سیستم مکانیکی یک آسانسور ساده به مثابه یک قرقره (فولی) است که صرفا به کمک نیروی جاذبه زمین، جهت نیرو را عوض میکند نقش این قرقره را موتور آسانسور ایفا میکند. حال از یک سمت این قرقره کابین آسانسور معلق می باشد و از سمت دیگر آن قاب وزنه.
این متن صرفا مقاله میباشد
وزنه تعادل آسانسور دچار فرسودگی نمی شود و از شرایط جوی تاثیر نمی گیرد. وزنه تعادل ها به وسیله نبشی و شاسی اصلی به صورت محکم بسته می شود تا در طی حرکت آسانسور سقوط نکند. کفشک های لغزنده یا رولر به بالا و پایین گارد وزنه نصب می شود تا به راحتی در مسیر خود حرکت کند. اندازه گارد وزنه باید طوری ساخته شود که از حرکت های ناخواسته جلوگیری شود و در هنگام نصب آسانسور بدون کفشک راهنما بتواند معلق بماند که این کار باعث می شود فشار کمتری به کفشک های راهنما وارد شود و عمر آنها زیاد گردد. استفاده از کفشک های غلطکی یا همان رولردر گارد وزنه ضروری نمی باشد و گاهی در صورت وارد شدن نیروی قاب وزنه به این رولر ها چرخ آنها فشرده و صدای اضافی از آنها شنیده می شود.
اگر سیستم آسانسور به گونه ای انتخاب شود که نیاز به فلکه هرزگردی در بالای قاب وزنه باشد می بایست برروی این فلکه هرزگرد محافظ تعبیه نمود تا از خروج سیم بکسل ها از میان شیارهای سیم بکسل جلوگیری گردد.
طریقه محاسبات دقیق وزنه تعادل آسانسور چگونه است؟
وزنه تعادل که سیم بکسل آسانسور آن را حمل میکند تا وزن اتاقک آسانسور را خنثی کند؛ وقتی اتاقک آسانسور پایین میآید ، وزنه تعادل بالا میرود؛ و بالعکس . معمولاً از وزنه های ۳۵ کیلوگرمی بتنی با روکش پلاستیکی جهت پر شدن با بتن و محافظت از دست به هنگام حمل ، تشکیل میشود که درون قابی چیده شده و بعد فیکس می شوند که در تکان های شدید مثلا موقع پاراشوت از قاب خارج نگردند. تعداد وزنه ها بستگی به ظرفیت و وزن کابین آسانسور دارد.
انواع وزنه تعادل آسانسور
- وزنه بتنی (خاک قرمز و سنگ آهن)
- وزنه چدنی (برقی و دستی)
- وزنه گالوانیزه
- ۰۰/۱۱/۲۵