elavatoor

  • ۰
  • ۰

در آسانسور های استاندارد به ازای هر توقف حداقل یک عدد درب طبقه در هر آسانسور وجود دارد.  علت اینکه میگوییم حداقل اینست که ممکن است در یک طبقه 2 یا بیشتر هم درب وجود داشته باشد. مثلا بعضی ساختمان ها در هر طبقه 2 یا بیشتر واحد وجود دارد که ورودی آسانسور هر واحد جدا می باشد.

چهارچوب درب های طبقه به اسکلت ساختمان توسط جوش متصل می شود و سپس دور آن دیوار چینی می شود تا  درب ها در جای خود محکم شوند.

علاوه بر این در داخل کابین هم برای هر جهت باز شدن درب حداقل یک درب کابین وجود دارد. زیرا ممکن است درب در جهت های متفاوتی باز شود.

انواع درب در آسانسور

۲ مدل درب طبقه آسانسور از نوع لولایی

ساده ترین و البته ارزان ترین نوع درب که می توان به عنوان درب طبقه قرار داد درب لولایی است. این نوع درب از یک چهارچوب و خود لته درب تشکیل شده است. بر روی این درب باید قفل جداگانه و دیکتاتور(آرامبند) نیز قرار داد. این نوع دربها را فقط به عنوان درب طبقه می توان استفاده کرد و برای درب کابین کاربرد ندارد.

درب اتوبوسی آسانسور در حالت نیمه باز

نحوه عملکرد این نوع درب مانند درب ورودی مسافرین در اتوبوس های شهری است. یک موتور الکتریکی با استفاده از برق نیروی لازم برای باز و بسته شدن دو قسمت درب را فراهم میکند. دو قسمت درب هرکدام به یک طرف  جمع می شوند و روی هم قرار نمی گیرند. یکی از ایرادات این نوع درب اشغال بخشی از فضای آستانه ورودی کابین هنگام باز و بسته شدن آن است. به همین دلیل از این نوع درب فقط در مواقعی که فضای کافی برای لته های درب داخل چاه وجود نداشته باشد استفاده می شود. به درب های اتوبوسی آکاردئونی نیز گفته میشود.

درب تلسکوپی آسانسور

درب تلسکوپی از 2 یا چند قسمت به موازات هم تشکیل شده است. همه این قسمتها همزمان رو به جلو یا عقب حرکت میکنند و با پوشاندن قسمتی از فضا، کل قسمت ورودی را می پوشانند.  بسته به جهت باز و بسته شدن لته های درب ، این نوع را به صورت چپ بازشو و راست بازشو نام گذاری میکنیم.

درب آسانسور از نوع سانترال

این نوع درب از دو قسمت تشکیل شده که یکی از قسمت ها در سمت چپ و دیگری در راست قرار میگیرد. برای باز شدن درب این دو قسمت از یکدیگر دور و برای بسته شدن به هم نزدیک می گردند تا درب بسته شود. درب های سانترال چون از وسط باز می شوند نسبت به درب های تلسکوپی کمی زودتر بسته می شوند.همچنین این نوع درب از زیبایی بیشتری نسبت به بقیه دربها برخوردارند.

دربهای لولایی از نوع دستی و دربهای تلسکوپی و سانترال از نوع اتوماتیک می باشد.

آسانسور ها چند نوع درب دارند؟

 

۱ – آسانسور با درب تمام اتوماتیک: در آسانسور های تمام اتوماتیک دربهای کابین و طبقات همه از نوع اتوماتیک می باشد.

۲ – آسانسور با درب نیمه اتوماتیک: در صورتی که درب طبقات آسانسور از نوع دستی و درب کابین از نوع اتوماتیک باشد آسانسور در دسته نیمه اتوماتیک قرار می گیرد.

۳ – آسانسور با درب دستی: اگر درب طبقات آسانسور از نوع لولایی باشد ولی فاقد درب داخل کابین باشد درب آن از نوع دستی می باشد. این آسانسور ها استاندارد نمی باشند و استفاده از آن بسیار خطرناک می باشد. اگر درب آسانسور منزل شما از نوع دستی می باشد بهتر است هرچه سریعتر برای نصب درب کابین اقدام فرمایید.

قطعاتی که روی درب بسته می شوند

درب آسانسور قطعه بسیار مهمی در آسانسور است ولی به تنهایی کامل نیست. برای کامل تر شدن عملکرد این قسمت از آسانسور قطعاتی هم روی آن نصب می شود تا عملکرد آن بهبود یابد. در زیر به بعضی از این قطعات اشاره میکنیم.

دیکتاتور (آرام بند) درب: در آسانسورهای کششی با درب لولایی قطعه‌ای به نام دیکتاتور یا آرام‌بند معمولا در بالای درب‌های لولایی قرار دارد. وجود این قطعه کمک می کند تا درب به آرامی بسته شود هر چند که شما درب را محکم ببندید. در واقع این قطعه از به شدت بسته شدن درب ، جلوگیری می کند. وظیفه دیگر این قطعه ایجاد فشار روی در برای بسته شدن کامل آن است. معمولا در مواردی که عرض درب بیشتر از 120 سانتی‌متر باشد (مانند آسانسور‌های بیمارستانی) از دو آرام‌بند استفاده میشود.

قفل: باز بودن درب آسانسور در حین حرکت بسیار خطرناک میباشد. در آسانسور های استاندارد درب همه طبقات بجز درب طبقه ای که کابین روبروی آن قرار دارد باید بسته باشد. قبل از شروع به حرکت کابین ، تابلو فرمان دستور بسته شدن درب های باز را صادر می کند. وجود قفل باعث می شود مطمئن باشیم هیچ دربی حین حرکت باز نمی شود. قفل درب یکی از اجزای سری ایمنی نیز می باشد.

کنتاکت درب طبقات و کابین: کنتاکت درب یکی دیگر از اجزایی است که روی دربها نصب می شود تا قبل از حرکت کابین آسانسور مطمئن شویم درب ها بسته است.

کمان درب کابین:  همانطور که در بالا اشاره کردیم درب همه طبقات بجز درب طبقه ای که کابین روبروی آن قرار دارد باید بسته باشد. کمان مکانیکی درب وظیفه دارد در زمان توقف کابین روبروی طبقه مقصد قفل درب را آزاد کند.

  • ۰۰/۰۸/۰۴
  • fatemeh rahmdell

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی