نحوه نصب ریل آسانسور:
ریل: ریل وسیله ای است از جنس صلب که نقش هدایت کابین و وزنه تعادل را در یک خط مستقیم عمودی دارد و در ارتفاع های معینی بوسیله اجزایی به نام براکت به اسکلت چاه متصل میگردد.
ریل ها از فولاد ساختمانی ساده دارای تنش کششی بیشتر از ۳۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع و کمتر از ۵۲۰ نیوتن بر میلیمتر مربع به شکل حرف T و به طول ۵ متر ساخته میشوند. ریل های راهنما با داشتن انتهایی به شکل نری و مادگی روی هم سوار میشوند.
تیغه نری و مادگی ریل آسانسور
متداولترین آنها برای قاب وزنه T45 ، T50، T45 توخالی و در سرعت بالای ۲٫۵ متر بر ثانیه T70 و T82 است. برای هدایت کابین ریل های T70 وT82 برای سرعت کم و آسانسورهای سبک و T89 ، T90 (آسانسورهای لیفتراکی ، گیرلس ظرفیت متوسط و هیدرولیک)و T125 ، T127 (آسانسورهای بیماربر ، گیرلس ظرفیت بالا و خودروبر) برای سرعت بالا یا آسانسور سنگین به کار میرود. قسمت درگیر با کفشک کابین یا قاب وزنه نوک ریل است که دارای ضخامت ۵ و ۹ و ۱۶ است.
T70 یعنی اندازه پشت بال ۷۰ میلیمتر. در این ریل ضخامت نوک ریل ۹ میلیمتر T70x65x9
ریل های بدون ماشینکاری دارای پسوند /A و ریل ماشینکاری شده مناسب برای سرعت ۱/۵ به بالا دارای پسوند/B میباشد.
مقررات ایمنی ریل های راهنما:
کابین و وزنه تعادل بایستی هر کدام به وسیله حداقل ریل راهنمای سخت، هدایت شوند.
توان و استحکام ریل ها، متعلقات و اتصالات آنها باید جهت تحمل نیروهای ناشی از عملکرد ترمز ایمنی (پاراشوت) و همچنین انحنا و پیچشهای ناشی از بار نامتعادل داخل کابین ، کافی باشد.
ریل های راهنما باید به گونه ای به براکت ها و سازه ساختمان ها محکم شوند که اثرات نامطلوب ناشی از نشست ساختمان یا انقباض بتن، به صورت خودکار یا با تنظیم ساده ای قابل جبران باشد.
جوشکاری ریل ها به همدیگر یا به براکت ها و ساختمان ممنوع میباشد.
پشت بند ریل آسانسور:
پلیتهای ضخیم فلزی دارای ۸ سوراخ که برای اتصال ریلها به هم کاربرد دارند که ۴ سوراخ برای هر ریل در نظر گرفته شده است.
پشت بند فابریک ریل آسانسور
براکت ریل آسانسور:
ریل ها در ارتفاع های معینی بوسیله اجزایی به نام براکت به اسکلت چاه متصل میگردند.
بسته به نوع ریل، براکت مخصوص آن باید استفاده شود.
انواع مختلفی براکت وجود دارد که متداولترین آنها نوع معروف به اتیسی که معمولا برای ریل کابین میباشد.
براکتها یا آبکاری شده اند یا معمولی که باید ضد زنگ زده شود.
در آسانسورهای پکیج و یا شاید برخی از برندهای داخلی، براکتها دو یا چند تکه هستند که تنظیم آنها راحتتر انجام میشود. در ضمن در اتصال آنها به آهنکشی از جوش استفاده نمیشود و پیچ و مهره میشوند
- ۰۰/۰۵/۰۳