار سایر کنتور‌های برق، یعنی در تابلوی کنتور‌ها نصب است. تابلو سه فاز تشکیل شده از سه فیوز برای ایمنی سیم کشی اسانسور که بر اثر اضافه جریان ناشی از اتصالات کوتاه به وجود می‌آید. تابلو سه فاز دارای شینه نول و ارت و ترمینال‌های سه فاز و نول و ارت است. دو کلید مینیاتوری نیز (روشنایی چراغ تونلی و ..) درون آن تعبیه شده است. بر روی درب آن نیز یک کلید سه فاز غلطکی و سه چراغ سیگنال وجود دارد. روشن بودن چراغ‌ها نشان دهنده وجود سه فاز و دلیل کلید سه فاز قطع کامل مدار سه فاز اسانسور است.

تابلو سه فاز، برق ۳ قسمت مختلف را تامین می‌کند:

برق موتور و تابلوی کنترل

برق چراغ‌های چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه

برق پریز‌های چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه

کابل سه فاز آسانسور

معمولاً برای آسانسور‌های ۵/۵ کیلووات و کمتر از کابل ۵ در ۶ استفاده می‌شود و برای موتور‌های آسانسور با توان ۹/۵ کیلووات از کابل ۵ در ۱۰ استفاده می‌شود.

نصب تابلو سه فاز آسانسور

تابلوی سه فاز توسط ۴ پیچ و رول پلاک و در حوالی تابلو فرمان اسانسور و در ارتفاع ۱۲۰ الی ۱۴۰ سانتی متر از کف موتور خانه نصب می‌گردد.

تابلو سه فاز آسانسوری

در قسمت موتور خانه آسانسور برای انتقال برق سه فاز و تک فاز به دیگر تجهیزات آسانسور از یک تابلوی توزیع با نام تابلو سه فاز استفاده می‌شود که از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

نمای بیرونی جعبه تابلو برق اطاقک موتورخانه آسانسور

فیوز سه فاز (سه عدد فیوز ۲۵ آمپری برای آسانسور‌های ۴ و ۶ نفره، سه عدد فیوز ۵۰ آمپری برای آسانسور‌های ۸ و ۱۳ نفره و باری)

سه عدد لامپ سیگنال برای همه آسانسور‌ها

فیوز تک فاز:

کلید مینیاتوری روشنائی داخل چاهک آسانسور ۱۶ آمپر

کلید مینیاتوری روشنائی داخل کابین آسانسور ۶ ۱۰ آمپر

کلید مینیاتوری هواکش و روشنائی موتورخانه آسانسور ۱۶ آمپر

پریز

 ترموستات جهت تنظیم دمای موتورخانه به صورت خودکار توسط فن

ترمینال برای ورود و خروج برق در زیر تابلو نصب گردد(ترمینال‌ها از جنس چینی نسوز باشد):

          - ترمینال‌های ورودی شماره ۱۶.

          - ترمینال خروجی ۴ عدد سه فاز شماره ۱۰.

          - سه عدد ترمینال باقی مانده شماره ۶

کانال و سیم

فیوز سه فاز

کلید گردان ۶۳ A

پیچ ارت

برچسب علامت روی تابلو نصب شود.

در زیر هر کلید توضیح فارسی نوشته شود.

تعیین نوع کابل سه فاز بر اساس طول مسیر کابل کشی و ظرفیت آسانسور متغیر می‌باشد. محل نصب تابلو برق سه فاز با رعایت در دسترس بودن بر اساس نظر نصاب آسانسور تعیین می‌گردد.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

براکت آسانسور چیست؟

براکت آسانسور بعنوان مهار کننده ریل های هدایت کننده کابین و ارتباط ریل های آسانسور به آهن کشی یا سازه درون چاه عمل می نمایند.از طرفی براکت ها را به عنوان تصحیح کننده ناشاقولی احتمالی چاه آسانسور یاد می کنند. در صورتی که ریل ها به درستی نصب شده باشند، حرکت آسانسور به صورت نرم و بدون تکان و ارتعاش و با حداقل صدای ممکن انجام می شود و نکته ای که وجود دارد این است که نصب درست ریل ها وابسته به اجرای صحیح براکت ریل آسانسور است.

نقش براکت آسانسور در نصب ریل آسانسور بسیار مهم است و در واقع براکت ها پایه هایی هستند که ریل ها توسط آن ها به سازه یا دیواره چاه متصل و نصب می شوند. سرعت حرکت، نوع اندازه ریل ها، ترمز ایمنی یا پاراشوت و ظرفیت کابین عواملی اند که می توانند نوع و اندازه براکت را مشخص کنند. براکت ها را از نبشی، ورقه آهنی یا ناودانی می سازند.

براکت ریل آسانسور چه وظیفه ای دارد؟

زمانی که شما به خوبی براکت آسانسور چیست را درک کنید کاربرد آن در صنعت آسانسور را نیز به خوبی درک می کنید. پیمانکار آسانسور در طی عملیات اجرائی براکت ریل ها را به سازه ساختمان نصب می کند. محل اتصال معمولا به صورت تیر فلزی، دیوار آجری و یا بتنی می باشد و توسط پیمانکار ساختمان از قبل بنا می شود اگر چنانچه در چاه آسانسور مقدمات کار توسط پیمانکار ساختمانی  انجام نشده بود، مسئول نصب آسانسور هیچ گونه مسئولیتی برای سازه ندارد و می بایست از مسئول یا کارفرمای ساختمان تقاضا کند تا مقدمات نصب فراهم شود.

اگر از روش آهن کشی که در ایران مرسوم است، استفاده کنید ،می بایست ابعاد، نوع تیر ها و فاصله آن ها از یکدیگر را با توجه به نقشه ای که برای آسانسور ساختمان طراحی شده است بررسی کنید. اگر براکت ها به اسکلت فلزی ساختمان یا آهن کشی آسانسور متصل شود در واقع بهترین حالت برای نصب و نظارت نصاب آسانسور است.

محل قرار گیری براکت ها بسیار مهم اند، زیرا پس از نصب آن ها محل ریل ها تعیین می شود و لذا می بایست براکت ها در نقطه دقیق و درستی نصب شوند. لازم به تذکر است که حداقل یک براکت برای هر ریل در نظر گرفته شود.

براکت ها باید فاصله مشخصی از درب طبقه داشته باشند و بطور دقیق نسبت به همدیگر در طول چاه شاقول وگونیا باشند. شرکت های معروف در طی اقدامی انواع براکت آسانسور را طراحی کرده اند که می توان در انواع مختلفی از ابعاد ریل ها از آن براکت های قابل تنظیم استفاده کرد.

در نصب ریل ها اکثرا از براکت های نبشی یا ورق فلزی نورد شده دارای سوراخ های کشوئی اریب استفاده می کنند. فاصله براکت در آسانسور از یکدیگر حداقل ۱٫۵ متر و حداکثر ۲٫۵ متر در نظر گرفته می شود که بسته به ظرفیت و اندازه ریل های آسانسور متغیر اند.

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

بافر آسانسور و انواع آن

بافر یا ضربه‌گیر آسانسور یکی از اجزای ایمنی سیستم آسانسور محسوب می‌شود. بافر آسانسور در انتهای چاه آسانسور یعنی در چاهک و در مرکز ثقل و پایین کابین و وزنه تعادل نصب می‌شود. در صورتی که در عملکرد تمامی اجزای ایمنی آسانسور اختلال بوجود آید، بافر آسانسور وارد عمل می‌شود. بافر انواع مختلف پلاستیکی، هیدرولیکی و فنری دارد که انرژی وارد شده به خود را ذخیره یا دفع می‌کند و از شدت آسیب‌های ناشی از حادثه‌های غیرمترقبه آسانسور جلوگیری می‌کند. در گذشته بافرهای فنری لول یا تخت مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بطور کلی وظیفه‌ی بافر جلوگیری از برخورد شدید کابین یا وزنه تعادل در حال سقوط می‌باشد.

کار بافر آسانسور چیست؟

بافر آسانسور را می‌توان آخرین سیستم ایمنی آسانسور در هنگام سقوط آسانسور یا افزایش سرعت نامی آسانسور دانست. هنگام پایین آمدن آسانسور زمانی که سرعت آسانسور در حدود ۱۵ درصد بیشتر از سرعت نامی باشد و هیچکدام از قطعات ایمنی آسانسور فعال نشود، بافر عمل می‌کند و از شدت ضربه به کابین جلوگیری می‌کند. بافر آسانسور بر روی بتنی ته چاهک آسانسور نصب می‌شود. به قسمتی بتنی که بافر روی آن قرار می‌گیرد سکوی کف چاه می‌گویند. سکوی ضربه‌گیر باید طبق استاندارد آسانسور نصب شوند تا از مقاومت و ایستایی مطلوب برخوردار شود. بافرهای آسانسور در راستای مرکز ثقل کادر وزنه تعادل آسانسور و کابین آسانسور نصب می‌شوند. حداقل ارتفاع سکوی ضربه‌گیر باید ۵۰ سانتی‌متر باشد و دلیل این امر بوجود آمدن جان پناه برای تعمیرکاران آسانسور است. بافر بیشترین اثرگذاری را در زمان حضور تعمیرکاران یا سرویس‌کاران آسانسور در ته چاهک دارد.

انواع بافر آسانسور

به طور کلی بافرها به دو نوع جذب کننده ی انرژی و مستهلک‌کننده ی انرژی تقسیم‌بندی می‌شوند:

بافر جذب کننده انرژی AT

در این نوع بافر از فنر یا لاستیک فشرده شده برای جذب انرژی استفاده می‌شود. کاربرد ضربه گیر جذب‌کننده‌ی انرژی برای سرعت‌های تا یک متر بر ثانیه است. بافرهای جذب‌کننده‌ی انرژی به دو نوع ضربه‌گیر فنری و ضربه‌گیر پلی اورتان طبقه بندی می‌شوند.

بافر ضربه گیر فنری

این نوع ضربه گیر از قدیمی ترین نوع بافر آسانسور است. ساختمان بافرهای فنری از یک فنر مارپیچ با مقطع دایره‌ای تشکیل شده است. دو نوع فنری که در این نوع بافرها استفاده می‌شود فنر لول و فنر تخت است. در حال حاضر کاربرد این نوع از بافرها در سیستم آسانسور بسیار کم است.

بافر پلی اورتان

از این نوع بافر برای آسانسورهای با سرعت نامی پایین استفاده می‌شود. ماده‌ی پلی اورتان از واکنش شیمایی پلی‌یول و ایزوسیانات تشکیل می‌شود. پلی اورتان به دو نوع فوم‌های نرم و محکم تقسیم می‌شود و در صنعت آسانسور جایگاه و کاربرد بسیار خوبی دارد. فوم‌های محکم و سخت پلی اورتان از نظر حرارتی نیز عایق بسیار خوبی هستند.

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

آسانسور شیشه ای

آسانسور شیشه ای از نظر فنی در دو مدل کششی و هیدرولیکی طراحی می‌شود که هر کدام در جایی کاربرد دارد. برای برج‌ها و ساختمان‌های مرتفع از آسانسور شیشه ای کششی استفاده می‌شود که توسط سیم بکسل و وزنه عمل حرکت انجام می‌گردد اما در آسانسور شیشه ای هیدرولیکی بدون استفاده از جسم خارجی آسانسور حرکت می‌نماید و بنابراین بسیار زیباست زیرا هیچ‌گونه جسم خارجی که سبب اغتشاش بصری شود موجود نیست اما این مدل از آسانسور شیشه ای برای ساختمان‌های بلند مرتبه مناسب نبوده و سبب ایجاد محدودیت می‌شود.
آسانسور شیشه ای را در طرح‌های مختلف مثل دایره‌ای، نیم‌دایره و مکعبی ساخته و استفاده می‌کنند.

جنس مورد استفاده جهت ساخت شیشه برای آسانسور، از لمینیت است که در برابر ضربه و تحمل فشار از قدرت بالایی برخوردار بوده و در هنگام وقوع زلزله و حوادث طبیعی و غیرطبیعی دیگر شیشه آسیب جانی وارد نمی‌نماید؛ زیرا در ساختار شیشه لمینیت از نوعی تلق یا همان لایه PVB استفاده‌ شده که در هنگام شکست شیشه مانع از ریزش و پاشیدن آن می‌شود. اگر شیشه ماشین شکسته را دیده باشید متوجه عملکرد این شیشه خواهید شد

در آسانسورهای شیشه ای ضخامت شیشه لمینیت مورد استفاده و تعداد لایه‌های آن تأثیری مستقیم بر قیمت آسانسور شیشه ای دارد. قیمت آسانسور شیشه ای به دلیل زیبایی منحصر به‌ فرد و تأثیر آن بر روی نمای ساختمان نسبت به نمونه‌های فلزی بیشتر بوده، اما کاری با کیفیت محسوب می‌شود.

  • قدرت موتور مورد استفاده نیز حائز اهمیت است، از طرفی ظرفیت یا قدرت تحمل آسانسور نیز مرتبط با قدرت موتور بوده و هر دو عامل بر قیمت آسانسور شیشه ای تأثیر می‌گذارند.
  • هزینه اجرا و یراق‌آلات آسانسور شیشه ای گرد بیشتر، در نتیجه قیمت آسانسور پانوراما نسبت به سایر مدل‌ها بیشتر است.

در آسانسورهایی که شیشه دور آسانسور با کابین آسانسور شیشه ای یکی باشد شیشه کمتری استفاده‌ شده و در نتیجه قیمت آسانسور شیشه ای کمتر است.

 آسانسور شیشه ای گرد

آسانسورهای پانوراما یا آسانسور شیشه ای گرد را می‌توان در درون پاساژهای تجاری و اداری و حتی برای خانه‌های دوبلکس استفاده نمود. آسانسور شیشه ای گرد یا آسانسور پانوراما دیدی 360 درجه داشته و شما در داخل فضا می‌توانید به‌ تمامی جهات دید داشته باشید. علاوه بر دید پانوراما آسانسور شیشه ای گرد بسیار زیبا بوده و نمایی جذاب برای اماکن تجاری و اداری لوکس ایجاد می‌کند.
نصب و اجرای آسانسور شیشه ای گرد سخت‌تر از آسانسورهای مکعبی است و نیاز به مهارت بالایی دارد؛ بنابراین درصورتی‌که قصد خرید و اجرای آسانسور شیشه ای گرد را دارید حتماً توسط شرکت‌های معتبر و با سابقه در زمینهٔ شیشه برای آسانسور شیشه ای گرد سفارش خود را به ثبت برسانید.

آسانسور شیشه ای خانگی

آسانسور شیشه ای خانگی در خانه‌های دوبلکس و حتی برای آپارتمان‌های تا ارتفاع پنج طبقه مناسب بوده و برای رفت ‌وآمدهای مداوم طراحی می‌شود.
برای ساخت آسانسور شیشه ای خانگی، معمولاً از مدل آسانسور شیشه ای هیدرولیکی استفاده می‌کنند. دلیل اول آن ارتفاع کم آسانسور شیشه ای خانگی است و دوم به این دلیل که آسانسور شیشه ای خانگی معمولاً در داخل منازل است و جزو دکوراسیون داخلی منزل شما بکار می‌رود؛ درواقع زیبایی در آسانسور شیشه ای خانگی حرف اول را می‌زند.

 

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

آسانسور هیدرولیک

آسانسور یکی از پر کاربرد ترین وسایل برای جابه جایی و حمل و نقل افراد است. آسانسور ها در گذشته شکل و مدل ساده داشتند؛ در صورتی که بعد ها به انواع مختلفی تقسیم شدند که یکی از آن‌ ها آسانسور هیدرولیک است. آسانسور هیدرولیک، به نوعی آسانسور گفته می ‌شود که با نیروی فشار روغن کار می ‌کند؛ به عبارتی دیگر در این مدل از آسانسورها تنها روغن‌ است که گشتاور لازم را برای حرکت آسانسور فعالیت می‌ کند. در آسانسور های هیدرولیک برای تامین قدرت مورد نیاز حاصل کارکرد پیستون و موتور قدرت است. در این مقاله در وب سایت آموزشگاه فنی و حرفه ای فنی شو نکاتی درباره نصب آسانسور هیدرولیک و ملزومات آن بیان خواهیم کرد.

قسمت ‌های مختلف آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک بخش ‌های مختلفی دارد که عبارتند از:

سنسور حرارتی

مدار قدرت

جک

پیستون

تابلو فرمان آسانسور

ترموستات روغن

پمپ انتقال روغن

شیر قطع و وصل خروج روغن

شیر اضطاری برقی

شیر های گوناگون در سایر بخش‌ها

اربرد آسانسور های هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیکی برای حمل و نقل افراد و وسایل در اماکن مختلف استفاده می ‌شود؛ آسانسور هیدرولیک تنها برای خانه نیست بلکه در بیمارستان، پارکینگ و اماکن عمومی خیلی کاربرد خوبی دارد.

مزایای آسانسور هیدرولیک

زمانی که بخواهید آسانسور هیدرولیک را نصب کنید، باید بدانید که این آسانسور دارای یک سری ویژگی ‌ها و مزایایی است که به شما کمک زیادی می‌ کند که برخی از آن‌ ها عبارتند از:

نرم بودن حرکات کابین آسانسور

دارای امنیت زیاد

عدم نیاز به سقف زدن برای چاه آسانسور

دارای توانایی برای جابه جایی اسباب سنگین

روش کلی کار آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک مانند هر آسانسور دیگر یک سری روش برای کارکرد دارد. آسانسور هیدرولیک به این صورت کار می‌کند که موتور در پاورپوینت آسانسور بچرخد تا دستگاه تلمبه بتواند روغن را از مخزن به سیلندر پمپاژ کند و ظریفت سیلندر پر شود تا روغن با فشاری که در آن زیاد می‌شود، کابین و پیستون به طرف بالا جا به جا شود و هنگامی که آسانسور به طبقه مد نظر برسد. سیستم مرکزی که در این آسانسور تعبیه شده است به موتور آسانسور هیدرولیک برای قطع کردن روغن سیگنالی ارسال کرده و سپس کابینت آسانسور در طبقه می ‌ایستد و برای پایین آمدن آسانسور نیز همین روند پیش می ‌رود و زمانی که کابین پایین می‌ رود، سیستم مرکزی آن به دریچه سیگنال داده و سپس حرکت آروم تر انجام شده و با سنگینی کابین، پیستون به سیلندر فشار کرده و روغن از دریچه به مخزن باز شده و مکانیسم مرکزی دستور بسته کردن را به دریچه داده و کابین می‌ ایستد.

معایب آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک هر چند ویژگی‌ های بسیار زیادی دارد؛ اما مانند هر آسانسور دیگری معایبی نیز دارد. به عنوان مثال این آسانسور برای طول مسیر حرکت کم طراحی شده است و حرکت عمودی کابین باید پایین باشد. همچنین روغن و آلودگی‌ های که ناشی از نشت روغن در کف چاه ایجاد شده، باعث شده تا محیط زیست و هوا آلوده شود. ضمنا استارت های آسانسور نیز محدودیت دارد. آسانسور هیدرولیک حداکثر استارتی که می تواند بزند ۹۰ است در صورتی که آسانسور های هیدرولیکی می توانند تا ۱۸۰ استارت بزنند.

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

آسانسور کارگاهی

آسانسور کارگاهی یک آسانسور بسیار مفید و مقرون به صرفه و با ایمنی بالا می باشد که زمان ساخت در ساختمان جهت حمل مصالح ساختمانی و نفرات استفاده می گردد. این آسانسور محدودیت ارتفاع ندارد و آسانسور مصالح بر را می توان برای برج های بلند مرتبه استفاده کرد.

مشخصات فنی آسانسور کارگاهی

ابعاد کابین آسانسور کارگاهی بر اساس چاهک بالابر ساخته می شود.

 سرعت حرکت از m/s 2/0 تا m/s 6/0 می باشد.

 ظرفیت وزنی بالابر در رنج های500 کیلوگرم، یک تن، یک و نیم تن، 2تن، 2.5 تن و 3 تن

تکنولوژی سیستم حرکتی در دو نوع کششی و یا وینچ می باشد.

سامانه الکترونیکی اضافه بار یا overload باعث می شود در صورتی که وزن بار بیش از حد تعریف شده باشد، آسانسور کارگاهی از حرکت باز ایستد.

کابین تمام فلز می باشد و از نوع فنس و یا ورق پانچ شده ، و درب آن نیز آکاردئونی می باشد.

در قسمت پشت الکتروموتور ترمز الکترومغناطیسی نصب می شود که باعث می شود بالابر کارگاهی در سر ایستگاه بایستد و از برگشت کابین حامل باربه پایین جلوگیری می کند.

سیستم ترمز مورد استفاده در آسانسور های کارگاهی پاراشوت می باشد که در سرعت های غیر مجاز، سیستم ترمز به صورت خودکار عمل کرده و باعث جلوگیری از سقوط آسانسور می شود.

انواع آسانسور کارگاهی

1.آسانسور های کارگاهی که درون چاهک نصب می شود و دارای ریل های T9 و یا T16 استاندارد آسانسورکارگاهی است که دارای حرکتی نرم و ایمن می باشد.

2.آسانسور کارگاهی که بر روی نمای ساختمان نصب می شود و شامل قطعه های 3 متری می باشد که روی همدیگر مونتاژ می شود و سیستم حرکتی آن ها به صورت کششی یا با رک و پنیون می باشد.

با تمام شدن عملیات ساخت و ساز، آسانسور کارگاهی از چاهک خارج شده و آسانسور مسافر بر اصلی جایگزین آن می شود.

آسانسور کارگاهی و قطعات ضروری برای حفظ ایمنی آن:

در روند فروش آسانسورهای کارگاهی ، چه نو و چه دسته دوم گاهی دیده شده که در امر ایمنی، به دلیل تسریع و سود دهی و مسائل اقتصادی،کوتاهی و مضایغاتی صورت گرفته میشود که حوادث جانی جبران ناپذیر و مالی سنگینی را در پی خواهد داشت . در اینجا با تعدادی از قطعات و موارد ضروری در امر ایمنی آسانسور کارگاهی آشنا می شویم :

 نرده امگا : تنها جایگاه ورود و خروج از پیش تعیین شده در هر طبقه که دارای نرده ای امگا شکل میباشد که با پایین و بالا بودن ان ،مسیر باز یا بسته میشود که از ورود بی مورد و نا بهنگام اشخاص و یا اشیا به مسیر عبور آسانسور کارگاهی جلو گیری می کند.

 حفاظ پیرامون : تعیین کننده محل استقرار آسانسور کارگاهی که از ورود و توقف افراد در ان محل جلوگیری میکند.(برای جلوگیری ازبرخورد با افراد و اجسامی که احتمالاً در منطقه و محدوده آسانسور کارگاهی هنگام پایین آمدن دستگاه می باشند لازم و ضروری است.

سری لیمیت سوئیچ های ایمنی : بجز اینکه در ابتدا و انتهای مسیر وجود این لیمیت سوئیچها امری عادی است ، نسب بر روی درب ورود کابین نیز از ضرورت های ایمنی در اسانسور کارگاهی می باشد که باعث جلو گیری از انواع حوادث منجر به سقوط میشود.

 پاراشوت : سیستم جلو گیری از سقوط که باید با حضور مسئول کارگاه پس از نصب آسانسور کارگاهی تست و چگونگی عمل کرد ان توسط فروشنده تحویل داده شود.

 قطعه محدودکننده انتهای مسیر (کلگی) : قطعه است که بصورت مکانیکال و نه بصورت الکترونیکی باعث پایان دادن ادامه حرکت و خارج نشدن دستگاه از بالای مسیر به علت عمل نکردن لیمیت سوئیچ انتهای مسیر، میشود.یعنی اگر به هر دلیلی لیمیت سوئیچ های انتهای مسیر نیز عمل نکردند ، عامل بازدارنده ای دیگری وجود دارد که مانع آویزان شدن کابین از منتهاعلیه بالای برج شود .

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

آسانسور غذابر (غذابرهای هیدرولیک)

بالابر رستورانی یا غذابر جهت جابجایی بسته های سبک، ظروف غذا در منازل و رستوران ها، ساختمان های اداری، دانشگاهی، بیمارستانها، هتل ها و همچنین فروشگاه ها و مجتمع های تجاری نصب و راه اندازی می گردند و اشخاص مجاز به استفاده از آن نیستند، بطوریکه برای تحقق آن، نباید سطح کف بالابر از یک مترمربع و  ارتفاع آن از 1/2 متر بیشتر باشد

این آسانسورها جهت جابجایی بسته های سبک، ظروف غذا در منازل و رستوران ها، ساختمان های اداری، دانشگاهی، بیمارستانها، هتل ها و همچنین فروشگاه ها و مجتمع های تجاری نصب و راه اندازی می گردند و اشخاص مجاز به استفاده از آن نیستند، بطوریکه برای تحقق آن، نباید سطح کف بالابر از یک مترمربع و  ارتفاع آن از 1/2 متر بیشتر باشد. سطح دسترسی به کابین این نوع آسانسور را براساس نوع استفاده آن، از تراز کف تمام شده 80 سانتیمتری از کف می توان طراحی کرد.


طراحی ویژه کابین ها امکان حمل بار سنگین را به مشتریان محترم نخواهد داد، لیکن ایمنی در حمل بارهای سبک با ابعاد کوچک در کنار کاربری بسیار ساده از ویژگی های این آسانسورها می باشد.

برخی از مزایای این سیستم ها:

حرکت نرم و بی صدا
عدم نیاز به کندن زمین و بنایی
هزینه گرفتن برق 3 فاز را ندارد
نصب آسان و سریع
ایمنی بالا(بدلیل نداشتن سیم بکسل)

صرفه جویی در مصرف برق تا 40% (حرکت رو به پایین با موتور خاموش می باشد)
دارای سیستم اضطراری هنگام قطع برق
عدم وجود موتورخانه در بالای ساختمان ،کاهش بار روی ساختمان و آرامش ساکنین
قابلیت اجرا با برق تک فاز یا سه فاز
هزینه های سرویس و نگهداری پایین
طول عمر بالا و کیفیت خوب قطعات
قابلیت انعطاف پذیری و متحرک بودن آن

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

اینورتر تک فاز آسانسور

وجه دیگر قضیه، چگونگی تأمین تغذیه الکتریکی برای سیستم الکترونیکی کنترل آسانسور، مدار ایمنی، کنتاکتورها، ترمز مکانیکی، مودم و غیره می باشد. در مواردی که آنها از طریق یک ترانسفورمر متداول تغذیه می شوند، فقط انواع بخصوصی از اینورترها مناسب هستند. ممکن است در نگاه اول و بدون در نظر گرفتن جوانب امر، سیستمهای تغذیه اضطراری رایانه ها برای این منظور مناسب در نظر گرفته شود. اما به خاطر داشته باشید، اگر شکل موج خروجی اینورتر سینوسی نباشد، مقدار RMS آن معمولاً از مقداری که انتظار می رود، متفاوت است. این مسئله ممکن است سبب سوختن لامپ روشنایی کابین یا دیگر مصرف کننده ها گردد. حتی در اینورترهای تک فاز با شکل موج مناسب (سینوسی) نیز ولتاژ خروجی ممکن است علیرغم وجود کنترل اتوماتیک، بر اثر تغییرات سریع در بارگذاری دچار تغییرات قابل توجهی گردد. برای اجتناب از این مشکل می توان سیستمهای فرعی را بصورت مرحله ای و با یک ترتیب مشخص سوییچ کرد. متاسفانه برای این منظور هیچ قاعده کلی وجود نداشته و بهترین ترتیب برای سوییچ کردن اجزای ناشناخته، باید با آزمایش و اندازه گیری در محل بدست آید. یک راه برای ساده کردن مسئله طراحی، استفاده از اینورتر با توان بالاتر از نیاز می باشد، که بدلیل افزایش هزینه ها، مطلوب نیست.

اینورتر قدرت برای موتور اصلی آسانسور

اینورترهای صنعتی معمولاً برای کاربردهای آسانسوری مناسب نیستند. شرکتWeber بعنوان عرضه کننده سیستمهای کامل الکتریکی و کنترل کننده آسانسور، به این نکته باور دارد که مشتری خواهان یک سیستم کامل و کار آمد است که تنها توسط یک منبع مسئول عرضه گردد. وقتی صحبت از یک سیستم اضطراری مجهز به باطری به میان می آید، لازم است تمامی سیستمهای فرعی آن نظیر موتور، گیربکس، اینورترها، مجموعه باطریها، سیستم محرکه درب، سیستم سنجش موقعیت و کنترل کننده اصلی با یکدیگر هماهنگ گردند، در غیر این صورت، هر نوع مغایرتی می تواند مسائل غیرقابل انتظار بوجود آورد. توصیه می شود، تمامی دستورالعملهای مرتبط با اینورتر قدرت و تنظیم آن برای کار با باطری، توسط افراد متخصص، بررسی و اجرا گردد.

تغذیه و کنترل درب  آسانسور

از نقطه نظر سهولت اجرا، بهترین سیستمهای محرکه درب برای کار در موارد اضطراری،انواع متداول ۲۴ VDC و ۲۳۰ VAC می باشند. اما با وجود این، در مورد سیستمهای ناشناخته باید با احتیاط عمل شود. در مورد سییستمهای محرکه سه فاز، با مسائل عدیده و متنوعی روبرو خواهیم شد که قویاً توصیه می شود، برای اجتناب از هزینه های اضافی، بموقع و در جای خود بررسی گردد (خصوصاً در موارد طراحی اولیه آسانسور). این حساسیت بدین خاطر است که تغذیه سه فاز تنها توسط اینورتر قدرت برای استفاده موتور اصلی تولید شده، که آن هم با توجه به ویژگی خاص خود (VVVF) ، دارای ولتاژ و فرکانس متغیر بوده و برای تغذیه سیستم محرکه درب مناسب نمی باشد. از طرفی ایده استفاده از یک اینورتر سه فاز جداگانه برای تغذیه درب، کماکان پر هزینه بوده ومورد پذیرش قرار نمی گیرد. راه حل کلاسیک دیگر، استفاده از خازن برای ایجاد یک فاز سوم است که این روش نیز فعلاً در حد بررسی، آزمایش و تجربه است. در بعضی از موتورهای محرکه درب، بمنظور ایجاد گشتاور بازدارنده یا ترمزی، یک مدار جداگانه برای تغذیه جریان DC وجود دارد که سوییچ کردن آن، ممکن است مسائلی برای اینورتر تک فاز ایجاد کند.

اینورتر تک فاز آسانسور

وجه دیگر قضیه، چگونگی تأمین تغذیه الکتریکی برای سیستم الکترونیکی کنترل آسانسور، مدار ایمنی، کنتاکتورها، ترمز مکانیکی، مودم و غیره می باشد. در مواردی که آنها از طریق یک ترانسفورمر متداول تغذیه می شوند، فقط انواع بخصوصی از اینورترها مناسب هستند. ممکن است در نگاه اول و بدون در نظر گرفتن جوانب امر، سیستمهای تغذیه اضطراری رایانه ها برای این منظور مناسب در نظر گرفته شود. اما به خاطر داشته باشید، اگر شکل موج خروجی اینورتر سینوسی نباشد، مقدار RMS آن معمولاً از مقداری که انتظار می رود، متفاوت است. این مسئله ممکن است سبب سوختن لامپ روشنایی کابین یا دیگر مصرف کننده ها گردد. حتی در اینورترهای تک فاز با شکل موج مناسب (سینوسی) نیز ولتاژ خروجی ممکن است علیرغم وجود کنترل اتوماتیک، بر اثر تغییرات سریع در بارگذاری دچار تغییرات قابل توجهی گردد. برای اجتناب از این مشکل می توان سیستمهای فرعی را بصورت مرحله ای و با یک ترتیب مشخص سوییچ کرد. متاسفانه برای این منظور هیچ قاعده کلی وجود نداشته و بهترین ترتیب برای سوییچ کردن اجزای ناشناخته، باید با آزمایش و اندازه گیری در محل بدست آید. یک راه برای ساده کردن مسئله طراحی، استفاده از اینورتر با توان بالاتر از نیاز می باشد، که بدلیل افزایش هزینه ها، مطلوب نیست.

اینورتر قدرت برای موتور اصلی آسانسور

اینورترهای صنعتی معمولاً برای کاربردهای آسانسوری مناسب نیستند. شرکتWeber بعنوان عرضه کننده سیستمهای کامل الکتریکی و کنترل کننده آسانسور، به این نکته باور دارد که مشتری خواهان یک سیستم کامل و کار آمد است که تنها توسط یک منبع مسئول عرضه گردد. وقتی صحبت از یک سیستم اضطراری مجهز به باطری به میان می آید، لازم است تمامی سیستمهای فرعی آن نظیر موتور، گیربکس، اینورترها، مجموعه باطریها، سیستم محرکه درب، سیستم سنجش موقعیت و کنترل کننده اصلی با یکدیگر هماهنگ گردند، در غیر این صورت، هر نوع مغایرتی می تواند مسائل غیرقابل انتظار بوجود آورد. توصیه می شود، تمامی دستورالعملهای مرتبط با اینورتر قدرت و تنظیم آن برای کار با باطری، توسط افراد متخصص، بررسی و اجرا گردد.

تغذیه و کنترل درب  آسانسور

از نقطه نظر سهولت اجرا، بهترین سیستمهای محرکه درب برای کار در موارد اضطراری،انواع متداول ۲۴ VDC و ۲۳۰ VAC می باشند. اما با وجود این، در مورد سیستمهای ناشناخته باید با احتیاط عمل شود. در مورد سییستمهای محرکه سه فاز، با مسائل عدیده و متنوعی روبرو خواهیم شد که قویاً توصیه می شود، برای اجتناب از هزینه های اضافی، بموقع و در جای خود بررسی گردد (خصوصاً در موارد طراحی اولیه آسانسور). این حساسیت بدین خاطر است که تغذیه سه فاز تنها توسط اینورتر قدرت برای استفاده موتور اصلی تولید شده، که آن هم با توجه به ویژگی خاص خود (VVVF) ، دارای ولتاژ و فرکانس متغیر بوده و برای تغذیه سیستم محرکه درب مناسب نمی باشد. از طرفی ایده استفاده از یک اینورتر سه فاز جداگانه برای تغذیه درب، کماکان پر هزینه بوده ومورد پذیرش قرار نمی گیرد. راه حل کلاسیک دیگر، استفاده از خازن برای ایجاد یک فاز سوم است که این روش نیز فعلاً در حد بررسی، آزمایش و تجربه است. در بعضی از موتورهای محرکه درب، بمنظور ایجاد گشتاور بازدارنده یا ترمزی، یک مدار جداگانه برای تغذیه جریان DC وجود دارد که سوییچ کردن آن، ممکن است مسائلی برای اینورتر تک فاز ایجاد کند.

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

وجه دیگر قضیه، چگونگی تأمین تغذیه الکتریکی برای سیستم الکترونیکی کنترل آسانسور، مدار ایمنی، کنتاکتورها، ترمز مکانیکی، مودم و غیره می باشد. در مواردی که آنها از طریق یک ترانسفورمر متداول تغذیه می شوند، فقط انواع بخصوصی از اینورترها مناسب هستند. ممکن است در نگاه اول و بدون در نظر گرفتن جوانب امر، سیستمهای تغذیه اضطراری رایانه ها برای این منظور مناسب در نظر گرفته شود. اما به خاطر داشته باشید، اگر شکل موج خروجی اینورتر سینوسی نباشد، مقدار RMS آن معمولاً از مقداری که انتظار می رود، متفاوت است. این مسئله ممکن است سبب سوختن لامپ روشنایی کابین یا دیگر مصرف کننده ها گردد. حتی در اینورترهای تک فاز با شکل موج مناسب (سینوسی) نیز ولتاژ خروجی ممکن است علیرغم وجود کنترل اتوماتیک، بر اثر تغییرات سریع در بارگذاری دچار تغییرات قابل توجهی گردد. برای اجتناب از این مشکل می توان سیستمهای فرعی را بصورت مرحله ای و با یک ترتیب مشخص سوییچ کرد. متاسفانه برای این منظور هیچ قاعده کلی وجود نداشته و بهترین ترتیب برای سوییچ کردن اجزای ناشناخته، باید با آزمایش و اندازه گیری در محل بدست آید. یک راه برای ساده کردن مسئله طراحی، استفاده از اینورتر با توان بالاتر از نیاز می باشد، که بدلیل افزایش هزینه ها، مطلوب نیست.

اینورتر قدرت برای موتور اصلی آسانسور

اینورترهای صنعتی معمولاً برای کاربردهای آسانسوری مناسب نیستند. شرکتWeber بعنوان عرضه کننده سیستمهای کامل الکتریکی و کنترل کننده آسانسور، به این نکته باور دارد که مشتری خواهان یک سیستم کامل و کار آمد است که تنها توسط یک منبع مسئول عرضه گردد. وقتی صحبت از یک سیستم اضطراری مجهز به باطری به میان می آید، لازم است تمامی سیستمهای فرعی آن نظیر موتور، گیربکس، اینورترها، مجموعه باطریها، سیستم محرکه درب، سیستم سنجش موقعیت و کنترل کننده اصلی با یکدیگر هماهنگ گردند، در غیر این صورت، هر نوع مغایرتی می تواند مسائل غیرقابل انتظار بوجود آورد. توصیه می شود، تمامی دستورالعملهای مرتبط با اینورتر قدرت و تنظیم آن برای کار با باطری، توسط افراد متخصص، بررسی و اجرا گردد.

تغذیه و کنترل درب  آسانسور

از نقطه نظر سهولت اجرا، بهترین سیستمهای محرکه درب برای کار در موارد اضطراری،انواع متداول ۲۴ VDC و ۲۳۰ VAC می باشند. اما با وجود این، در مورد سیستمهای ناشناخته باید با احتیاط عمل شود. در مورد سییستمهای محرکه سه فاز، با مسائل عدیده و متنوعی روبرو خواهیم شد که قویاً توصیه می شود، برای اجتناب از هزینه های اضافی، بموقع و در جای خود بررسی گردد (خصوصاً در موارد طراحی اولیه آسانسور). این حساسیت بدین خاطر است که تغذیه سه فاز تنها توسط اینورتر قدرت برای استفاده موتور اصلی تولید شده، که آن هم با توجه به ویژگی خاص خود (VVVF) ، دارای ولتاژ و فرکانس متغیر بوده و برای تغذیه سیستم محرکه درب مناسب نمی باشد. از طرفی ایده استفاده از یک اینورتر سه فاز جداگانه برای تغذیه درب، کماکان پر هزینه بوده ومورد پذیرش قرار نمی گیرد. راه حل کلاسیک دیگر، استفاده از خازن برای ایجاد یک فاز سوم است که این روش نیز فعلاً در حد بررسی، آزمایش و تجربه است. در بعضی از موتورهای محرکه درب، بمنظور ایجاد گشتاور بازدارنده یا ترمزی، یک مدار جداگانه برای تغذیه جریان DC وجود دارد که سوییچ کردن آن، ممکن است مسائلی برای اینورتر تک فاز ایجاد کند.

 

  • fatemeh rahmdell
  • ۰
  • ۰

اینکدر آسانسور یک سیستم الکترو مکانیکی می باشد به انتهای شفت الکترو موتور کوپل شده و حرکت دورانی شفت الکترو موتور را به پالسهای دیجیتال (به منظور استفاده در میکرو کنترل ها و سیستم ها کنترلی) تبدیل کرده بدین ترتیب که به ازای هر چرخش کامل 360 درجه شفت ، یک پالس تولید شده و سپس پالس های دیجیتالی به وسیله ی تجهیز دیگر به دیکودر (با در نظر گرفتن نیاز به تعداد دوران یا سرعت زاویه ای و یا مسافت) تبدیل می شوند.

به عبارت دیگر، انکودر آسانسور حسگری است که به چرخ دنده، چرخ و موتور وصل شده و میزان چرخش را اندازه گیری می کند که بر اساس این اندازه گیری پارامترهایی از جمله سرعت، جابه جایی و همچنین شتاب یا زاویه چرخش معین می شوند. انکودر آسانسور وسیله ای الکترومکانیکی است که حرکت دورانی شفت موتور را لحظه به لحظه به کدهای دیجیتال یا آنالوگ تبدیل و برای درایو تابلو فرمان می فرستد. هر اینکدر آسانسور نیاز به دیکودر دارد تا صفر و یکهای ارسالی انکودر آسانسور را بازخوانی کند. شرط بهره گیری از اینکدر آسانسور مداربسته (Close loop)بودن است. انکودر آسانسور حرکت دورانی شفت موتور را لحظه به لحظه به کدهای دیجیتال یا آنالوگ تبدیل و برای درایو تابلو فرمان ارسال می نماید و بدین ترتیب درایو می تواند مطلوب ترین منحنی حرکت را در اختیار موتور قرار دهد و حرکتی نرم و لذت بخش را برای آسانسور ایجاد نماید. اینکدر آسانسور در اصل حسگری است که بر روی محور چرخ ، چرخدنده و یا موتور نصب شده و میزان سرعت چرخش و نیز جهت آن را تشخیض دهد. نقش انکودر آسانسور بسیار حساس بوده و باید در زمان سرویس به آن توجه ویژه ای کرد. اینکدر آسانسور حسگری است که به محور چرخ، چرخ دنده یا موتور وصل می شود و میتواند میزان چرخش را اندازه گیری کند و با اندازه گیری میزان چرخش می توان جا به جایی، سرعت، شتاب یا زاویه چرخشی را تعیین کرد. به این ترتیب ما با استفاده از انکودر آسانسور ، مشخصات حرکتی شافت موتور را لحظه به لحظه در اختیار تابلوفرمان قرار می دهیم و تابلوفرمان نیز به کمک درایو، مطلوب ترین فرکانس را در اختیار موتور قرار می دهد تا حرکتی بسیار نرم و لذت بخش داشته باشیم.

وظایف اینکدر آسانسور چیست :

1- استفاده در آسانسور ها به منظور تشخیص سرعت

 2- استفاده در آسانسور ها به منظور انتقال جهت موتور اصلی به درایو

 3- استفاده در سیستم کنترل آسانسور به منظور افزایش دقت و کیفیت حرکتی

 4- مشخص نمودن لحظه ای مشخصات حرکت شفت موتور

نحوه عملکرد اینکدر آسانسور:

جهت داشتن حرکتی نرم و بدون تنش و لرزش در آسانسورها، می توان از انکودر آسانسور (جهت مشخص نمودن لحظه ای مشخصات حرکت شفت موتور) استفاده نمود، که با اعلام این مشخصات به تابلو فرمان و با کمک درایو می توان مطلوب ترین فرکانس را در اختیار موتور گذاشته و به هدف نهایی خود دست بیابیم. سخت افزار ماوس (رایج ترین انکودر)، جهت اندازه گیری میزان جابه جایی در سطح مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این سخت افزار بدین نحو می باشد که، با حرکت دادن ماوس در سطح، گوی زیرین به حرکت در آمده و موجب به حرکت در آمدن صفحه مدرج در میان سنسورها شده و در نهایت باعث تولید دو ردیف سیگنال می شود که این سیگنال ها تعیین کننده میزان جابه جایی حول محورهای Y و X می باشند

 

  • fatemeh rahmdell