ترمز ایمنی سیستمی است که اگر به هر علتی سرعت کابین آسانسور به بیش از سرعت نامی آن( بعنوان مثال :1/25 برابر سرعت نرمال) افزایش یابد، در اثر عملکرد گاورنر ، عمل کرده و از افزایش سرعت ایجاد شده جلوگیری و از احتمال سقوط ممانعت میکند . سیستم ترمز ایمنی دارای دو فلکه است (گاورنر در موتور خانه و فلکه هرزگرد آن در ته چاه) که سیم بکسل گاورنر از این فلکه ها گذشته و به اهرم پاراشوت کابین متصل می شود (سیم بکسل گاورنر حداقل به قطر 6 میلیمتر و دارای حداقل ضریب اطمینان 8 است و باید بسیار انعطاف پذیر باشد) . همچنین لازم است نسبت قطر فلکه گاورنر و فلکه هرزگرد در ته چاه حداقل 30 برابر قطر سیم بکسل باشد .
بنابراین ، به هر علتی سرعت کابین زیاد شود ؛ سرعت گاورنر نیز زیاد شده در نتیجه گاورنر عمل خواهد کرد که ضمن قطع مدار برقی ، فلکه گاورنر متوقف می شود . درهمین حال که کابین به حرکت خود ادامه می دهد ، سیم بکسل اهرم ترمز پاراشوت کشیده شده لقمه های ان تحریک و با ریل ها درگیر میشوند و در نتیجه کابین متوقف میشود.
در هنگام تست ، در حین حرکت اهرم پاراشوت ، میکروسویئچ مربوطه نیز که جزء مدار سری استپ های داخل چاه می باشد ، دستور قطع مدار برقی را می دهد . گاورنر دارای شیار تست است که این شیار با توجه به کوچکتر بودن قطر آن نسبت به قطر اصلی ، سرعتش بیشتر خواهد بود . به هنگام تست پاراشوت سیم بکسل را روی فلکه ی تست می گذاریم در این حالت میکروسویئچ فلکه ی هرزگرد ته چاه نیز به دلیل جا به جایی آن قطع می گردد و مورد تست قرار میگیرد . در این مرحله از تست ، مدار سری استپ در تابلو فرمان ، قبل از تست ، بطور دستی پل (جامپر) می شود.
ادامه تست ، به آسانسور فرمان حرکت رو به پایئن را می دهیم . (کابین ترجیحا در آخرین توقف باشد).
سرعت سیم بکسل گاورنر در این حالت نسبت به کابین بطور مجازی افزایش پیدا کرده و در این موقع اهرم پاراشوت عمل کرده و لقمه ها با ریل ها درگیر شده و در نتیجه کابین متوقف می شود.
- ۰۱/۰۲/۲۱