elavatoor

  • ۰
  • ۰

طراحی و پیاده سازی شفت آسانسور و در نهایت بتون‌ریزی آن اغلب یکی ازمواردی مهمی است که  باید به هنگام طراحی سازه ساختمان ها و در واقع  به عنوان بخشی از کار فونداسیون یا بلافاصله پس از فونداسیون، بایستی که اقدام به اجرای آن نمود. اشتباه در طراحی آن ممکن است، منجر به خطا در پیاده سازی و نصب آسانسور شود؛ لذا در بیشتر پروژه های عمرانی، شفت آسانسور  بخش اصلی آن به حساب می آید.

شفت ها عناصر مکانیکی دوار هستند که برای انتقال قدرت دستگاه رانندگی به مکان مورد نظر طراحی شده اند. بیشتر اوقات، آنها به چرخ دنده ها یا قرقره هایی محکم مجهز شده اند که توسط گوه که یک ابزار مکانیکی مثلثی شکل است یا کلیدهای fitting متصل و نصب شده اند.

در حین کار، شفت تحت تنش های پیچشی (به دلیل گشتاور) و تنش های خمشی (به دلیل وزنی که دارد و وزن خود عناصر داخلی) قرار می گیرد، که باعث ایجاد تنش های فشاری پویا و متناوب در لایه سطحی می شود. به طور کلی، شفت همیشه از قطرهایی با ابعاد متفاوت طراحی و ساخته می شود.

به دلیل بارهای دینامیکی ترکیبی، شفت ها به شکل گیری و منعکس نمودن ترک های  ناشی از خستگی که معمولاً در سطح  شروع می شوند بسیار حساس هستند. در نتیجه، وضعیت سطح شفت بسیار مهم است (زبری، ساختار کوچک، تنش های سطحی باقی مانده).

شفت آسانسور از چه اجزائی تشکیل شده است؟

  • پیت آسانسور که اصطلاحا به آن چاه هم گفته می شود و البته منظور از این اصطلاح شفت یا همان چاه آسانسور نیست، بلکه مقصود از آن پایین ترین قسمت آسانسور؛ در واقع انتهایی ترین نقطه ی آن می باشد. به عبارتی گودال آسانسور فرورفتگی زیر سطح پایین ترین فرود یا چاهک است که به کف آسانسور، یعنی کف ایستگاه اجازه می دهد تا با سطح پایین ترین فرود هم سطح شود.

کالسکه یا زنجیر ، که ماشین را نگه می دارد ، فضای زیر کف ماشین را احاطه می کند. این بدان معناست که موادی که در زیر کف خودرو قرار دارند باید برای ایجاد تراز مناسب در کف قرار بگیرند. ممکن است نیاز به افزایش عمق گودال برای ایجاد یک فضای ایمن در زیر خودرو باشد. کف گودال یک عنصر مهم طراحی آسانسور است، چرا که بیشتر نیروی وارد شده توسط آسانسور به کف گودال منتقل می شود. ممکن است نیاز به افزایش عمق گودال برای ایجاد یک فضای ایمن در زیر خودرو، به منظور محافظت از یک تکنسین در حین سرویس و تعمیرات زیر خودرو باشد؛

چاه آسانسور ٨ نفره

چاه آسانسور

  • تیر بالابر آسانسور به این موضوع اشاره دارد که از آن بالابر می توان در حین نصب برای پشتیبانی، بالا بردن و پایین آوردن اجزای آسانسور استفاده کرد. همچنین می تواند به عنوان نقطه ی اتصال دستگاه های جلوگیری از سقوط که توسط تکنسین های آسانسور استفاده می شود ، مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجا که الزامات مربوط به هر یک از این کاربردها بسیار متفاوت است، ویژگی های ساختاری و نصب تیر بالابر باید با مرجع صلاحیت دار و شرکت نصب آسانسور مورد بحث قرار بگیرد.
  • دیوار آسانسور (Rail wall)

آسانسورهای مسکونی به دلیل کاربری معمولی (LU/LA) دارای ظرفیت کمتری نسبت به آسانسورهای تجاری هستند و معمولا از طراحی ساده ای برخوردار هستند. این ساختار به دیوار و همچنین کف گودال نیرو وارد میکند.  نصب ریل های راهنمای آسانسور، جزء یکی از اولین مراحل نصب و راه اندازی آن است. به عبارتی، هنگامی که آسانسور نصب می شود، ریل های راهنما توسط صفحاتی به نام پشت بند ریل به یکدیگر متصل یا به اصطلاح چفت میشوند. این دیوار را، اصطلاحا Rail wall می نامند. ریل های راهنما دو عملکرد اصلی را انجام می دهند. ابتدا آسانسور را در صفحه ای موازی با ورودی های بالابر راهنمایی می کند. مورد دوم ایجاد سطحی است که ایمنی خودرو می تواند روی آن مستقر شود.

  • یکی دیگر از اجزای شفت آسانسور، فضای بالاسری است که اصطلاح علمی آن اورهد نام دارد. منظور از اورهد یا فضای بالای سری، فضایی در بالاترین کف ایستگاه آسانسور تا سقف چاله ی آسانسور در نظر گرفته می شود.این فضا برای فراهم آوردن مکانی برای آسانسور و ماشین آلات عملیاتی آن، زمانی لازم است که کف کابین با سطح تمام شده بالایی هم سطح باشد. به منظور محافظت از تعمیرکار به هنگام سرویس و تعمیرات، به هنگام کار بر روی ماشین باشد؛ در نتیجه باید به هنگام طراحی فضایی برای محافظت از تکنسین در نظرگرفته شود.

طراحی چاه (شفت)

طراحی شفت باید به گونه ای باشد که در برابر آتش از آسانسور در اثر آتش سوزی در هر یک از طبقات ساختمان محافظت کند. به این ترتیب آنها به شفت های محافظت شده تبدیل می شوند. اگر آنها ساختمانهای مقاوم در برابر آتش نداشته باشند، در نتیجه روزنه هایی شبیه  به دودکش که در آسانسور تعبیه می شود، ممکن است اجازه پخش آتش را از طریق جریانهای همرفت و شعله های آتش بدهد.

آنها می توانند منطقه ای برای مکان یابی مکانیسم بالابر ایجاد کنند ، اگرچه گاهی اوقات ماشین آلات بالابر در اتاقهای خارج از شفت قرار دارند.

کف چاله آسانسور

کف چاله آسانسور

ابعاد چاه آسانسور

آسانسورهای ما متناسب با ابعاد شفت آسانسور بین 5 فوت در 4 فوت و 5 فوت در 7 فوت است. طول شفت متوسط آسانسور 50 فوت است. به خاطر داشته باشید که برخی از انواع آسانسور به عمق گودالی حدود 4 فوت نیاز دارند. در محدوده 50 فوت، اکثر آسانسورهای مسکونی بین سه تا چهار توقف دارند. با این حال، اگر خانه شما بیش از چهار طبقه دارد ، ممکن است مجبور شوید یک دستگاه بزرگتر را در نظر بگیرید.

 

  • ۰۰/۱۱/۲۷
  • fatemeh rahmdell

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی