elavatoor

  • ۰
  • ۰

درایو یا اینورتر وسیله‌ای است که جهت کنترل سرعت موتور به صورت پیوسته استفاده می­شود و قادر است سرعت موتور را از صفر تا چند برابر سرعت نامی موتور تغییر دهد. یکی از انواع درایوهای الکتریکی درایو آسانسوری است. در این مقاله به این می پردازیم که درایو آسانسوری چیست و وظیفه درایو آسانسور کدام اند؟

 

درایو‌های کنترل سرعت موتور به صورت گسترده در صنایع مختلف نظیر صنعت سیمان، پتروشیمی، نساجی، فولاد، خودرو و … مورد استفاده قرار گرفته اند. امروزه به علت رشد تکنولوژی ادوات الکترونیک قدرت نظیر IGBT ها، قیمت آنها کاهش چشمگیری پیدا کرده است و در نتیجه قیمت درایو تک فاز و سه فاز کاهش پیدا کرده است و امروزه از درایوها در صنایعی نظیر آسانسور و پله برقی به صورت گسترده استفاده می­شود.

 

کلیه درایوها از دو بخش اصلی تشکیل شده اند:

 

    بخش کنترل

    بخش قدرت

 

بخش کنترل قسمتی از درایو است که با توجه به الگوریتم کنترلی که روی آن قرار داده شده است فرمان‌های مربوط به کلید زنی را صادر می‌کند. همچنین بخش کنترل وظیفه حفاظت درایو در برابر اضافه جریان را بر عهده دارد. بخش قدرت درایو نیز با توجه به فرمانی که از بخش کنترل صادر می­شود ولتاژ و جریان مورد نظر را در خروجی خود قرار می‌دهد.

 

ابتدا ولتاژ سه فاز به یک پل دیودی داده می­شود. پل دیودی ولتاژ سه فاز که سینوسی است و 120 درجه نسبت به هم اختلاف فاز دارند را یکسو کرده و به صورت یک ولتاژ تقریبا DC که دارای ریپل است تبدیل می­کند. با استفاده از این ولتاژ خازن‌های مربوط به لینک DC شارژ می­شود. با استفاده از ماژول قدرتی که بعد از لینک DC قرار داده شده است ولتاژ DC با توجه به فرمانی که قسمت کنترل صادر می­کند به یک ولتاژ سینوسی با دامنه و فرکانس مشخص تبدیل می­شود و به موتور اعمال می­گردد.

 

قسمتی مربوط به اندازه‌گیری جریان با استفاده از دو سنسور قرار داده شده به صورت سری در مسیر اتصال ماژول قدرت به موتور وجود دارد. از این جریان برای کنترل و همچنین حفاظت درایو در برابر اضافه جریان استفاده می­شود. از مقاومت ترمز نیز برای کاهش ولتاژ لینک DC استفاده می­شود. در مواقعی که موتور تبدیل به ژنراتور می­شود از آنجایی که جریانی از سمت موتور به درایو داده می­شود، ولتاژ لینک DC افزایش می­یابد. در صورتی که ولتاژ لینک بیش از اندازه افزایش یابد باعث آسیب دیدن درایو می­شود. بنابر این جهت جلوگیری از آسیب مذکور با روشن شدن کلید مربوطه مقاومت ترمز در مدار قرار گرفته و ولتاژ خازن را کاهش می­دهد. مقدار مقاومت ترمزی که باید با لینک موازی شود، با توجه به جریانی که کلید مربوط به قطع و وصل مقاومت می‌تواند تحمل کند تعیین می­شود.

  • ۰۰/۰۷/۰۸
  • fatemeh rahmdell

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی