elavatoor

  • ۰
  • ۰

در آسانسور های هیدرولیک کنترل دقیق و درست جریان و فشار روغن بسیار مهم می باشد.راپچر ولو Rupture valve اگر از شیرهای موجود در هیدرولیک صنعتی که رایج اند استفاده کنیم، آن نتیجه مطلوب یعنی نرمی حرکت، ایمنی ، قفل مطلوب ، سهولت استفاده ، جمع و جور بودن و نهایتا قیمت مناسب را بدست نخواهیم آورد. به همین جهت استفاده از شیرهای مخصوص آسانسور مهم و لازم است . قطعه ایمنی که متصل به جک است و در مسیر عبور روغن قرار دارد، بطوریکه اگر مقدار روغن عبوری از سرعت نامی آسانسور بیشتر شود مانع عبور روغن شده و آسانسور را متوقف می سازد.

به شیر ایمنی جک ، شیر اطمینان یا شیرترکیدگی نیز می گویند. راپچر ولو آسانسور در واقع رابط بین شلنگ حامل روغن و جک هیدرولیک می باشد. در جک مستقیم راپچرولو در بالای جک و در جک غیر مستقیم راپچرولو در پایین جک یعنی بر روی سیلندر جک قرار می گیرد. روغن از طریق شیر ایمنی وارد جک یا از آن خارج می شود.اگر جک درون زمین یا بیرون کار گذاشته شود پایین یا بالا قرار گرفتن راپچر ولو هیدرولیک مشخص می شود.

راپچر ولو آسانسور چگونه کار می کند ؟

عملکرد این قطعه ایمنی به این صورت است که مقدار عبوری روغن را کنترل می کند و در حالتی که کابین سرعت بیش از اندازه داشته باشد و یا اینکه شیلنگ روغن پاره شود،باعث قطع حرکت روغن و توقف کابین می شود. زمان فعال شدن راپچر ولو هیدرولیک بدون شوک و با توقفی آرام مواجه می شود. راپچر ولو در کارخانه تنظیم می شود و مقدار ورود و خروج روغن در آن به صورت استاندارد تنظیم می شود اما پس از آنکه این قطعه در آسانسور هیدرولیک نصب شد ، نصاب آسانسور موظف است تا به وسیله پیچ تنظیمی که در این قطعه قرار داده شده است آن را به گونه تنظیم کند که سرعت و عملکرد آسانسور در همه شرایط مناسب باشد.

تنظیم نهایی توسط نصاب آسانسور و بر اساس سرعت اسمی آسانسور یعنی ۰٫۳ متر بر ثانیه تنظیم می شود.به طور مثال اگر سرعت نامی آسانسور هیدرولیک به سمت پایین ۰٫۶ متر بر ثانیه باشد می بایست شیر اطمینان ، قابلیت توقف آسانسور را در حداکثر سرعت ۰٫۹ متر بر ثانیه داشته باشد. دامنه دبی روغن در راپچر ولو آسانسور هیدرویک از ۳۰ الی ۳۰۰ لیتر بردقیقه می باشد. مدت زمانی که شیر ایمنی وارد عمل می شود نباید بیشتر از سی ثانیه طول بکشد. اگر چنانچه شیلنگ روغن پاره شود و یا سرعت آسانسور از مقدار مجاز بیشتر شود ، شیر اطمینان وارد عمل شده و کابین را متوقف می کند. در استانداردهای جدید شاهد آن هستیم که علاوه بر شیر اطمینان در آسانسورهای هیدرولیک از ترمز اطمینان (پاراشوت) نیز استفاده می شود. در خصوص شیلنگ انتقال روغن نیز باید این نکته را یاد آور شوم که این شیلنگ از پاوریونیت تا سیلندرنیز باید بتواند حداقل فشار کار سیستم با بیش از ¼ را تحمل نماید و در این فشار دچار تخریب و آسیب نشود.

نکته مهم:اگر بخواهیم گریزی به سیستم کششی بزنیم و عملکرد این قطعه یعنی راپچر ولو آسانسوررا در آسانسور کششی مثال بزنیم می بایست راپچر ولو را معادل گاورنر در آسانسور کششی قرار دهیم. این شیر زمانی که شیلنگ رابط پاوریونیت و جک هیدرولیک به هر دلیلی آسیب ببیند و بترکد آسانسور با سرعت زیادی شروع به حرکت به سمت پایین می کند و به دلیل شتاب زمین (g) لحظه به لحظه به سرعت آن افزوده می ش

روش نصب راپچر ولو هیدرولیک

این شیر دقیقا پس از جک نصب شده سپس شیلنگ ارتباطی بین جک و پاوریونیت نصب گردد. اتصال جک به راپچر ولو آسانسوراز طریق اتصال صلب مانند مغزی انجام می گیرد. سایز پورت ورود و خروج راپچر ولو  ۱ اینچ است. در صورت وجود بیش از یک جک در سیستم راپچر ولو هری ک از جک ها باید با یک شیلنگ ارتباطی از پورت B مطابق شکل زیر به هم متصل گردند . سایز  جهت شیلنگ ارتباط کافیست. یک تکنسین فنی آسانسور باید این اطلاعات را بداند.

  • ۰۰/۱۲/۱۶
  • fatemeh rahmdell

نظرات (۱)

  • خرید بهترین دتکتور شعله در تهران
  • سلام و وقت بخیر، بابت گردآوری مطالب عالیتون تشکر میکنم. ممنون وخسته نباشید. خوشحال میشیم از وبسایت ما هم دیدن بفرمایید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی